#21
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Bruker "proffene" idag stjerne-trekantkobling?

Nei,  i liten grad. Jeg er "proff" selv og vi bruker frekvensomformere som har blitt ekstremt billig de siste årene. 1500 kr for en frekvensomformer gjør at timeprisen til elektriker (koble stjerne-trekant) ikke kan forsvares kontra sette inn en drive.

Og hva er POENGET med en stjerne-trekant kobling? Jo nettopp REDUSERE startstrømmen til en asynkronmotor som ofte er 7-8 ganger merkestrøm for å SKÅNE nett som ikke er stive nok.

Du mister en tredjedel av startmomentet og PROBLEMET til "kunden" her er jo nettopp for LITE startmoment grunnet en ekstrem resitiv komponent (lang kabel).

Poenget er at spenningsfallet over kabelen er for stort. Og hos asynkronmotorer øker/minker dreiemomentet med kvadratroten av spenningen.

Løsningen er ganske enkelt å reduserer lasten i oppstartøyeblikket eller sørge for at spenningen ikke synker for mye ved oppstart av motoren. Her trenger man alt dreiemomentet man kan skaffe til veie for at kompressoren skal starte med last.

En alternativ løsning:

Skru ned punktet/trykket hvor kompressoren skal starte.


Starten den ved f.eks flasketrykk på 1 bar kontra 6 bar, så får motoren mindre last i oppstartøyeblikket. Bare motoren klarer å kommer seg opp i driftsturtall ved oppstart (nominelt turtall) så skal den klare høyere belastning etter hvert. (Dette kan man se ved å studere dreiemomentkurven til asynkronmotorer, hvor salmomentet er av betydning)

Ulempen med denne løsninge er at flasketrykket vil svinge ganske mye, men det går kanskje greit.

   #22
 1,027     0

Har null greie på dette, men hadde ei korntørke på gården der jeg voks opp med stjerne/trekant-vender. Det var hørbar forskjell i turtall når du slo over fra det ene til det andre. (Husker ikke om det var stjerne eller trekant i oppstart).
I oppstart oppnåde den ca 90-95% av turtallet, det siste kom først når man slå over på vanlig drift.
Denne vifta brukte ca 10-15 sekunder på å oppnå arbeidsturtall.



Det du nevner her er "slipp", forutsatt at det faktrisk er en stjeren/trekant vender dere hadde, altså at belastningen på motoren gjør at den ikke oppnår full turtall.
Stjerne/trekant kobling påvirker IKKE turtallet på en el-motor, turtallet avgjøres av polpartallet i motoren.

Det finnes koblinger som til forveksling ligner på stjerne/trekant; Dahlanderkobling- disse brukes på motorer med 2 sett viklinger og en har da 2 ulike turtall.



   #23
 22,342     Akershus     0

Det du nevner her er "slipp", forutsatt at det faktrisk er en stjeren/trekant vender dere hadde, altså at belastningen på motoren gjør at den ikke oppnår full turtall.
Stjerne/trekant kobling påvirker IKKE turtallet på en el-motor, turtallet avgjøres av polpartallet i motoren.
Turtallet påvirkes av belastningen (i en liten grad) i forhold til motorens effekt. Ved stjernekobling er effekten mindre og turtallet vil derfor bli noe lavere. Motoren vil ikke oppnå fult turtall uansett.