2,225
15
1
Jordfeilautomat på TN?
4,269
0
Trenger plass til 7 nye moduler i dette skapet.
Ser ut som at det er 5 ledige plasser på øverste rekke. Den ene 1 moduls bryteren kan nok flyttes ned?
I tillegg er det benyttet separat jfb for badekurs, denne kan kanskje erstattes av en jfa? Er ikke vant med TN, men det er vel samme jfa som benyttes her?
Elektrikeren skal naturligvis gjøre jobben, men erfaringen tilsier at det blir mye billigere ned en skikkelig plan
Ser ut som at det er 5 ledige plasser på øverste rekke. Den ene 1 moduls bryteren kan nok flyttes ned?
I tillegg er det benyttet separat jfb for badekurs, denne kan kanskje erstattes av en jfa? Er ikke vant med TN, men det er vel samme jfa som benyttes her?
Elektrikeren skal naturligvis gjøre jobben, men erfaringen tilsier at det blir mye billigere ned en skikkelig plan


Er nok 3+N jeg skal ha til elbil-lading, da blir det 8 moduler tilsammen - 4 til jfb og 4 til vern.
Automatsikringene dine er 1+1/2 modulbredde, mens jordfeilbryteren er 2 modulbredder.
Ved siden av OV er det ikke mulig å plassere mer utstyr, da vernet står i eget kortslutningssikkert kammer.
Det ser også ut som at du har noen NOBØ filter og styringer i skapet?
Skal du legge opp til 3-fase 400V uttak for el-bil må du ha 4 modulbredder til jordfeilbryter, pluss 4 modulbredder til automatsikring. Slik jeg ser det har du ikke plass i skapet til alt dette.
Har du sjekket opp at du har kraftig nok OV til å utvide anlegget til 3-fase for el-bil? El-bil kurser skal beregnes med samtidighetsfaktor på 1, noe som setter strengere krav til kapasitet på OV.
OV er på 40A 400V, men skal regne over totalen for å sjekke at 16A elbil går uten å øke.
Det er riktig at det står kun automater, men den ene kursen har jfb i tillegg - ergo 3.5 moduler for denne kursen. Denne kan jeg vel bytte i en 2 moduler jfa?
Tror Nobø tar tilsammen 18 moduler. Sikringene tar i dag 15, men tror jeg kan spare 1.5 med en jfa og da har jeg i så fall 8.5 moduler ledig. Må evt flytte litt rundt, men det er vel lov?
Alternativet er en saltoboks med innebygget jfb, da kan jeg bruke dobbeltisolert kabel ut til den og dermed slippe jfb i skapet. Dette er dog en dyrere løsning som jeg helst vil slippe.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du har 3 slike NOBØ moduler i sikringsskapet. Hva står det på modulene? Aldri vært inni et skap hvor det er så mange "blanke" NOBØ moduler. 2 stk skal jeg forstå, men 3 var litt drøyt.
Du behøver ikke dobbeltisolert kabel frem til Saltoboks. I og med at du er tilknytt et TN-nett er det ikke påkrevd med jordfeilbeskyttelse av kabler. Du kan bruke en hvilken som helst 4-leder installasjonskabel frem til Saltoboksen, med en 4-pol C16A sikring i sikringsskapet forsynt rett fra OV.
Plan a blir nok å flytte litt rundt, men greit å vite at det finnes en plan B med salto eller lignende.
Worst case er det 9 15A sikringer - dette krever 27A 3-fas 400 etter samtidighetsfaktor på 0.6. Da er det igjen 13A som jo er 3 for lite...
Det krever et vern på 24.2A om jeg har regnet riktig. Lading med 16A er da såvidt for mye, men da er man kanskje vel pirkete?
Ser ut som at inntakskabel er 3x25qmm. Dermed er det jo mulig å øke ytterligere på inntaket, hvis everket godtar det...
Kurs 2: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 3: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 4: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 5: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 6: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 7: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 8: 15A @ 230V = 3450W
Kurs 9: 15A @ 230V = 3450W
Total installert effekt: 31050W
Samtidighetsfaktor: 0,6
Sannsynlig effektbehov: 18630W
Tillegg for el-bil kurs:
Kurs 10: 16A @ 3x400V = 11085W
Beregnet effektbehov: 29715W
Minimumskrav for OV: 29715 / (400V * rot3) = 43A
0,6 er nokså lav samtidighetsfaktor, og ut i fra beregningene her er det stor sannsynlighet for overbelastning av OV. Man skal da i bunn og grunn sørge for at OV økes når anlegget utvides - dersom man skal følge boken. En del elektrikere vil nok si at det blir opp til kunden å vurdere om man skal oppgradere OV eller ikke, hvor det da er kundens egen risiko om OV blir for liten. Både elektriker og eier av anlegget har en viss plikt til å sørge for at det elektriske anlegget er i forsvarlig stand. Både NEK, FEL og DSB peker på at utvidelser av anlegget skal sees i helhet, og at man skal sørge for at anlegget er tilstrekkelig dimensjoner. I dette tilfellet er det helt i grenseland, og ikke helt i tråd med retningslinjene til NEK, FEL og DSB dersom man velger å fortsette med 40A OV.
0.6 er hentet fra anbefalinger i montørhåndboka, men den er jo ikke noen fasit...