1,412    12    0  

Ladestasjon el-biler

 56     Buskerud     0
Noen som vet og kan beskrive elektrotekniske utfordringer ladeutstyr for elektriske biler kan skape for de ulike forsyningsnettene vi har i norge, særlig med tanke på forholdet mellom normallading og hurtiglading.
Eller om noen vet hvor jeg kan finne slikt?
Takk
-Preben
Signatur

   #1
 1,151     Akershus     0
Lukter veldig skoleoppgave/fagprøve dette her. hjelp er ingen problem men kan jo godt nevne det først.

første tips er å lese Nek 400. 722 som omhandler el.bil lading.

videre noen hint
overharmoniske strømmer, hvordan oppfører de seg i henholdsvis it kontra TN
DC feilstrømmer (mange meninger om akkurat denne biten)
kapasitet på nettene, hvordan er det med inn og utkobling av kraftige laster

da har du litt å begynne med
   #2
 25,365     Akershus     0
3-faselading fra 230V IT-nett.

Energi1 krever at du legger frem dokumentasjon på ladekarakteristikken til bilen, det har ikke bilforhandleren. Gadd vite hva de gjør om du ønsker å sette opp en ladestasjon for gjestene ved kafeen din eller låne bort litt strøm til en gjest. 
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 56     Buskerud     0
Er fra fjorårets eksamensoppgave til installatørprøven. Har lest 722 opp og ned i mente.. men er litt usikker på hva sensor virkelig er på utkikk etter her.

Da har jeg fått litt hjelp til å begynne med. Har vært særdeles lite borti prosjektering av ladestasjoner.

Men mange takk for svaret =)
Men tar gjerne mot flere forslag/ konkrete svar =)
Signatur
   #4
 2,435     Hordaland     0
Siden det fokuseres på forskjell mellom normallading of hurtiglading vil jeg tro det er med henblikk på kapasitetsproblemer i nettet. På sikt vil det antagelig bli strengere tariffer for lading av elbil, hvor man primært ønsker at lading skal foregå på natten når det er overproduksjon i strømnettet. Strømnettet i Norge står ovenfor en stor utfordring når alle kommer hjem fra jobb, kobler elbilen til en kraftig ladestasjon, det norske folk begynner med middagslaging og tar en dusj etter dagens arbeidsøkt. Strømforbruket øker drastisk, noe som kan medføre store utfordringer i blant annet boligblokker, borettslag, og strømnettet i komplekse byer som Bergen og Oslo. Overharmoniske strømmer kan også forverre denne situasjonen i mange tilfeller.
Signatur
   #5
 3,210     Vestlandet     0

AMS kan hjelpe til å styre forbruket slik at de verste effekttoppene dempes. Det forutsetter selvfølgelig at prisen blir så høy i disse høyeffektperiodene, at mange nok forbrukere velger å redusere effektuttaket sitt.


Men dette er nok litt på siden av TS sin oppgave

  (trådstarter)
   #6
 56     Buskerud     0
Alle innspill tas imot med takk =)
Signatur
   #7
 992     Østlandet     0
Mulig dette er litt på siden, men klarer ikke dy meg...

Normallading elbil gjøres på 2300- 3600w. Normalforbruk er 200 w/h pr km kjørt. Normal distanse pr dag er 30-40km. 200x40 gir 8000. Ergo er normaltrekket pr bil 3-4 timer i døgnet.

Og alle elbiler i salg i dag har timerfunksjoner for start og stopp av lading. Enkelt å starte lading kl 0300 og kjøre kl 0700 i varm bil.

Ser vi dette opp mot stadig bedre isolerte boliger som reduserer behovet for oppvarming er det trolig liten grunn til å frykte økt forbruk totalt som følge av elbilenes inntog. Tenker folk seg om før de skrur på em 2000w ovn noen timer en kveld? Nope.

Hurtiglading vil for altid være en nødløsning for elbiler, ikke normalen.

Det reelle problemet er folk som kjøper seg uoriginal ladekabel som trekker 3600w fra en utslitt Shuko-kontakt over en 1,5mm kabel etter å ha byttet sikringen fra 10a til 16a...

   #8
 1,806     Trondheim     0
Preben88

Sensorveiledingen på installatørprøven er stikkordbasert.

Det som er nytt fokus på installatørprøven er din rolle som installatør. Du skal bevege deg litt mer bort fra saksbehandlerrollen. Nå skal du drøfte og evaluere.

Ett tips er å svare på det de spør om. Med elsikkerhet som fokusområde i ditt svar.

Ett av momentene på IT nett er ofte skjevlast, 32A i nettet. Da ingen elbiler er laget for 3fase lading på IT-Nett.

10A lading på Schuko , 10A sikring.
Type B jordfeilbryter. Normalt ikke noe problem på 10A lading.
Rutiner for tilsyn av ladestasjoner, privat og offentlig. Rutiner på dette iht internkontrollforskriften.
Samtidighetsfaktor = 1 med unntak av laststyring.


Dette er ting jeg kommer på nå.


Når det gjelder installatørprøven imorgen den 21.10 så tror jeg det vil være litt mer fokus på NEK400:705.

  (trådstarter)
   #9
 56     Buskerud     0
Preben88

Sensorveiledingen på installatørprøven er stikkordbasert.

Det som er nytt fokus på installatørprøven er din rolle som installatør. Du skal bevege deg litt mer bort fra saksbehandlerrollen. Nå skal du drøfte og evaluere.

Ett tips er å svare på det de spør om. Med elsikkerhet som fokusområde i ditt svar.

Ett av momentene på IT nett er ofte skjevlast, 32A i nettet. Da ingen elbiler er laget for 3fase lading på IT-Nett.

10A lading på Schuko , 10A sikring.
Type B jordfeilbryter. Normalt ikke noe problem på 10A lading.
Rutiner for tilsyn av ladestasjoner, privat og offentlig. Rutiner på dette iht internkontrollforskriften.
Samtidighetsfaktor = 1 med unntak av laststyring.


Dette er ting jeg kommer på nå.


Når det gjelder installatørprøven imorgen den 21.10 så tror jeg det vil være litt mer fokus på NEK400:705.

Jeg sier hjertelig takk for den supre tilbakemeldingen =)

Signatur
   #10
 25,365     Akershus     0
Du kan lade 3-fase fra IT-nett ved å sette inn en trafo og konvertere lokalt til TN.

Zapcharger antas også å gjøre susen om den gjør det som loves.
Signatur