37,119    74    15  

Grådig speditør?

 811     Tromsø     1
Fikk en overaskelse på epost idag! Er vant til stive importgebyrer fra DHL etc (for angivelig utlegg av mva etc etc), men idag tok kaka.
Har noen opplevde følgede oppsett? Gjelder import av belysning.
vareavgift? 50
Fortolling norge 435
admistrasjon av dagsoppgjør 644
spedisjon tollansvar 370
fakturagebyr 60
mva av gebryrer  215
totalt 1774kr! Merk kun i gebyrer, selve momsbeløpet (9127kr er utelatt)...

Som ekstra "belønning" har de sendt meg 2 fakturaer, siden varene mine angivelig kom til dem over to dager ! Min feil i saken var at jeg aksepterte at de fortollet varene for meg (på telefon). Fikk ikke info om at det villle bli fakturax2, eller annen info. Til mitt forsvar synes jeg jo at de vanlige kreative gebyrene til DHL (ender som regel på 4-500kr) er stive og kunne ikke forestille meg i min villeste fantasi slike beløp.

Her er jeg jo i en litt lei knipe, i og med at jeg må betale inn fakturaen for å få utlevert varene. Har aldri hørt om disse nye postene i en slik faktura, er det fantasiposter for å lure en stakkars forbruker?

innspill?

   #2
 1,421     Bærum     0
http://no.wikipedia.org/wiki/Gebyr

Det koster jo å få varene inn. Du kan gjerne gjøre denne jobben selv, men det er ikke helt enkelt. Jeg tollet inn en container fra Thailand i fjor, og det var en relativt drøy affære. Sjekk avgifter og gebyrer på forhånd neste gang.
Signatur
   #3
 3,216     0

http://no.wikipedia.org/wiki/Gebyr

Det koster jo å få varene inn. Du kan gjerne gjøre denne jobben selv, men det er ikke helt enkelt. Jeg tollet inn en container fra Thailand i fjor, og det var en relativt drøy affære. Sjekk avgifter og gebyrer på forhånd neste gang.


Hvordan? Sist jeg sjekket på DHL sine sider var ikke det bare lett å finne ut av.

Ellers har jo DHL ett velfortjent elendig rykte på denne fronten, de tar ofte gebyrer som er langt over kostnadene for de.
   #4
 1,421     Bærum     0
DHL har prislister som grossister på elektrisk: Skyhøy listepris og store rabatter til store kunder. Privatimport = dyrt. Skal du tolle inn selv må du fylle ut riktige skjemaer og møte på tollkontoret og betale. Sånn var det i hvertfall i mitt tilfelle.
Signatur
   #5
 10,486     Akershus     0
I helv ... ?? Er jo ratt billigere å sende ting til USA og få hit med Jetcarrier. De har ingen gebyrer på sånt. Det kostet meg under tusenlappen å få en motor (til graver) fra USA og hjem på døra. Da var halvparten import, og halvparten innenlands.

At DHL er kreative med gebyrene visste jeg i grunn, men dette var da voldsomt.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 811     Tromsø     0
Først: dette er IKKE DHL. Jeg har blitt vant til DHL sitt prisregime, dette er en annen aktør. Har som nevnt underveis i prosessen bestilt div fra utlandet, og opplevd gebyrer i 4-500kr klassen for fortolling, men dette er jo helt sykt!
Hva er de forskjellige postene? Administrasjon av dagsoppgjør? Fikk ingen forklaring da jeg ba om d, kun: "Sånn er det bare!"
Glemte de å ta "konstruere fantasigebyr"-gebyr???
Her har man altså som forbruker ingen rettigheter. Hvis de ville kunne de tatt 7500kr i "kreativt gebyr for å irritere kunden", og jeg må pent betale for å få varene...
3300kr i gebyr er for drøyt! Det tilsvarer 34% av selve momsbeløpet.

Edit: redigert gebyrsum og lagt til %
Siste redigering: Thursday, February 2, 2012 11:53:15 PM av galemattis

   #8
 366     Sandnes     1
Hvor store kostnader du får ved innførsel avhenger veldig mye av hvordan varene blir sendt.
Sjøfrakt blir stort sett alltid sendt til havn, og så må en betale veldig mye til speditør på havna for å godset fortollet og utlevert. Med flyfrakt er det mer vanlig at godset håndteres av posten, tnt, fedex, dhl, ups eller lignende, og da slipper du unna med noen hundrelapper stort sett. Men dersom flyfrakten også bare er booket til fylplass, kan du være uheldig å sitte igjen med en stor regning for fortolling.

