Elektrikeren får 2 års garanti hos grossist på det meste av materiell (tror ikke der er noe det er 5 år på, 2 år gjelder i alle fall det aller meste), mens til kunden har elektrikeren 5 års garanti. Dermed må man av og til kjøpe nytt materiell som man ikke får betalt for..
Desto større grunn å la kundene kjøpe sitt eget utstyr, fra hvor jeg står.
Igjen, hele resonnementet hviler på premissen at en 3. part (el-firma) ikke kan belastes for et varesalg mellom kunden og en butikk. Slik jeg tolker forbrukerkjøpsloven, kan ikke el-firma belastes for det, men det er ikke utenkelig at andre lover kommer til anvendelse ifm. samsvarserklæring. Er det tilfellet? Og i så fall, hvilke lover/forskrifter "overfører" ansvaret på el-firma?
Jeg føler at denne diskusjonen har kommet på avveier. Det er en svært liten del av avansen som går med til å dekke reklamasjoner på utstyr. Ved bruk av kvalitetsvarer så er reklamasjonsprosenten svært lav.
Det er helt naturlig at elektrikern har avanse på utstyret han monterer. Denne skal uansett timepris dekke alt av reklamasjoner på utstyr som går istykker i garantiperioden, men også svinn og brekkasje. Det er en andel av innkjøpt utstyr som av forskjellige grunner ikke kan faktureres kunde. Ting blir ødelagt i transporten, i bilen, under montering. Noe kan bli ukurant, kanskje ikke all kabel kan selges. Grunnen til avanse på utstyr er selvfølgelig mest det at firmaet ønsker å tjene penger.
Reklamasjon på utstyr levert og montert av el-firma er en svært liten post i det hele. Den er såpass liten fordi el-firmaet ikke ser seg tjent med utstyr som ikke holder mål. Derfor kjøper vi ikke utstyr på Biltema eller Clas Ohlson, vi synes ikke det har en tilfredstillende kvalitet.
Vi som elektrikere overtar ikke ansvaret for et produkt selv om vi kobler det til. Noen nevner her en Elko kontakt. Hva med ovner, lamper , varmekabler og eventuelt sikringsskap? Ingen skal fortelle meg at vi er ansvarlige for produktet selv om vi kobler det til. De som påstår det bør dokumentere påstanden. Hva hvis vi kommer en plass og skal koble til et ventilasjonsanlegg, overtar vi ansvaret for det også da? Jeg tror ikke det, vi blir ansvarlige for det vi har utført på ventilasjonsanlegget, kabler og koblinger.
Disse er testet gjeldende normer og regler og har derfor CE merke.
Dette er feil. CE-merket behøver ikke å bety en dritt da dette forteller at produsent mener produktet holder kravene. Det er kun de uavhengige "testingsforetakene" sine merker som kan fortelle noe om kvaliteten, men selv dette kan være usikkert.
Dette med å montere/bearbeide utstyr (ikke bare el.) som kunde leverer gjør ikke tjensesteyteren ansvarlig for feil ved utstyret, med mindre det er åpenbart at utstyret ikke var egnet til formålet og tjenesteyteren ikke ga beskjed om dette.
Ved reklamasjon skal man reklamere til den utstyret ble kjøpt av. Dersom dette ikke er mulig eller problematisk kan man reklamere til leddet før.
Elektrikarar er nokre merkelige vesen, ingen andre bransjer tar betalt (timepris) for å hente varer hos grosist som dei i neste omgang har opptil 100% avanse på. dette er heilt uhørt, trur dykk at ein jernvareforetning tar betalt timepris for å hente varer hos ein grosist forså å selge varen med avanse på toppen? dette er å ta dobbelt betalt. SKAM DYKK. Har forståelse for at elektrikarane her på forumet prøvar å innbille andre her at elektro er raketteknologi, det er jo ikkje det. Alle normalt oppegåande kan legge ein varmekabel sjølv. Har sjølj fått utlevert varmekabel av elektrikar og lagt, samt instalert mange hus/ombyggingprosjekter og elektrikar har ordna med papira/innmelding overfor e-verk. Kan ein tømmrar leve av ein fakturerte timepris på kr 320,- + mva så bør ein elektrikar gjøre det samme, ser ikkje problemet, og kvifor kjøre fra kontoret kvar morgon istaden for å møte rett opp hos kunde slik andre hantverkarar gjør? dersom dvaret er for å hente varer og materiell forteller berre det kor udugelig denne yrkesgruppa er å planlegge, materiell skal vere bestilt på forhånd og sendt deirekte til kunde frå grosist. (kunde betaler frakt med varetaxi, nokre hundrelappar)
Elektrikarar er nokre merkelige vesen, ingen andre bransjer tar betalt (timepris) for å hente varer hos grosist som dei i neste omgang har opptil 100% avanse på. dette er heilt uhørt, trur dykk at ein jernvareforetning tar betalt timepris for å hente varer hos ein grosist forså å selge varen med avanse på toppen? dette er å ta dobbelt betalt. SKAM DYKK.
