#11
 21,481     Enebolig     0
Fordi grossister normalt ikke selger til privatkunder. De kan ikke engang ta inn varer fra utlandet uten et organisasjonnr.

   #12
 677     Norge     0
Det kommer helt an på personen som ringer.

Dersom man er litt lakkert i bakhodet får man selvfølgelig ingenting, men dersom man tenker litt er det ikke vanskelig å få grossister til å sende ting til privatpersoner.

Micromatic er forøvrig en importør, som selger sine varer igjennom de største elektrogrossistene i landet.

Når man ringer til større selskaper er det alltid lurt å spørre etter noen på salgsavdelingen eller lager, da resepsjonister og telefondamer er opplært til å avvise slitsome privatkunder. Dersom man kan finne ett navn på en person på hjemmesidene deres er det selvfølgelig det enkleste. Daglig leder eller adm. dir. funker også enkelte ganger.

Man må jo så spørre om det man er ute etter er på lager eller kan skaffes, dersom vedkommende svarer at, joda, ikkeno problem, kontakt en grossist, så forteller man selvfølgelig om alle de elektrikerne og grossistene man har kontaktet som påstår at det ikke lar seg skaffe, og at de istedet har forsøkt å selge deg noe annet ræl, noe de fleste importører ikke liker, da de helst vil selge sine produkter. Spill på dette, og på hvor inderlig mye du ønsker å kjøpe det fantastiske produktet deres, men ingen vil selge det til deg, så går de som regel med på å sende deg ett eksemplar pronto. Har aldri hatt problemer med dette selv, men nå er jeg kanskje sleipere enn de fleste Smile
   #13
 21,481     Enebolig     0
Neida, men jeg ringer ikke om sånt til daglig. Jeg har tatt akkurat den samme tonen ovenfor en leverandør av brytere som normalt ikke sender ut til elektrikere. Nå skal det sies at jeg etter 8 mnd fremdeles venter på delen. Kanskje den ikke finnes slik som forhandlerene sier  ::)

De leverandørene vi bruker setter seg selvfølgelig aldri på bakbeina når vi sier det er til eget bruk og at vi er montører. Men 99% vil sende varene via firmaet likevel.