Nødstrøm fra elbil (V2L)
81
0
Hei!
Har en fjellhytte med elektrisk brønnpumpe koblet til en ferskvannsbrønn. Fungerer helt topp – så lenge strømmen er på. Men når strømmen går, mister vi vannet, og det er mildt sagt upraktisk.
Vi mistet strømmen i 12 timer under stormen Amy. Varme får vi fra en stor peis - men det var veldig kjedelig å miste vannet!.
Jeg har en elbil med V2L-funksjon (Vehicle-to-Load), og vurderer å bruke bilen som nødstrømskilde ved strømbrudd eller potensielt et aggregat.
Tanken er å koble bilen til hytta via en aggregatplugg på yttervegg, og bruke en overføringsbryter for å kunne bytte mellom strøm fra nettet og strøm fra bilen – uten risiko for tilbakeslag mot nettet.
Ved hjelp av KI har jeg fått generert denne skissen:

Slik jeg forstår det kan jeg ha dedikerte kurser som kan tilføres nødstrøm (max 3.6 kW fra V2L) . F.eks enkelte lys samt kjøleskap og fryser og ja ikke minst brønnpumpen (fastinstallasjon forøvrig ingen stikk elns).
Men så til kostnader... Hva vil noe slik koste? Hytta stor ferdig i juli 2024.. Angrer på at jeg ikke tenkte på det da... Og hvordan vil det utarte seg estetisk?
Legger ved et bilde av vaskerom med sikringsskap - kort vei ut til potensiell kontakt.
https://www.staypro.no/el-belysning/elfordeling-og-stromforsyning/standardkomponenter/kapslinger/hager-him306-reservekraftsomkobler-63-a-3-polet-3028435 (regner med du ikke har større hovedsikring enn 63A...)
Og en slik (eller tilsvarende) et sted utendørs, enten på husveggen eller på siden av tilknytningsskapet:
https://www.staypro.no/el-belysning/stikkontakter-og-kabler/cee-don/inntak/abb-216bs6-vegginntak-utenpaliggende-2818300 (samme type som brukes på bobil, campingvogn, båt, og eldre motorvarmere...)
I tillegg kabel og en vanlig 16A jordfeilautomat mellom inntaket og venderen. Hvis det er plass til vender og en ekstra sikring i ett av de eksisterende skapene, og ellers greit å trekke kabel, så bør det etter min mening ikke koste mer enn 3-5.000,- i arbeid for elektrikeren.
Hvis du har trefaset inntak, og strømmen fra bilen som jeg antar er enfase, så kan det bli behov for litt "ombygging" i sikringsskapet for å samle "nødstrøm-kursene" på samme fase.
Videre, er hytta tilkoblet IT eller TN?
Med enfase fra bil til hytte med IT, så kan en også komme i situasjoner der flere av kursene får ca halv spenning. I gamle dager med glødepærer, ble det månelys(t).
Først, det er 400 volt TN nett på hytta. 32Amp hovedsikring.
Grundfos konstanttrykk anlegg (SQE) - med dette kontrollpanelet : https://product-selection.grundfos.com/no/products/cu-300-301-302-303/cu-301?tab=models
Den er fysisk tilkoblet - men mulig man kan lage en "switch" imellom.
Men liker bedre ideen med å ha nødstrøm fra en utendørskontakt. Hvis jeg kommer under 10K så kan det være en god investering for fremtiden.
Må også undersøke litt rundt V2H (vehicle-to-home) - da muligens via laderoboten.
(og ja jeg vet at taknedløpet ser litt off ut - venter på at den skal flyttes.)
Du må sjekke om pumpa er 3-fase. Se ev på kursfortegnelsen.