1,686
5
2
hva er tverrsnitt på denne kabelen?
19
0
Har kjøpt et hus som per idag har en 10A kurs ut til garasjen. I sikringsskap står det 1.5mm2 som tverrsnitt, men det ser ut som elektriker som har trukket kabelen har vært fremsynt og brukt en tykkere kabel fra sikringsskap frem til første koblingsboks (se bildet).
Jeg ønsker å få større sikring til lading av elbilen.
2.5mm/16A burde være null problem, men håper å kunne gå opp enda litt til hvis tverrsnitt f.eks er 4mm2 (20A?). Å trekke om tror jeg ikke er et alternativ da røret den grå kabelen kommer ut av ser forholdsvis trangt ut.
Noen med godt øyemål som greier å tippe tverrsnitt på den grå kabelen? Antar at kabelen over boks til sammenliging er 1.5mm2 ref sikringsskap.
Jeg ønsker å få større sikring til lading av elbilen.
2.5mm/16A burde være null problem, men håper å kunne gå opp enda litt til hvis tverrsnitt f.eks er 4mm2 (20A?). Å trekke om tror jeg ikke er et alternativ da røret den grå kabelen kommer ut av ser forholdsvis trangt ut.
Noen med godt øyemål som greier å tippe tverrsnitt på den grå kabelen? Antar at kabelen over boks til sammenliging er 1.5mm2 ref sikringsskap.

Du kan og prøve å ta et utvendig mål av den grå kabelen med skyvelære.
En PFSP 2x1,5/1,5qmm fra Nexans og TecCon har 11mm yttermål.
En PFSP 2x2,5/2,5qmm fra Nexans og TecCon har 12mm yttermål.
En PFSP 2x4/4qmm fra Nexans har 14,5mm yttermål.
Nå skal det sies at yttermålene gir ikke et eksakt svar på lederstverrsnittet, og yttermålet kan være villedende dersom det er en gammel kabel eller kabel fra en annen produsent, men i mange tilfeller vil det kunne gi en viss pekepinn.
Hvor er det dette kravet er beskrevet?
(har elbil selv som jeg skulle bestilt litt mer opplegg for
For å lade med 16A trygt må man minimum ha industrikontakt.
Det står i NEK 400 - 722.
Normen har ikke tilbakevirkende kraft, men det risikofylt å lade en elbil på en "vanlig" stikkontakt som er sikret med større vern enn 10A.
Årsaken er at stikkontakter merket 16A testes etter en syklus som gir perioder med "kjøling," typisk varmeovn som slår seg på/av etter ønsket temperatur. Elbiler gir derimot kontinuerlig strømtrekk. Dette medfører ofte varmgang i vanlig stikkontakter, og derfor begrenses vern til 10A på slike uttak som er tiltenkt lading av elbil. Industrikontakter vil tåle større vedvarende belastning.