Min på 3Kw har stått med stikk i 6mnd når.. går helt fint, men hvis man tar ut stikket, kan man kjenne at det er litt varmere en rom temperatur... Skal få kobla den til permanent med tida...
Det har "alltid" vært et problem med VVB på plugg, dog stort problem i perioder med produksjonsfeil. Mange holder seg bra, men forbruket varierer jo også.
Tanken er jo at det "kan" bli dårlig kontakt mellom stikkontakt og støpsel, som igjen kan resultere til varmgang i kontakten. 98prosent av tilfellene så går dette bra, men forsikringsbransjen som styrer alt ønsker da disse 2prosentene bort.
Det er vel ikke utenkelig at DSB og NEK gjør sitt beste for borgenes sikkerhet. Jeg har sett endel svidde kontakter (VVB) og svært mange støpsler som er i ferd med å deformeres. Fast tilkobling er uten tvil et positivt tiltak.
Nei, ikke når man unngår bruk av skjøteledninger. Som tidligere nevnt så vil forbruket (VVB) variere, feks er det selvfølgelig stor forskjell på pensjonister, tenåringer, antall barn osv)
Det blir ikke riktig å sammenlikne en VVB på 2-3 kW med en typisk varmeovn på 600-800W med tanke på varmgang. Berederen kjører for fullt når det tappes vann. Ovnen vil normalt balansere (regulere) ved en relativt jevn temperatur.
En 16A stikkontakt er ikke testet for kontinuerlig strøm på 16A. Det legges inn perioder med "kjøling" i testperioden. Jeg husker ikke syklusen, men det kan man nok finne ut av. Dette er hovedårsaken til at man ofte får varmgang i uttak tilkoblet elbiler (schuco)
Det er helt naturlig at kontakt og ledning blir lunken.
Linken over anntyder 4kWh/10 min dusj. Med 4 dusj/dag og 2kW element gir dette ca 8 h kjøring av vvb/døgn.
En skulle tro at dette er sammenlignbart med panelovnen på kjøkkenet. Er det mange svidde støpsler på elektriske ovner?
Det blir ikke riktig å sammenlikne en VVB på 2-3 kW med en typisk varmeovn på 600-800W med tanke på varmgang. Berederen kjører for fullt når det tappes vann. Ovnen vil normalt balansere (regulere) ved en relativt jevn temperatur.
En 16A stikkontakt er ikke testet for kontinuerlig strøm på 16A. Det legges inn perioder med "kjøling" i testperioden. Jeg husker ikke syklusen, men det kan man nok finne ut av. Dette er hovedårsaken til at man ofte får varmgang i uttak tilkoblet elbiler (schuco)