Her skal jeg repetere det jeg har sagt før. Noen firma tar en heller lav timepris og større avanse på utstyret, mens andre tar høyere timepris og heller lavere avanse på utstyret. Det er få firma som kan overleve med en lav timepris og lite til ingen avanse på utstyret de leverer.
Har forståelse for at elektrikarane her på forumet prøvar å innbille andre her at elektro er raketteknologi, det er jo ikkje det. Alle normalt oppegåande kan legge ein varmekabel sjølv. Har sjølj fått utlevert varmekabel av elektrikar og lagt, samt instalert mange hus/ombyggingprosjekter og elektrikar har ordna med papira/innmelding overfor e-verk.
Det her er så uhørt i mine ører at jeg ALDRI ville hatt en elektriker som driver slikt som kollega engang. Dette er så useriøst at det nesten ikke går an. Og å få noen til å legge varmekabel med tilhørende gulvlegging før elektriker kommer på plassen er toppen av idioti! Skulle elektriker komme å se over kabelen før gulv blir lagt er det en annen sak, men varmekabler er det siste man bør overlate til kunder som tror de kan faget.
Den elektrikeren som tillater kunder og installere selv har ingen verdens respekt for faget og seg selv som elektriker at vedkommende ikke burde hatt fagbrevet engang. Unnskyld hvis det høres idiotisk ut i dine ører, men slikt blir jeg irritert av å høre.
Elektrikarar er nokre merkelige vesen, ingen andre bransjer tar betalt (timepris) for å hente varer hos grosist som dei i neste omgang har opptil 100% avanse på. dette er heilt uhørt, trur dykk at ein jernvareforetning tar betalt timepris for å hente varer hos ein grosist forså å selge varen med avanse på toppen? dette er å ta dobbelt betalt. SKAM DYKK. Har forståelse for at elektrikarane her på forumet prøvar å innbille andre her at elektro er raketteknologi, det er jo ikkje det. Alle normalt oppegåande kan legge ein varmekabel sjølv. Har sjølj fått utlevert varmekabel av elektrikar og lagt, samt instalert mange hus/ombyggingprosjekter og elektrikar har ordna med papira/innmelding overfor e-verk. Kan ein tømmrar leve av ein fakturerte timepris på kr 320,- + mva så bør ein elektrikar gjøre det samme, ser ikkje problemet, og kvifor kjøre fra kontoret kvar morgon istaden for å møte rett opp hos kunde slik andre hantverkarar gjør? dersom dvaret er for å hente varer og materiell forteller berre det kor udugelig denne yrkesgruppa er å planlegge, materiell skal vere bestilt på forhånd og sendt deirekte til kunde frå grosist. (kunde betaler frakt med varetaxi, nokre hundrelappar)
Jeg er den første til å beklage at noen firmaer tar betalt for å plukke vare hos grossist. Her må du ikke skjære alle over en kam.
Hvorfor en elektriker trenger mer enn 320+mva i timen er belyst flere ganger her. Mulig du bør sette deg litt mer inn i temaet.
Nei jeg tror ikke alle normalt oppegående kan legge sin varmekabel selv. Etter å ha sett litt for mye hobbyarbeide så tror jeg ikke det.
Jeg synes ikke at jeg i noen innlegg har framstillt elektrikerarbeide som rakettforskning, men derimot et fag der feil kan bli fatale og derfor er strengt lovregulert. Og jeg er en tilhenger av å følge lover og regler. Dessverre sier ditt innlegg noe om seriøsiteten i deler av bransjen.
Desto større grunn å la kundene kjøpe sitt eget utstyr, fra hvor jeg står.
Igjen, hele resonnementet hviler på premissen at en 3. part (el-firma) ikke kan belastes for et varesalg mellom kunden og en butikk. Slik jeg tolker forbrukerkjøpsloven, kan ikke el-firma belastes for det, men det er ikke utenkelig at andre lover kommer til anvendelse ifm. samsvarserklæring. Er det tilfellet? Og i så fall, hvilke lover/forskrifter "overfører" ansvaret på el-firma?
