Max last på kabel?
178
Nordeuropa
0
Hei.
Har ca 20m 25mm kabel ("grønn everks-kabel", Alu) mellom sikringsskap i kjeller og underfordeling i garasje. La opp grov kabel for å være forberedt på å kunne lade bil.
Kabelen ligger i 50mm rør mellom hus og garasje.
Jeg har 63A 3-fase TT-nett inn til sikringsskapet i kjelleren.
Hvor mye kontinuerlig effekt tåler kabelen om jeg putter på en 3fase 230V last? Antar svaret avhenger av typen last (induktiv/resistiv).
Om det skulle dukke opp utstyr som muliggjør å konvertere 3x230V TT til 3x400V TN (Zaptec el.l.) ville det det ikke da rent teknisk være gunstig å gjøre det på kjeller-siden av kabelen?
Hvor mye kontinuerlig effekt vil kabelen da tåle? (3x400V).
Og med "tåle" over mener jeg: hva vil være ihht. til gjeldende regelverk.
Dag B
Har ca 20m 25mm kabel ("grønn everks-kabel", Alu) mellom sikringsskap i kjeller og underfordeling i garasje. La opp grov kabel for å være forberedt på å kunne lade bil.
Kabelen ligger i 50mm rør mellom hus og garasje.
Jeg har 63A 3-fase TT-nett inn til sikringsskapet i kjelleren.
Hvor mye kontinuerlig effekt tåler kabelen om jeg putter på en 3fase 230V last? Antar svaret avhenger av typen last (induktiv/resistiv).
Om det skulle dukke opp utstyr som muliggjør å konvertere 3x230V TT til 3x400V TN (Zaptec el.l.) ville det det ikke da rent teknisk være gunstig å gjøre det på kjeller-siden av kabelen?
Hvor mye kontinuerlig effekt vil kabelen da tåle? (3x400V).
Og med "tåle" over mener jeg: hva vil være ihht. til gjeldende regelverk.
Dag B
Det som er helt sikkert er at det holder til å lade elbil. De færreste har behov for å lade bilen på 10 minutter (hjemme)
Det er mulig å investere i trafo dersom man ønsker 400V, men det koster noen kroner.
Grunnen til at den ikke skal brukes som installasjonskabel er ikke at den avgir giftige gasser. Det gjør nesten all kabel ved brann. Den skal ikke brukes som installasjonskabel fordi hvis den antennes så slukker den ikke av seg selv men fortsetter å brenne. Normal kabel skal være selvslukkende.
Kjekt med faglig påfyll på kveldingen
oppussing av atriumrekkehus-Solgt
Elektriker/Service Ingeniør
Forlegning er fra sikringsskap og rett ned i kjellergulv (~1m), 5-6 meter føring i kjellergulv (under isolasjonen, nedgravd i pukk) og deretter nedgravd i terreng frem til garasje. Ingen isolasjon i garasjen. Men ført hele veien i 50mm rør. Kabelen hadde vel hatt bedre varmeavgivelse om den ikke var trukket i rør, men sånn er det.
Ser at Tesla har hostet opp mer info om sine hjemmeladere enn det jeg fant sist jeg så på dette.
Tesla tilbyr opp til 16.5 kW ladeeffekt som opsjon for hjemmebruk, men det fordrer 3p400V@24A.
Det tillater fulllading av et fremtidig 100kWh batteri på.... vel 10 timer? Ladingen skjer jo ikke med 16.5 kW fra tomt til fullt batteri. Jeg gjetter på rundt 6 timer ladetid opp til 80%.
Lading med 1p230V@32A eller 3p230V@32A er en mulighet. Det gir 7.4 eller 12.7kW ladeeffekt om jeg ikke er helt på bærtur. 12.7 kw burde lade et 100kWh batteri opp til 80% på under 8 timer. Skulle duge noen år fremover.
Holder kabelen til 230V@32A med forlegning som angitt?
Noen grunn til å tro at hjemmeladeren til Tesla funker med IT, men ikke TT?
Noen Tesla-eiere som vil bidra med real-life data for ladetid?
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v1.pdf