#11
 1,144     Trøndelag     0
Ved feil i ladelikerettere kan en likeretter begynne å trekke strøm bare i annenhver sinusbue. Dette kan ekvivaleres med en likestrøm. Likestrøm i type A, den vanlige, kan blinde denne og den løser ikke ut som den skal. Ladestasjoner kan ha innebygget type B, eller en DC-RMC som er en likestrømsdetektor. Ved detektert likestrømsfeil kobles bilen (feilen) fra vha kontaktoren i ladestasjonen.

En DC-jordfeilstrøm kan forplante seg til nettet dersom det oppstår en jordfeil i ombordladeren i bilen, etter likeretteren. Denne kan blinde type A jordfeilvernet som du sier. Dette er imidlertid dårlig utforsket terreng, og målinger (en nylig utført masteroppgave ved NTNU*) tyder på at problemet kanskje ikke er så stort. Men det er nok likevel lurt å holde seg til regelverket Smile


* "Gjennom et laboratorieforsøk hvor ulike jordfeilvern type A er testet, er det konkludert med at jordfeilvern type A tåler likestrøm bedre enn hva som antas. Jordfeilvern type A med 30 mA merkeutløsestrøm kan opprettholde riktig drift ved påtrykket likestrøm fra opp under 60 mA til opp under 330 mA, avhengig av type vern og produsent. Samtidig er jordfeilverns evne til å koble ut avhengig av forholdet mellom AC- og DC-strømstyrken i jordfeilstrømmen. Likestrøm vil mest sannsynlig ikke føre til en betydelig økning i utkoblingstiden til jordfeilvern type A. Jordfeilvern type A fra anerkjente produsenter kan mest sannsynlig installeres oppstrøms jordfeilvern type B uten påvirkning av likestrøm, forutsatt at begge vern har en merkeutløsestrøm på 30 mA."


   #12
 25,359     Akershus     0
Under gitte betingelser kan type A alltid monteres oppstrøms type B uansett fabrikat og kvalitet på A-vernet.

1) samme kurs
2) ingen lastavtapping mellom vern

En ubetydelig ulempe er at ved feil kan begge vern slå ut.
Signatur
   #13
 1,144     Trøndelag     0
Under gitte betingelser kan type A alltid monteres oppstrøms type B uansett fabrikat og kvalitet på A-vernet.

1) samme kurs
2) ingen lastavtapping mellom vern

En ubetydelig ulempe er at ved feil kan begge vern slå ut.

Dette er riktig, og betyr vel i praksis en dedikert kurs til en ladestasjon med type B vern innebygget.

Ved etablering av en underfordeling i garasjen må en imidlertid tenke seg om for å få dette riktig.
   #14
 1,519     Akershus     0
Betyr dette at å koble ladestasjon med innebygget b vern kan skje direkte til industristikk som har jordfeilbryter type å uten særlig økt risiko?
   #15
 460     0
En ladestasjon med internt DC-vern koblet til en industrikontakt på en kurs med jordfeilbryter type A har i seg selv ikke høyere risiko enn om den var fast montert. Hvis du allerede har en tilgjengelig industrikontakt så kan dette være en god og rimelig løsning.

Det vil imidlertid ikke være lov til å legge opp en ny kurs for lading på dette måten. Kravet om DC-vern på ny ladekurs innebærer at du enten trenger jordfeilbryter type B foran industrikontakten eller ladeboks med DC-vern fast tilkoblet.
   #16
 1,519     Akershus     0
IT nett med en stk 16 og en stk 32 3-fas. På 32 kursen er det kun et stikk. Ingen underfordeling.
   #17
 25,359     Akershus     0
For å trekke dette litt tilbake til TS. I dag er 15A mer vanlig enn 16A. Ellers så er det moderne med mange kurser. Vi klarer oss med vesentlig færre på en hel enebolig.

Slik dette er tegnet så blir hybelleiligheten en selvstendig boenhet. Dethar sine sider. Fort må du oppfylle dagens krav til isolasjon, få aksept på byggemelding hos naboene. Rigge eget strømabonnemet og forberede deg på doble kommunale avgifter i all fremtid, utleie eller ikke.

Har du vurdert «døra ? Gjennomgang fra egen boenhet og dermed utleie av «del av egen bolig ? Mye mindre byråkrati i et eksisterende hus.
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 36     0
Takk for en sunn og aktuell diskusjon, og takk igjen #KjellG for å ta den ned igjen. Leiligheten (sokkelleilighet) er allerede en godkjent boenhet og har eget skap med måler. Grunnen til at dette gjøres nå er at det ikke har blitt gjort noe på 25 år her, så alt er ribbet ned til betong, og jeg har nå begynt med oppbygging. Hadde tidligere felles yttergang, men jeg har nå tatt ut egen separat dør. Sikringsskap sto før i fellesgang, så dette blir nå flyttet inn i leilighet. Tror jeg ender opp med følgende kurser:
Ny elektrisk installasjon i leilighet. - Skjermbilde 2019-01-01 kl. 20.17.20.png - soldeide
Om jeg bestiller et skap med 12 kurser hvorav en er 25 og resten 15A er jeg nok godt innafor, så får jeg lagt opp k-rør fra skap til der en eventuell ladestasjon blir stående. Virker dette fornuftig?
   #19
 4,269     0
En ladestasjon med internt DC-vern koblet til en industrikontakt på en kurs med jordfeilbryter type A har i seg selv ikke høyere risiko enn om den var fast montert. Hvis du allerede har en tilgjengelig industrikontakt så kan dette være en god og rimelig løsning.


Her drister jeg meg til å være uenig.

En industrikontakt som opereres på høy belastning er faktisk ganske skummelt, særlig om den har sett litt bruk/misbruk tidligere. Det skal veldig lite slitasje til før motstanden i kontaktpunktene øker og med høy strøm (A) så blir det fort varmgang.

Jeg har sett mange smeltede industrikontakter, men ingen schuko for å si det sånn Wink
   #20
 460     0
Du har selvfølgelig rett i at det er en økt risiko for varmgang, jeg tenkte ikke lengre enn jordfeil. Smile

Schuko blir en avsporing, men jeg tør påstå at om du aldri har sett en smeltet schuko så har du ikke tittet på så mange offentlige ladeplasser med schuko.