Beste måten å unngå dette på er å forsikre seg om at alle avgifter er inkludert ved å bestille frakten som ddp (delivery duties paid). Mener de har et annet navn på dette også (bat?).

Ellers kan du få sendingen sendt som ems pakke, da er også avgifter inkludert. Dette gjelder da flyfrakt.
Signatur
   #9
 3,216     0

DHL har prislister som grossister på elektrisk: Skyhøy listepris og store rabatter til store kunder. Privatimport = dyrt. Skal du tolle inn selv må du fylle ut riktige skjemaer og møte på tollkontoret og betale. Sånn var det i hvertfall i mitt tilfelle.


Så hvor finner jeg disse prislistene hos DHL som mottaker? Jeg sal bestille noe på feks eibmarkt, hvordan vet jeg hva fortollingsprisen blir for meg?
  (trådstarter)
   #10
 811     Tromsø     0


DHL har prislister som grossister på elektrisk: Skyhøy listepris og store rabatter til store kunder. Privatimport = dyrt. Skal du tolle inn selv må du fylle ut riktige skjemaer og møte på tollkontoret og betale. Sånn var det i hvertfall i mitt tilfelle.


Så hvor finner jeg disse prislistene hos DHL som mottaker? Jeg sal bestille noe på feks eibmarkt, hvordan vet jeg hva fortollingsprisen blir for meg?

Det finner du ikke, og hvis du ikke sier ifra til DHL fortoller de automatisk. "Sånn er det bare" Wink
  (trådstarter)
   #11
 811     Tromsø     0
Firmaet kaller seg for DSV.
Jeg har jo ikke gjort annet enn å bestille varer, og har jo ikke kontroll på hvilken speditør som tar varene inn til Norge. (Fikk opplyst at det var et annet firma som skulle frakte: GSL, hvor jeg også fikk sporingsnummer)

Fikk forklaring på postene, uten at jeg ble noe særlig klokere av den grunn:

"- Den første oppringingen gjør vi for å få de nødvendige opplysningene. Noen har organisasjonsnummer, og noen har også tollkreditt konto. Da blir fortollingsaspektet litt annerledes enn om det er privat personer. Det er meget sjelden vi uoppfordret opplyser om kostnadene rundt fortolling, vi gjør en tjeneste for deg som vi selvsagt skal ha betalt for. Som du selv sier så har du erfaring med dette og da er du klar over at gebyrer ville påbeløpet.

- Vareavgift; noe alle våre kunder blir belastet.

- Fortolling i Norge; er for tjenesten vi gjør for å fortolle varene.

- Utlegg av moms; beregnet moms ut i fra summen vi har blitt opplyst fra handelsfakturaen.

- Administrasjon av dagsoppgjør; pga ekstra arbeid rundt kunder uten tollkreditt belastes de for dette.

- Spedisjon/Tollansvar: er den eneste posten jeg kan kreditere. Blir belastet fordi vi har ansvar for varer som står på Tollager.

- Fakturagebyr; materialer som blir brukt til fortolling osv. Print osv.

- Vi har ikke lov til å sende deg grunnlaget for momsberegningene, dette må du ta med avsender som har sendt oss papirene.
"


Har fått tilbud fra DSV om at Spedisjon/tollansvar kan krediteres, hurra en reduksjon på 370kr x 2. Er fremdeles ikke fornøyd.
   #12
 4,148     Oslo Vest     0
For import av et hus, på tre semitrailere, hvor de utstedte de nødvendige papirer for grensepassering per trailer, beregnet mva som vi forhåndsbetalte og gjorde alt slik at grensepasseringen og behandlingen var gjort unna på få minutter betalte jeg i underkant av kr. 2.000,-, dette var Color Line Cargo, med grensepassering Svinesund.

Det virker derfor som om det du blitt fakturert for er uforholdsmessig dyrt, samt en del poster jeg ikke har hørt om. Det finnes vel et regelverk for hvilke administrasjonskostnader det er lovlig å ta uten at jeg konkret husker hvor det er.

Jeg vil tro at størrelsen på disse gebyrene bør stå i samsvar med jobben de utfører og for import av elementene til husene brukte de tilsammen rundt en time, vil tro at de ikke bruker så lang tid med mindre kompliserte varer som fortolles.

Jeg ville ha tatt en telefon til forbrukermyndighetene og fått informasjon derifra.

