#21
 25,349     Akershus     0
Jeg var vel litt uklar, jeg er i en verden der det var snakk om stasjonære batterier i garasjen for å kunne hurtiglade ut over mulig strømtrekk på 230v siden.

Trolig blir den billigste ladebatteriløsningen:
3 ladere som lader 3 stk batterier i en 3*230V konfigurasjon. Fra disse, 3 stk DC/AC-konvertere med trafoutgang. Disse koblet i stjerne i 230/400V TN-konfigurasjon. Kanskje kan en også se på DC-lading av bilene.

Høres dyrt ut. Jeg stusser over at en skal ha et så stort daglig kjørebehov. Er det 3 stk drosjer som skal lades?
Signatur

   #22
 38,257     Lillestrøm kommune     1
Jeg tror vel at har han 3xEasee ladebokser så har han nok hvis de bare sørger å få koblet til bilene i litt system
   #23
 2,856     0
Hvordan kommer en til dette resultatet:
«Ved tre samtidige biler som kan lade på en fase gir IT ca 9A pr bil, 2 kW."?

Sannsynligvis har han gått i tankefella å ta 28A/3 og komme til 9,333A. Noe som jo er feil, ettersom kvadratrota av 3 kommer inn her som så mange andre steder når det er snakk om trefase-regnestykker.

Tre enfase-laster på 16A i trekant gir en total last på 16x1,73=28A i hver faseleder.
   #24
 25,349     Akershus     0
3-fase kan være en rebus ja, særlig med IT-nett. Der kan «fase" bety en leder, en spenning og en vinkel. I omtale sauses dette sammen slik at utenforstående ikke henger med og det er fort gjort å kløne det til også for dem som mener de kan det.

Lite eksempel: Du lader en eGolf i V-kobling på IT-nett og får 16, 16, og 28A i de tre linjelederne.
Du lader samme bil fra et 230/400V TN-nett og trekker 16, 16 og 16A fra L1, L2 og N.
Signatur
   #25
 38,257     Lillestrøm kommune     0
3 fase på IT er litt bingo, flere importører som nå trekker godkjenning eller beskriver at det ikke aksepteres.
   #26
 25,349     Akershus     0
Det er synd. Nå har Tesla vist i flere år at dette funksjonerer. Også VW.

Åpen trekant på IT er en stor fordel for dem med snaue hovedsikringer. Åpen trekant koster trolig nær null å implementere i bilen.
Signatur
   #27
 38,257     Lillestrøm kommune     0
Ja jeg planlegger 3 fase inn på
Easee men å ikke aktivere der på Kontakten til bilen (trodde det var ok men er tydeligvis ikke det)

   #28
 3     0
Så, når de forslår ( de sa det kunne bli dyrt, men de hadde gjort det) å legge inn en ny inntakskabel på 400v 3fas og 80A, så er det fordi den kan gi 400v * 80A faseforsyvet via en «digitalboks , slik at det i prinsippet finnes tilnærmet 400v*80A til hver lader, hvis vi setter opp 3 ladere?

Så da regner jeg med at siden vi idag har 230v *60A inn i huset, og det blir problemer med bare 1 32A og 2 x 16A uttak så er dette fordi huset er enfas?

Jeg spør, fordi jeg ikke helt henger med?

   #29
 2,088     klippdalen     0
nei. det går ikke helt opp dette Smile

kan du uten videre få konvertert til 400v?

skal du kun lade elbil? ikke bruke varme? lage mat? lys eller noe annet? Smile
   #30
 38,257     Lillestrøm kommune     0
På 400V system får en 230V via hver faseleder og nøytral, men jeg tviler på at de gjør det for et enkelt hus. I Oslo la de om nye jordkabler i en hel gate og selv der valgte de å beholde 230V IT selv om gatelys fiKk 400V system.

TS sitt problem er mer å få bilene på laderne og at laderne er så intelligente at de mater bilene når det er ledig kapasitet tror jeg. Evt LL varmepumpe i huset for å refusere last