7,503    11    0  

Garasje med eller uten varme?

klt
 436     oslo     0
har vannbårenvarme i helehuset, skal bygge garasje når, (henger ikke sammen med huset. Gulvet i garasjen skal isoleres med 10cm isopor(rester fra huset) garasjen måler 50m2.

Er det vits å legge ned rør til vannbårenvarme her? Smile, skal ha på loftet igarasjen.

Når jeg skal trekke rør fra huset å ibakken ut til garasjen, hvilke rør bør jeg bruke? hvor fås de kjøpt til en normal pris?

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ja det syns jeg.
Det koster ikke så mange kronene å legge dem ned. Men du trenger jo ikke kople dem til, bare fyll dem med vann/glykol og kork endene med filtre. Så kan du kople det om/når du og lommeboka syns det passer. Legg trekkerør gjennom gulv og ut forbi kanten av garasjen så kan du legge rør til huset også senere. Lag trekkerøret litt for langt og forsegl endene med trepropper eller leire så ikke mus og andre kryp bruker dem som inngang.

Bilen har ikke godt av oppvarmet garasje, men det kan jo hende du vil bruke garasjen til snekkerbod, hobbyrom e.l. i fremtiden. Og med gulvvarme trenger du ikke fyre så mye som med f. eks. vifteovn.

Signatur
   #3
 4,110     Akershus (Follo)     0
Den ruster fortere.

Rust dannes fra jern ved at strøm går gjennom en elektrolytt som f.eks. saltvann. Dessuten trengs oksygen. Dette er en prosess som går raskere ved høyere temperatur.

Og om bilen skulle være tørr, så kondenserer vannet i luften seg på den når du kjører den inn i et varmt rom. Igjen så fremmer dette rust.

Mugg og andre ting du ikke vil ha i bilen utvikler seg også raskere ved høyere temperatur.

Men om bilen står inne hele tiden (opplag) og således holder seg tørr og med stabil temperatur, da er et tørt (<60% fukt) og temperert rom bra.

Signatur
   #4
 86     Os     0
Heisan
Hiver meg på denne jeg også siden jeg har ei svigermor som skal ha ny garasje. Vi har også diskutert dette med varme i forhold til bil. Her jeg bor, Kirkenes er det vist veldig delte meninger om denne problematikken. noen mener det bare er en fordel med noen plussgrader i bilen, mens andre igjen mener dette ikke er bra for bilen. Noen veldig gode argumenter har jeg ikke fått. Men de som mener det er bra med litt varme sier også samtidig at det må være god utlufting, slik at fukten slipper ut. Er fremdeles rådvill, men garsjen skal opp i løpet av sommeren.

Ove
   #5
 317     0
Har hatt oppvarmet garasje, nøkkelen er ventilasjon.  Bor i osloområdet så her saltes jo veiene veldig, og forrige bil hadde ikke godt av varm garasje.

Problemet er gjerne for lite luft.  Har du den i en "parkeringskjeller" med 50 andre biler er det som regel så stor luftutskifting at det går greit, men jeg fikk mugg i taket og rust på skjermen... 

knallbom!
   #7
 3,258     Akershus     0
Kjøpte en 2005 modell som var kjørt under 50 000 km og har stått inne i en varm garasje hos en eldre dame.

Takk og pris for rustgarantien... den er rusten "all over".

Ikke noen oppvarmet garasje for daglig bruk hos meg i hvertfal.
Signatur

   #8
 4,110     Akershus (Follo)     0

HEI.

Bruk Kulver rør for vannbåren varme!!!

IKKE LEGG BARE TREKKERØR!!!!!


Kunne du spandere noe mer info?

Hva er Kulver rør?

Og hva er galt med trekkerør?
Jeg har laget isoporkasse rundt dem der de ikke går gjennom XPS laget.

Signatur
   #10
 86     Os     0
Hva legger folk i varm garasje her? Slik ci har tenkt skal det være plussgrader på vinteren, kanskje 2-4 grader. I tillegg bor vi i Kirkenes så heldigvis slipper vi den saltingen dere har sørpå. Vil dette ha noe å si for rustproblematikken? Ikke salting og bare ett par grader i garasjen på vinteren. Håper noen har litt fakta rundt dette, da vi snart skal sette igang bygging.

Ove