Lykke til
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 811     Tromsø     0
Takk for innspill. Har allerede vært i kontakt med forbrukerrådet, men dette var av en eller annen grunn ikke innenfor deres område. venter på at Forbruker Europa skal åpne tlf på mandag.
Jeg innrømmer jo dessverre at jeg, basert på tidligere erfaringer, godtok at de fortollet varene for meg, og vil jo herved tipse alle andre som får denne telefonen om få opplyst kostnaden på forhånd. For som det tidligere i posten er blitt belyst, denne informasjonen er ikke tilgjengelig for allmenheten.

hvis du Incognito kommer på hvor jeg kan finne et evt gebyr-reglement, setter jeg pris på det.

Igjen, ikke et beløp som konkurs-truer prosjektet vårt, men er prinsipielt imot å bli overkjørt uten noen som helst form for rettigheter.

Valgte idag å betale fakturaene (minus tilbudt fratrekk) for rett å slett å få varene og sikre fremdrift på byggeplass, men anser ikke saken som avslutten av den grunn.
   #14
 1,043     Akershus     0
Nei, her er jeg rimelig sikker på at det ikke finnes noen direkte prisregulering, selv for forbrukere. Gjengs pris er det som gjelder. Muligheten for Cowboyer til å herje er derfor store.

Men at de ikke opplyste hva dette koster på telefon bedrer saken din, særlig når de har innrømmet det.

Enda vanskeligere er det fordi kontraktsforholdet er rufsete. Speditør har typisk en avtale med den transportør selgerne bruker. Juridisk er spørsmålet om du har akseptert disse vilkårene inkl kostnader når du velger å kjøpe og vet at det (for eksempel) er DSV som transporterer.

Du er gissel. Rettslig er vel omtrent det eneste du kan gjøre å nekte, men tilby betaling på sperret konto til dere er enige, og da blir det fort forliksrådet... Nekter de dette, må det begjøres midlertidig forføyning hos domstolen for å få utlevert varene.

Kan hende du har rettshjelpsdekn på hjemforsikringen i og med at dette knytter seg til fast eiendom. Tror jeg bare ville betalt...
  (trådstarter)
   #15
 811     Tromsø     0
Gissel ja, nettopp.
Det er jo det som er problemet, "alle" bare betaler for ingen gidder å ta kampen (meg selv inkludert, men skal forsøke å gjøre det jeg kan:) ).

I min aktuelle situasjon så var frakten inkl i kjøpesum (over 500EUR hos dmlights.com), og jeg fikk ingen informasjon om hvem som var speditør før jeg fikk sporingsnummer til et ukjent selskap som heter GSL. Disse har ikke kontor i Norge, og jeg fikk opp på nettsiden deres at Bring var deres "partner" i Norge. Likevel ringer det noen å mumler noe om fortolling på telefon. Uryddig og uprofft.
SÅ, DSV NORGE krever hinsides gebyrer, jeg fraråder alle å benytte disse. Og hvis dere skulle være så uheldig at deres forsendelse av en eller annen grunn havner her, så fortoll selv.
   #16
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg tok en telefon til forbrukermyndighetene og disse kunne ikke svare og opplyste at dette var utenfor deres ansvarsområde, men henviste meg, som deg, til Forbruker Europa, og tollmyndighetene.

Telefonen til tollmyndighetene førte ikke til noe mer informasjon om saken, tvert om ;D.

Så det er nok korrekt det som frodeolsen skriver over her.

Ved at man ikke har mulighet til selv å bestemme hvem som skal være transportør og speditør så risikerer man dessverre slik ting. Ville trodd at dette var en interessant sak for forbrukermyndighetene, derfor er jeg litt overasket over dere uinteresserte og steile holdning til saken.
Signatur
   #17
 10,486     Akershus     0
Sikker på at det ikke er snakk om GLS?
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 811     Tromsø     0

Sikker på at det ikke er snakk om GLS?

Nå er jeg ikke så bevandre i den eksotiske delen av speditørmarkedet, men ja, jeg fikk et sporingsnummer som resulterte i en nettside fra et firma som kaller seg GLS (http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WEB/content/GLS/BE01/VL/5004.htm?txtRefNo=30351934900351&txtAction=71000 )

Hvordan det? Er disse beryktet for sin skruppeløse holdning?

