Som jeg har nevnt før krever det en del av elektrofirmaet å selge utstyret, dessuten tar de ansvar og risiko, så de trenger å kompensasjon for dette...
Hvilket meransvar har et elektrikerfirma kontra en butikkjede når begge to selger kunden det eksakt samme produktet? La oss si produktet er SINTEF-godkjent.
Elektrikerfirmaet har garanti/reklamasjonsansvar. Det har ikke Clas Ohlsson.
Min protest gjaldt iofs ikke så veldig mye at utsalgsprisen hos elektrofirma er større (Clas ligger forresten på 120NOK for en dobbel jordet elko "påvegg"), men hvor mye større det skulle være. Skjønt erfaringen min er veldig farget av et firma som enten tok helt sinnsvake avanser eller regnet med at 1500NOK/time var en ok timepris.
Hva tar dere betalt per dobbel jordet elko "påvegg" stikkontakt?
Jeg vet ærlig talt ikke, det er ikke mye over 100 kroner tror jeg. Rundt 120 kroner? Er litt usikker her.
Og elektrofirma tar betalt for installasjon, noe clas/biltema ikke kan gjøre.
Som jeg sa, det varierer hvor mye et firma tjener på selve timeprisen, mange må ha mersalg i form av avanse på varer for at firmaet skal ha et plussresultat på bunnlinjen. Mange opererer med større timepris for å ta igjen det tapte hvis de ikke får levere varer selv.
Det er da vitterlig helt i orden. Da får man som kunde vurdere hva som lønner seg for en.
Jepp! :)
Finnes det virkelig noen bedrifter som er rene gullgruver? (jeg lurer på om gullgruver er virkelig så gullgruver når regnskapet faller på plass). 0 investering og en fet inntektsstrøm? Jeg trodde virkelig at folk var klare hvor slike løfter fører hen (T5C, eksempelvis). Litt ;D, egentlig
Heh, du sier noe der ja. Men poenget mitt var jo at det er sjelden elektrofirma har store fortjenester og kommer veldig godt ut ved årsslutt. Plussresultat er en selvfølge, men prosentvis er det sjelden mer enn 5 prosent. Og dette vil igjen minkes ved eventuell reklamasjon som følge av feil på utstyr etc. i ettertid.
Jja selvfølgelig. Men når den er installert så er det ingen som ringer Clas. De ringer firmaet som installerte. Og uansett om det skulle være produktet eller utførelsen av tilkoblingen så vil firmaet slite med å få tjent inn noe på etterarbeid.
Hvilket meransvar har et elektrikerfirma kontra en butikkjede når begge to selger kunden det eksakt samme produktet? La oss si produktet er SINTEF-godkjent.
Elektrikerfirmaet har garanti/reklamasjonsansvar. Det har ikke Clas Ohlsson.
Jeg kan ikke finne noe hjemmel i forbrukerkjøpsloven som særstiller Clas Ohlson ift. reklamasjon. Jeg utelukker ikke at jeg kan ta feil, men i så fall vil jeg gjerne se en link til lovdata.no. Jovisst har Clas Ohlson et reklamasjonsansvar. Dermed, nok en gang, hvilket meransvar sitter et elektrikerfirma kontra en butikkjede når begge ot selger kunden det eksakt samme produktet?
Hvilket meransvar har et elektrikerfirma kontra en butikkjede når begge to selger kunden det eksakt samme produktet? La oss si produktet er SINTEF-godkjent.
Elektrikerfirmaet har garanti/reklamasjonsansvar. Det har ikke Clas Ohlsson.
Jeg kan ikke finne noe hjemmel i forbrukerkjøpsloven som særstiller Clas Ohlson ift. reklamasjon. Jeg utelukker ikke at jeg kan ta feil, men i så fall vil jeg gjerne se en link til lovdata.no. Jovisst har Clas Ohlson et reklamasjonsansvar. Dermed, nok en gang, hvilket meransvar sitter et elektrikerfirma kontra en butikkjede når begge ot selger kunden det eksakt samme produktet?
Reklamasjonsansvar på selve stikkontakten er en grei sak. Det har begge som selger produktet. Men ansvar for å bytte stikkontakten kan bare elektrofirmaet gjøre. Ergo sitter de på et garantiansvar på jobben som ikke Clas Ohlsson har.
Kunde kan ikke klandres for noen ting hvis en kontakt går i stykker o.l., og da er det bare firmaet som installerte produktet som kan skifte kontakten. Egentlig er det produsent som skal betale for en ny kontakt, men det blir aldri gjort. Derfor har både Clas Ohlsson og elektrofirma avanse på produktene sine som skal dekke dette også. Men de som taper mest på dette er elektrofirmaet, da det koster de mye mer å skifte kontakten enn det koster Clas Ohlsson å levere en ny kontakt.
Derfor er vi tilbake til saken om at et elektrofirma har litt mer avanse enn et utsalgssted, da det er dyrere for de å ta reklamasjoner.
Hvor man finner link som underbygger dette vet jeg ikke, men det er ihvertfall slik det praktiserer.
PS : På alt av elektrisk inst. utstyr som selges i butikker står det at godkjent elektro entreprenør skal installere produktet. Det står som regel på for pakningen.
