(trådstarter)
   #21
 154     Nordland     0
Jeg har planer om løftebukk ja. Er det fordi xps tåler mer trykk?

Jeg bygger over bakken. Og kom en del høyere etter fyllingen var lagt enn etter min plan, så er egentlig høyden som bekymrer mest i forhold til isolasjonen. Ikke økonomi..

Men hvis det har mye å si i forhold til om det blir gulvkaldt og varmetap, så må det nok bli 16cm, er jo ikke mer enn 6cm uansett igrunn..

   #22
 308     0

Jeg har planer om løftebukk ja. Er det fordi xps tåler mer trykk?

Xps har som regel større trykkfasthet, ja. Men det finnes også trykkfast eps, så det er sagt. Eps tåler ikke vær og vind, og kan ta opp litt fukt. Men det vil ikke være noe problem hvis grunnen er godt drenert.
  (trådstarter)
   #23
 154     Nordland     0
grunnen er godt drenert ja..
Det blir to lag med 8cm.

Så skal jeg sette en rad med mur oppå. Hva bør jeg bruke da? 15cm leca ublokk og isolere med xps utenpå?

Burde vel sikkert hatt 10-15cm der og, men ser ikke helt at det blir plass med tanke på tykkelse på veggen over..
  (trådstarter)
   #24
 154     Nordland     0
Noen som har noen tanker ang. bredde på port?

Har tegnet inn med 260cm bredde på begge portene og 230 høyde. er det overkill, litt vanskelig å se for seg hvor bred de bør være.

Blir ca. 50cm inn til hjørne og ca. 90cm vegg mellom portene med 260cm bredde.
   #25
 79     Valhall     0
Bredde er viktigere enn høyde, så om du kan beholde 260 bør du det.
Da vil du komme inn med det som trengs uten å felle inn speil, og du kan med enkelthet rygge inn en større henger hvis det trengs.

Når det gjelder bruk av varmegarasje til bruksbil som nevnt tidligere i tråden, anbefales det slettes ikke!
For det første vil det bli en masse søl og fukt når høsten og vinteren kommer. Det er ikke lite en bil samler med seg av snø iløpet av en dag. Og er det 5 dager i uka, tærer det fort på betong og inventar.

For det andre tærer det ekstremt på bilen med stadige temperatursvingninger. (Fort 40`C)


WellWell, det var mine 50 øre iallefall ;D
   #26
 997     0
Tærer på kroppen å fryse, måke sne, skrape is og direkte livsfarlig med dugg... Ofrer heller bilen Smile Det eneste som kan skje er at den ruster fortere, motor og drivverk har det bedre i en oppvarmet garasje. Jeg kjøpte en byggtørke type absorsjonsavfukter for å ha under bygge perioden, denne skal i garasjen etterhvert og er rimelig sikker på at den tørker opp evt fukt. Har ikke fått prøvd garasjen enda, så kan ikke si om det trengs avfukter, eller om det fungerer enda... Har dog egen garasje for hobbybilene og er ikke sikker på om jeg ville ha hatt bruksbilen i samme garasjen, for endel vann og skitt blir det.
Har 250 i portbredde på bruksgarasjen og 450 i hobbygarasjen, og 250 er ett minstemål synes jeg. Enig med overnevnte i at bredde er viktigere enn høyde, har selv 210 i høyde pga esteiske hennsyn, da garasje er i ett med huset.
Signatur
   #27
 262     Ved siden av naboen     0
Har ikke så mye å komme med her, men hvis du skal male gulvet burde du få tak et par lengder med transportbånd som du legger i hjulspora der du parkerer til daglig. Da slipper du å ødelegge malinga.

Dessuten bør du sette tosøyleren så langt inn som mulig. Da får du plass til å parkere bak.

   #28
 3,258     Akershus     0



Når det gjelder bruk av varmegarasje til bruksbil som nevnt tidligere i tråden, anbefales det slettes ikke!
For det første vil det bli en masse søl og fukt når høsten og vinteren kommer. Det er ikke lite en bil samler med seg av snø iløpet av en dag. Og er det 5 dager i uka, tærer det fort på betong og inventar.