Hvordan dette endte opp som en telefon fra et firma som kaller seg DSV (DSV Road AS) er for meg uklart.
  (trådstarter)
   #19
 811     Tromsø     0
Ja, var også overrasket over at dette ikke var mer interessant, eller at det var utenfor dere område. Det må jo være 1000vis av importkunder som stusser over dette gebyr-veldet?
Har tipset diverse forbruker-nettsteder (dinside, FBI etc) ihåp om at de vil rette søkelys på dette opplegget (og ikke nødvendigvis min sak, er ikke spesielt mediakåt av meg, men generelt over manglende informasjon tilgjengelig, ingen forbrukerrettigheter og lover som gjelder ved gebyr. Hva kan de egentlig kreve? Blyantspissergebyr 1000kr? etc?.

For meg er jo dette en klokkeklar sak som bør sees på i likhet med den evindelige 200kr-grensa for momsfritak!
   #20
 10,486     Akershus     0
Se der, ja. GLS, ikke GSL.

Jeg kjenner dem ikke så godt, bare husker GLS stadig gikk igjen da jeg jobbet i Nor-Cargo (nå Bring).

DSV har hatt mye samarbeid med DHL, men det tror jeg er slutt nå. Tidligere brukte norske kunder gjerne DSV for å sende utlands, og DHL innlands.
Signatur
   #21
 5     Oslo     0
Utlegg av moms er en høydare.
Dette krever de inn fordi de legger ut for deg, den importmomsen du må betale.

Imidlertid er det vel sånn at alle spedisjonsfirmaer har tollkreditt, og legger slett ikke ut noe moms på dine vegne.

Be om kvittering på at de har betalt inn momsen til tollvesenet før du aksepterer dette gebyret.

KAa
   #22
 469     Kløfta     0
Jeg har også lagt DHL for hat denne uken etter å ha motatt et dustegebyr fra dem.. varen jeg kjøpte kostet ca 1000 kroner (inkludert frakt)... regnet med et par hundrelapper i moms pluss et gebyr... Fikk regning fra DHL forleden på over 800 kroner... følte vinninga gikk litt opp i spinninga  >Sad
   #24
 366     Sandnes     0
Dsv har jeg også hatt dårlig erfaring med. De fortollet en peisinnsats for meg, da kom det på 1500,- i gebyrer. De fikk da høre hva jeg mente om prisene deres, men jeg fikk ikke prutet noe.
Signatur
   #26
 22,342     Akershus     0
Har hatt problemer med TNT. De kunne ikke oppgi pris på frakt, så jeg avbestilte. Pakken hentet de uansett og flyttet den 400 km. Jeg sa jeg ville vurdere å bruke dem hvis de kunne gi meg en pris ellers fikk de levere pakken på et av meg angitt sted. (Den kunne ikke hentes hos dem.) Pakken ble levert på den andre adressen. De fraktet pakken på ca ett tonn ca 500 km for 0 kr fordi de ikke kunne gi en pris!
   #27
 802     Akershus     0
Moralen er vel at om avsender velger speditør, må man forlange en pris inkl. frakt og alle gebyrer fra ham.
Dette vil gi incitament for ham til å velge en rimelig speditør og dermed presse prisene.

Så lenge du som ikke er "kunde" hos speditøren skal faktureres, skriver de regning med gaffel.
Egentlig en absurd situasjon...
  (trådstarter)
   #28
 811     Tromsø     0

det er en grunn til at man av og til likegodt kan kjøpe varene sine hos en norsk butikk.....

:)

Det kan du godt si, men i vårt tilfelle vil det jo selv med dette landeveisrøveriet lønne seg. Listeprisen for de samme elketriske armaturene/lampene er mellom 3 og 4 ganger så mye i Norge... Utgjør endel når fakturaen kom på 6141EUR.
  (trådstarter)
   #29
 811     Tromsø     0

Dsv har jeg også hatt dårlig erfaring med. De fortollet en peisinnsats for meg, da kom det på 1500,- i gebyrer. De fikk da høre hva jeg mente om prisene deres, men jeg fikk ikke prutet noe.


Interessant. The plot thickens! Kan du ta kontakt på PM? Jeg vil gjerne vite mer. Gjerne hvis du har mailhistorikk du vil dele. Jeg reagerer på at de dermed positivt vet at de flår folk (eller at folk synes de opptrer urimelig), og likevel velger å ikke informere nye kunder om pris, eller hvor man kan finne pris. (Til sammenligning finnes det feks puber/barer i store byer i ØstEuropa drevet av kriminelle, som ikke har prisliste tilgjengelig ved første øyekast. Når du da blir overrasket over at 2 øl koster 4500kr, får du prensentert en liste som "rettferdiggjør" prisen. Dumme deg som ikke spurte på forhånd, selv om nabopuben tar 7kr for en øl. Nekter du å betale.... vel da vet du hva som skjer.)

