524    17    1  

Isolering av garasje - luftfuktighet?

 2     0
Hei!

Jobber i disse dager med og isolere garasjen, Og fekk inn et hydrometer. Luftfuktigheten i garasjen ligger på ca 80%, noe som var endel mer en forventa. Har fulgt med på bremseskivene på bilen som har stått 6 mmd uten anntydning til rust, så trodde den var endal lavere.

Uansett, er det ok og isolere selvom det er så høy luftfuktighet? Etter endel søking har eg skjønt at matriale skal være under 14% helst, hos meg måler eg 12-13% i konstruksjon rundtom. Finner desverre ingenting om selve luftfuktigheten. Varmepumpe skal inn og det det skal plastres.

   #1
 302     Akershus     0
Tror jeg har noe av det samme.

Isolering av garasje uten å varme opp er nok ingen god idé i vårt klima, men hvis du varmer opp med varmepumpe og har god ventilasjon så skal det vel funke.
Signatur
   #2
 24,742     Akershus     0
Hva er problemet med uoppvarmet isolert garasje? Fordelen er at en kan varme opp om en skal mekke.
Signatur
HSt
   #3
 36,730     Lillestrøm kommune     0
Ser heller ikke problem med isolert uoppvarmet garasje, det kan faktisk bli mindre kondens ved at masse på det som varmes opp/kjøles ned blir mindre. Men med vekselvarmt bygg skal en ikke ha dampsperre.
   #4
 302     Akershus     0
Ser heller ikke problem med isolert uoppvarmet garasje, det kan faktisk bli mindre kondens ved at masse på det som varmes opp/kjøles ned blir mindre. Men med vekselvarmt bygg skal en ikke ha dampsperre.


Du risikerer vel at den relative luftfuktigheten øker, iom at temperaturen øker(?)
Signatur
HSt
   #5
 36,730     Lillestrøm kommune     0
Vi snakker om ventilert garasje, risiko for kondens er faktisk størst når garasjen er kald og varmere uteluft kommer inn, med isolasjon i deler av veggen er det kanskje mindre termisk masse som skal varmes opp av luften.

Forøvrig: vames luft opp så går relativ fukt ned i den samme luften.
   #6
 302     Akershus     0
Vi snakker om ventilert garasje, risiko for kondens er faktisk størst når garasjen er kald og varmere uteluft kommer inn, med isolasjon i deler av veggen er det kanskje mindre termisk masse som skal varmes opp av luften.

Forøvrig: vames luft opp så går relativ fukt ned i den samme luften.


Hehe, ja det er jo sant, jeg som surrer. Mener å ha lest at det advares mot isolert garasje ifm fuktproblemer når man kjører bil full av snøslaps og vann inn vinterstid, men er sikkert ikke noe problem hvis det gjøres riktig.
Signatur
HSt
   #7
 36,730     Lillestrøm kommune     0
Det er kald bil inn i varm, med høyere absolutt fukt det advares mot, da kan fukt kondensere i hulrom i kald bil, evt fordampe vann som så kondenserer i kalde lommer.

   #8
 1,749     Norge     0
Jeg har pt 52% RF og 12,5 grader i min. Jeg har vannbåren varme i gulv. Fjerner vann fra bilen med en våt/tørr støvsuger når det er vann under bilen. Lagrer alt mulig i garasjen uten noen form for fukt skade/lukt. Kjører husets fra luft i gjennom garasjen.

Luft fuktigheten(RF) vill synke med høyere temperatur, ikke omvendt som en sier. 
HSt
   #9
 36,730     Lillestrøm kommune     0
Da kondensere det vel heftig når -5C bil kjøres inn i dette, alle hulrom blir vel våte
   #10
 1,749     Norge     0
Tja, hvorfor skulle bare hulrom kondensere? Har aldri merket at noe dugg på bilen Bilen tørker, og er tørr og varm neste dag istedenfor -5, kaldstart som sliter mye mer på bilen. 52% RF er mye tørrere enn ute luft uansett årstid. Uansett så ville denne kondensen vare bare noen minutter.
Uteluft er konstant fra 80-100% RF. Det er mye verre spør du meg.
Finnes ikke noe vitenskap som understøtter teorien til Hst?

Men man gjør som mann vil.

Jeg er glad hver gang jeg går inn i garasjen ved kuldegrader. Er en glede å jobbe med å reparere ting også.