Jeg kjøpte en nesten 4 år gammel MB A klasse som hadde fått gleden av å stå i varm garasje da gamlemor ikke likte å skrape bil.

Den var rusten "all over" og måtte gjennomgå en stor rustgarantireperasjon som inkluderte så godt som lakkering av hele bilen. Det var rust alle de vanlige plassene pluss alle de andre plassene.

Bilen var i hovedsak kjørt i Oslo sentrum og tur/retur Gardermoen. Så kjøring i Oslo og varm garasje anbefales ikke. Jeg kommer aldri til å kjøpe en bruktbil som har stått i varm garasje igjen.

Og det er jo logisk. Man smelter ned snø/slaps, saltet ligger igjen på karosseriet, så gjør man det samme igjen neste dag, og neste dag og til slutt er jo bilen saltet mer en ei spekepølse.
---------

Uansett slipper man jo skarping i kalde garasjer og carport så varme er jo ikke noe poeng i seg selv, for bilen sin skyld.

Men dette har jo trådstarter kontroll på så  Smile
Signatur
   #29
 6     0
Noen tips, hvis du ikke er ferdig da ;)

Regner med du skal ha kompressor i garasjen....
Har du tenkt å legge opp rørmed uttak rundt i garasjen?
I såfall ville jeg vurdert å legge rør skjult i veggen og laget en lydisolert bod/kasse på baksiden for kompressoren.

Hvis du har tenkt å kle med gips, så bør du vurdere om du trenger spikerslag for å henge opp verktøytavle, opphengskroker til dekk osv.

Kanskje trekke frem en nettverkskabel hvis ikke wifi rekker.
Kan være greit med en PC i garasjen....

LYS - man får aldri nok lys.
Kanskje felle ned lys i gulvet også?

Strømuttak - sørg for å ha nok.
Og nok strøm til sveising osv.
3-fase er veldig greit å ha.

Løpekatt i taket over løftebukken kan være greit hvis du skal ta ut motor/girkasse

Vask

Lage plass til en delevasker, lages av en gammel oppvaskemaskin.
Hvordan ser man her:
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100324/bygg-en-motortvatt-av-diskmaskinen

Høyttalere i taket.

Det var det jeg kom på i farten

   #30
 3,997     Oppland     0




Når det gjelder bruk av varmegarasje til bruksbil som nevnt tidligere i tråden, anbefales det slettes ikke!
For det første vil det bli en masse søl og fukt når høsten og vinteren kommer. Det er ikke lite en bil samler med seg av snø iløpet av en dag. Og er det 5 dager i uka, tærer det fort på betong og inventar.



Jeg kjøpte en nesten 4 år gammel MB A klasse som hadde fått gleden av å stå i varm garasje da gamlemor ikke likte å skrape bil.

Den var rusten "all over" og måtte gjennomgå en stor rustgarantireperasjon som inkluderte så godt som lakkering av hele bilen. Det var rust alle de vanlige plassene pluss alle de andre plassene.

Bilen var i hovedsak kjørt i Oslo sentrum og tur/retur Gardermoen. Så kjøring i Oslo og varm garasje anbefales ikke. Jeg kommer aldri til å kjøpe en bruktbil som har stått i varm garasje igjen.

Og det er jo logisk. Man smelter ned snø/slaps, saltet ligger igjen på karosseriet, så gjør man det samme igjen neste dag, og neste dag og til slutt er jo bilen saltet mer en ei spekepølse.
---------

Uansett slipper man jo skarping i kalde garasjer og carport så varme er jo ikke noe poeng i seg selv, for bilen sin skyld.

Men dette har jo trådstarter kontroll på så  :)

Problemet er jo i all hovedsak at bilen ikke har blitt vasket.
Ser man på utrykningskjøretøy så blir de alltid plassert i varm garasje, når de er rundt 5-6år gammla har de rundet 500.000km og har svært lite rust.

Det eneste "spesielle" med disse er jo at de blir vasket ganske ofte.

Vasker du ikke bilen kan det være ufordelaktig å plassere bilen i varm garasje, sett fra rustens ståsted.
For meg blir det å ikke vaske bilen det samme som å hoppe over service.