Det er helt naturlig at elektrikern har avanse på utstyret han monterer. Denne skal uansett timepris dekke alt av reklamasjoner på utstyr som går istykker i garantiperioden, men også svinn og brekkasje. Det er en andel av innkjøpt utstyr som av forskjellige grunner ikke kan faktureres kunde. Ting blir ødelagt i transporten, i bilen, under montering. Noe kan bli ukurant, kanskje ikke all kabel kan selges.
Grunnen til avanse på utstyr er selvfølgelig mest det at firmaet ønsker å tjene penger.
Reklamasjon på utstyr levert og montert av el-firma er en svært liten post i det hele. Den er såpass liten fordi el-firmaet ikke ser seg tjent med utstyr som ikke holder mål.
Derfor kjøper vi ikke utstyr på Biltema eller Clas Ohlson, vi synes ikke det har en tilfredstillende kvalitet.
Vi som elektrikere overtar ikke ansvaret for et produkt selv om vi kobler det til. Noen nevner her en Elko kontakt. Hva med ovner, lamper , varmekabler og eventuelt sikringsskap?
Ingen skal fortelle meg at vi er ansvarlige for produktet selv om vi kobler det til. De som påstår det bør dokumentere påstanden.
Hva hvis vi kommer en plass og skal koble til et ventilasjonsanlegg, overtar vi ansvaret for det også da? Jeg tror ikke det, vi blir ansvarlige for det vi har utført på ventilasjonsanlegget, kabler og koblinger.
Gewiss, Elko, ++ er selvsagt like godt samme hvor det kjøpes.
Ved reklamasjon skal man reklamere til den utstyret ble kjøpt av. Dersom dette ikke er mulig eller problematisk kan man reklamere til leddet før.
Har forståelse for at elektrikarane her på forumet prøvar å innbille andre her at elektro er raketteknologi, det er jo ikkje det. Alle normalt oppegåande kan legge ein varmekabel sjølv.
Har sjølj fått utlevert varmekabel av elektrikar og lagt, samt instalert mange hus/ombyggingprosjekter og elektrikar har ordna med papira/innmelding overfor e-verk.
Kan ein tømmrar leve av ein fakturerte timepris på kr 320,- + mva så bør ein elektrikar gjøre det samme, ser ikkje problemet, og kvifor kjøre fra kontoret kvar morgon istaden for å møte rett opp hos kunde slik andre hantverkarar gjør? dersom dvaret er for å hente varer og materiell forteller berre det kor udugelig denne yrkesgruppa er å planlegge, materiell skal vere bestilt på forhånd og sendt deirekte til kunde frå grosist. (kunde betaler frakt med varetaxi, nokre hundrelappar)
Her skal jeg repetere det jeg har sagt før. Noen firma tar en heller lav timepris og større avanse på utstyret, mens andre tar høyere timepris og heller lavere avanse på utstyret. Det er få firma som kan overleve med en lav timepris og lite til ingen avanse på utstyret de leverer.
Det her er så uhørt i mine ører at jeg ALDRI ville hatt en elektriker som driver slikt som kollega engang. Dette er så useriøst at det nesten ikke går an.
Og å få noen til å legge varmekabel med tilhørende gulvlegging før elektriker kommer på plassen er toppen av idioti! Skulle elektriker komme å se over kabelen før gulv blir lagt er det en annen sak, men varmekabler er det siste man bør overlate til kunder som tror de kan faget.
Den elektrikeren som tillater kunder og installere selv har ingen verdens respekt for faget og seg selv som elektriker at vedkommende ikke burde hatt fagbrevet engang. Unnskyld hvis det høres idiotisk ut i dine ører, men slikt blir jeg irritert av å høre.
Jeg er den første til å beklage at noen firmaer tar betalt for å plukke vare hos grossist. Her må du ikke skjære alle over en kam.
Hvorfor en elektriker trenger mer enn 320+mva i timen er belyst flere ganger her. Mulig du bør sette deg litt mer inn i temaet.
Nei jeg tror ikke alle normalt oppegående kan legge sin varmekabel selv.
Etter å ha sett litt for mye hobbyarbeide så tror jeg ikke det.
Jeg synes ikke at jeg i noen innlegg har framstillt elektrikerarbeide som rakettforskning, men derimot et fag der feil kan bli fatale og derfor er strengt lovregulert. Og jeg er en tilhenger av å følge lover og regler.
Dessverre sier ditt innlegg noe om seriøsiteten i deler av bransjen.