feks på elko sine stikk så skal man ikke over tid trekke mer enn 8A (en elbil kan gjerne stå i over 10t og lade) , derfor kom det vel krav om at alle nød-ladere ikke skulle trekke mer enn 8A
Finnes det noen referanse til at en Elko kontakt, påstemplet 16A fra Nemko, bare tåler 8A? SINTEF skal ha kjørt 16A kontakter med 16A over lang tid, helt uten problemer.
En Schuko stikker godkjent for en belastningopp til 16A, men dette gjelder kortvarig belastning! Ved kontinuerlig belastningbør ikke en vanlig Schuko stikkoverstige 8A i henhold til NEK EN 60320. Ved kontinuerlig belastningkan det oppstå varmgang og smelteskader.
Det ligger tråd her med den som har klippet av Schuko kontakten på sin lader og dermed må kjøpe seg en ny. En del har innebygget termo sikring e.l. i plugg. De alle fleste elbiler leveres med valgbar effekt på nødlader. Men jeg anbefaler heller ikke at de benyttes på max annet ned helt ved "nød".
Med endret kontakt så trenger en heller ikke tenke på noe garanti på nødladeren hvis den skulle slutte å virke i morgen.
Min 16A nødlader, som jeg kjøpte brukt for 7-8 år siden hadde en vanlig Schuko i enden uten termosikring. Jeg har hatt CEE støpsel på den siden. Nå har svigersønn overtatt bil og lader. De trenger en utendørs kontakt - ikke bare en ladestasjon. Da vil dette (CEE+Schuko) bli billigste løsning.
Hvis du bruker skjøteledning mot høytrykkspyler så kan du sette Industrukontakt på denne, evt bytte på ledningen til høytrykkspyler (men ikke koble til på mer enn 16A kurs)
Finnes det noen referanse til at en Elko kontakt, påstemplet 16A fra Nemko, bare tåler 8A?
SINTEF skal ha kjørt 16A kontakter med 16A over lang tid, helt uten problemer.
En Schuko stikker godkjent for en belastningopp til 16A, men dette gjelder kortvarig belastning! Ved kontinuerlig belastningbør ikke en vanlig Schuko stikkoverstige 8A i henhold til NEK EN 60320. Ved kontinuerlig belastningkan det oppstå varmgang og smelteskader.
Det må være en separat kurs med kun industrikontskten hvis den det skal være over 10A sa elektrikeren min
Det er mulig det går an å sette en sikring nærmere og koble den vanlige stikken på denne sikringen hvis det går an å koble om denne enheten
Ved bytte til CEE må en eventuell temp måler kobles til via egnet motstand, NTC, PTC, eller tilsvarende.
Med endret kontakt så trenger en heller ikke tenke på noe garanti på nødladeren hvis den skulle slutte å virke i morgen.
Du inviterer jo til mulig billading med Schuko her (annen bil)