#21
 1,488     Oslo     0
Henger meg på her med mitt ladeproblem.

Har siden sep 2018, uproblematisk, ladet min Tesla S, 2014-mod., via vanlig stikk og støpsel (Schuko). 16A-kurs. Men nå har jeg problemer. Boksen på ladekabelen (original Tesla) viser nå stabil lysende grønn LED og bilen sier feil på ladeutstyr. Har full oversikt over kursen og har målt over alt, resatt bilen og ladekabelen og snakket med Tesla - teknisk service. Bilen tok lading (fra nevnte Shuko) på tirsdag, men ikke i går og i dag. Bilen kan problemfritt lades på Tesla super charger, 15 km unna.
Svært upraktisk å ikke kunne lade via Schuko.

Har noen opplevd dette problemet?  
Signatur

   #22
 460     0
Vet ikke om den tråden her er så relevant for problemet ditt, men det er nå så.

Jeg tipper problemet ditt ligger i ladekabelen. Om ikke ligger det mest sannsynlig i bilen. At bilen fungerer med supercharger er greit, men det har ikke så mye til felles med AC-lading, så det er nyttigere om du tester en annen ladekabel med bilen (f.eks. en mode-3-kabel om du har) og om mulig kan du også teste ladekabelen med en annen bil.

Jeg kjenner ikke til Tesla sine ladekabler, men jeg vil tippe at hvis det hadde vært noe galt med strømtilførsel, jording eller temperaturen på stikkontakten så ville den ikke ha lyst grønt. Hvis du vil utelukke helt at det er noe galt med stikkontakten og kursen den er koblet til så er det jo bare å teste den i en annen stikkontakt og se om den oppfører seg likt.
   #23
 343     0
Jeg har to batteribiler med hver sin ladekladd liggende i bagasjerommet. Jeg forventer at de blir funksjonstestet når bilene er på service, og jeg forstår at dette også er en del av periodisk kjøretøy kontroll. Så håper jeg at de faktisk fungerer om jeg skulle få bruk for de. I praksis vil det egentlig bare skje om en av hjemmeladerene mine tar kvelden, og da regner jeg med at minst en av de vil virke.
   #24
 38,265     Lillestrøm kommune     0
Mht lading som stopper så er det trolig jordfeil i området. Tesla laderen sjekker strømkvalitet og avbryter ved uregelmessigheter. Kommer og går jordfeil så vil jeg tro den kan stoppe. I Løten avbrøt laderen pga signalering fra AMS måler, en gammel sak
   #25
 15,387     0
En bør ikke basere hjemmeladning på vanlig stikk og støpsel (Schuko).

Men bergho får invitere seg til en kamarat et stykke unna og forsøke laderen der. Evt på ladepunkt der de tilbyr også slik treg lading. Virker det der er det strømnettet hjemme (eller området) som er problemet. Vet jordfeil i det som er mest vanlig nett i Norge så vil det trekkes mot en av fasene. Men er ikke feilen hos en selv blir den ofte lihhende et stykke unna. Da vil ikke lading starte. Dårlig jordforbindelse på kontakten som benyttes vil ha samme virkning.
   #26
 1,488     Oslo     0
TAKK til dere fire som har svart meg med gode innlegg!

Jeg har erfart at min fem år gamle Tesla S ikke er konstruert for å stå ute i den norske vinteren. Hadde den stått inne i garasje hadde både mitt- og bilens liv vært mindre besværlig.
I kulda fryser dørene og ladelokket fast. Bakre, høyre sidedør fikk mekaniske problemer første vinteren (jeg kjørte bilen) og lot seg ikke åpne på normal måte. Flere mindre alvorlige problemer kunne også nevnes.
Viktig er det dog og skille mellom oppståtte feil som man er skyld i selv og de feil man ikke skyld i.

Mye positivt kan også sies: Bilens varmeapparat er overraskende bra og frontrutens defrosting er ytterst bra. Varmetrådene i bakruten gjør en svært bra jobb i kulda. Bilen har supre kjøreegenskaper og den har topp kjørekomfort. Mer kan nevnes.

Det aller meste av tiden har jeg ladet fra "vanlig" stikk og 16A-kurs. Dette er ikke optimalt, men som pensjonist må jeg ikke kjøre tidlig hver morgen. Denne kursen kjenner jeg svært godt. Har hatt feil på kursen for x måneder siden og under feilsøking/feilretting sjekket jeg hver eneste vegg/takboks.
Feilen var den samme som jeg rettet på en annen kurs her i huset i 2013 og som er beskrevet her:

https://byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/tillatt-med-flere-kabler-tilfra-stikkontakt/msg514887#msg514887

Derfor mener jeg at 16A-kursen er feilfri. Har prøvd å lade (med min originalkabel og uten skjøtekabel) et annet sted, 2,5 km unna. Bilen tok ikke lading der heller.

Inntil videre er jeg ufrivillig fotgjenger. Dessverre er det også PIN- og internett-problematikk inne i bildet.

Imens fryder alle Tesla-haterne på bygda seg over min immobilitet. Og når man får folk til å fryde seg, så har man vel bidratt til noe positivt?

Fortsettelse følger ...

Signatur
   #27
 38,265     Lillestrøm kommune     0
Jordingsfeil kan være hos alle naboer innenfor samme trafokrets dvs mange hus og eller leiligheter.

Du må i det minste få en jordfeilbryter type B på denne kursen, men det vil ikke påvirke feilen du ser nå, bare bedre sikkerhet

   #28
 25,354     Akershus     0
Noen mulighet for å låne en annen ladekladd også?

Mulige feil er ingen strøm, jordfeil på kursen, feil på ladekladden og feil på ombordladren. En kan forsøke annen strømtilførsel eller annen kladd. Hjelper ikke dette kan en mistenke ombordladeren.
Ombordladeren tar imot vekselstrøm. Lader du på hurtiglader, står laderen utenfor bilen og ferdig likestrøm sendes direkte til batteriet.
Signatur
   #29
 1,488     Oslo     0
Til zyp - enig med deg. Ikke noen svært passende tråd å henge seg på - innledningsvis.

Men her kommer fortsettelsen:
Hentet bilen på Tesla-verkstedet i Brumunddal i går. Da hadde den stått der i fem døgn. Betalte bare for to av døgnene med leie-Tesla. Ubegrenset kjørelengde - positiv gest!
Verkstedet har lagt inn "helt ny" software. Pris: 6 300 inkl. mva. + leiebil. Nå tar bilen igjen lading fra Schuko på yttervegg - med den originale ladekabelen. Altså var det ingen feil på kurs eller ladekabel. Kursen kjenner jeg i alle detaljer. Har inspisert alle bokser mellom sikringene og stikk på yttervegg.

Jeg skulle ha kunnet mer om bilen, da jeg kjøpte den.
Signatur