Kommer du med en stikk,bryter,termostat som du har kjøpt. Jeg skrur den opp er de du som sitter med returansvar for det utstyret ikke firma som skrudde den opp. Elektriker firma har som regel lengre garanti tid på produkter en butikker. Ja, jeg sier i fra meg retten til å montere produkter som kunde kommer med som jeg synes ikke holder mål. Grunn til det er at det er mitt navn som står på samsvarserklæringen.
Brenner deler huset ditt grunnet utstyret du hadde til elektriker så blir det sikkert en fin runde med forsikringsselskapet. For hvem har ansvaret her??
... Ja, jeg sier i fra meg retten til å montere produkter som kunde kommer med som jeg synes ikke holder mål. Grunn til det er at det er mitt navn som står på samsvarserklæringen. ...
Det er en interessant problemstilling. Et eksempel er f.eks. automatsikringer fra Biltema. Disse er testet gjeldende normer og regler og har derfor CE merke. I tillegg har de testet og godkjent av Semko. Nemko/semko ansees som svært kvalifiserte i sine godkjenninger. (Internationalt er Nemko/Semko et anerkjent kvalitetsmerke.)
Kan da en installatør overprøve Semko godkjenningen ved å si at det ikke er godt nok?
_jeg_ hadde neppe satt navnet mitt på en samsvarerklæring med sikringer fra biltema, men jeg har egentlig ikke noen gode grunner hvorfor. Kanskje i lys av risikovurdering, men igjen sikringen er testet og godkjent av Semko.
Elektrikerfirmaet har garanti/reklamasjonsansvar. Det har ikke Clas Ohlsson.
Jeg vet ærlig talt ikke, det er ikke mye over 100 kroner tror jeg. Rundt 120 kroner? Er litt usikker her.
Som jeg sa, det varierer hvor mye et firma tjener på selve timeprisen, mange må ha mersalg i form av avanse på varer for at firmaet skal ha et plussresultat på bunnlinjen. Mange opererer med større timepris for å ta igjen det tapte hvis de ikke får levere varer selv.
Jepp! :)
Heh, du sier noe der ja.
Eh, fordi at? Hvis det er opplagt feil i stikkontakten så gjør man da vitterlig det.
Jeg kan ikke finne noe hjemmel i forbrukerkjøpsloven som særstiller Clas Ohlson ift. reklamasjon. Jeg utelukker ikke at jeg kan ta feil, men i så fall vil jeg gjerne se en link til lovdata.no. Jovisst har Clas Ohlson et reklamasjonsansvar. Dermed, nok en gang, hvilket meransvar sitter et elektrikerfirma kontra en butikkjede når begge ot selger kunden det eksakt samme produktet?
Reklamasjonsansvar på selve stikkontakten er en grei sak. Det har begge som selger produktet. Men ansvar for å bytte stikkontakten kan bare elektrofirmaet gjøre. Ergo sitter de på et garantiansvar på jobben som ikke Clas Ohlsson har.
Kunde kan ikke klandres for noen ting hvis en kontakt går i stykker o.l., og da er det bare firmaet som installerte produktet som kan skifte kontakten. Egentlig er det produsent som skal betale for en ny kontakt, men det blir aldri gjort. Derfor har både Clas Ohlsson og elektrofirma avanse på produktene sine som skal dekke dette også. Men de som taper mest på dette er elektrofirmaet, da det koster de mye mer å skifte kontakten enn det koster Clas Ohlsson å levere en ny kontakt.
Derfor er vi tilbake til saken om at et elektrofirma har litt mer avanse enn et utsalgssted, da det er dyrere for de å ta reklamasjoner.
Hvor man finner link som underbygger dette vet jeg ikke, men det er ihvertfall slik det praktiserer.
PS : På alt av elektrisk inst. utstyr som selges i butikker står det at godkjent elektro entreprenør skal installere produktet. Det står som regel på for pakningen.
Kommer du med en stikk,bryter,termostat som du har kjøpt. Jeg skrur den opp er de du som sitter med returansvar for det utstyret ikke firma som skrudde den opp.
Elektriker firma har som regel lengre garanti tid på produkter en butikker. Ja, jeg sier i fra meg retten til å montere produkter som kunde kommer med som jeg synes ikke holder mål. Grunn til det er at det er mitt navn som står på samsvarserklæringen.
Brenner deler huset ditt grunnet utstyret du hadde til elektriker så blir det sikkert en fin runde med forsikringsselskapet. For hvem har ansvaret her??
Det er en interessant problemstilling. Et eksempel er f.eks. automatsikringer fra Biltema. Disse er testet gjeldende normer og regler og har derfor CE merke. I tillegg har de testet og godkjent av Semko. Nemko/semko ansees som svært kvalifiserte i sine godkjenninger. (Internationalt er Nemko/Semko et anerkjent kvalitetsmerke.)
Kan da en installatør overprøve Semko godkjenningen ved å si at det ikke er godt nok?
_jeg_ hadde neppe satt navnet mitt på en samsvarerklæring med sikringer fra biltema, men jeg har egentlig ikke noen gode grunner hvorfor. Kanskje i lys av risikovurdering, men igjen sikringen er testet og godkjent av Semko.