Jeg tok kontakt med firmaet hvor jeg handlet, og fikk da beskjed om at det var 2 trackingnumbers (har ikke enda fått avklart om det er 1 forsendelse med 2 esker), og disse viser at begge ble innlevert samme dag, og har ellers identisk historikk. Hvordan da DSV kan påstå at de ankom som separate forsendelser på 2 forskjellige dager, blir jo interessant å se svaret på. Ved forrige import, fikk jeg 4 esker levert av DHL i en forsendelse til "normalt"-DHLgebyr, og ikke 4x forollingsgebyr. Hvis det viser seg at dette gjelder en forsendelse, og at de bevisst forsinker/deler den opp for å drive inn gebyrer, lover dette ikke bra. Jeg er spent på fortsettelsen, og lover å holde tråden oppdatert for dere som er interessert. Kan man i så tilfelle anmelde for misbruk av makt eller lignende?
   #30
 10,486     Akershus     0
Husk at du gjerne har et sendingsnummer for hele forsendelsen, og et kollinummer for hvert kolli. Med 2 kolli er det altså ikke unormalt å ha 3 nummer totalt. Snarere tvert i mot er det det som er riktig, men det er ikke alltid alle brukes.

Send meg gjerne nummerne, så kan jeg se om jeg skjønner noe. Jeg jobber med sånt til daglig, men ikke så mye import.
Signatur
   #32
 583     Auli     1
Jeg fikk for litt siden en pakke fra Kina. Den hadde tollverdi på $50. Dette medfører at pakken + kostnad til frakt skal det betales mva av. Frakt ble betalt $42, la oss runde av til NOK 250,-. Pakken ble sendt med DHL. Når da DHL i Norge skal fortolle pakken "vet de ikke" hva fraktprisen var og guesstimerer denne til NOK 500,-, og legger ut for mva etter det beløpet. Jeg forteller dem i en skriftlig henvendelse hva jeg mener om denne svindlere saken. En ting er at det gjelder småpenger, en annen ting er at de ikke tjener på det og det tredje er prinsippet med praksisen.
Svaret jeg får er at de har gjort jobben sin og at jeg må søke tollvesenet for retur av for mye innbetalt moms.

Jeg dokumenterer så saken og forteller pent og pyntelig at jeg ikke kan tillate meg å betale gebyret dems for tjenesten da den ikke er utført korrekt, at Tollvesenet skylder dem penger, ikke meg, så de får selv søke - samt tilbyr meg å guesstimere mva jeg skylder dem og betale kun det.

Dette faller ikke på tale og det hele blir en flere uker lang prosess med flere daglige svar frem og tilbake - nesten som om de hadde meg på en "watchlist". Gir meg slutt over ende og forklarer at mediene blir neste rampestrek, samt at de nettopp mistet en kunde som potensielt vil legge igjen flere titusener hos dem i fremtiden, og at med litt service hadde se fått se pengene. Fikk da gehør i saken og faktura ble justert.

Hadde tilsvarende med fedex i 2010. Har skriftlig fra dem at jeg ikke er ønsket som kunde lenger, og at alle pakker adressert til meg blir returnert. DET mener jeg bevitner deres svindlermetode - "han tok oss! Ikke la han prøve igjen!". Dog Fedex fikk aldri mine 800 kr da jeg trenerte saken i 9 mnd, regnskapsåret tikket over og det var avskrevet som tap. Jeg tilbød meg å betale korrekt sum, ikke nødvendig. (i denne saken var det snakk om at de overfakturerte 62,50- i mva over det de skulle ha. Samme problem - fikk frakt gratis da det var ettersending av produkter, fedex "gjettet" på fraktprisen.


Er dette kroner de faktisk spytter inn i staten, eller noe de trikser til seg selv?
La oss si 1'000'000 pakker der det overfaktureres i gjennomsnitt 50kr per pakke per år og ingen klager - det blir 50'000'000 kr i fortjeneste. Ikke rart gebyrer og triksing er lukrativt.

I det minste ikke opplevd slik svindel med posten - selv om de er dyre og trege!
Signatur
   #34
 3,216     0
Jeg er litt usikker på lovligheten av dette, som "kunde" er man prisgitt det tilfeldige gebyret de setter, og det representerer åpenbart ikke kostandene deres. Er det virkelig lov å ta vilkårlig mye for noe slikt?
   #35
 119     Fredrikstad     0
Vedr Laumbs innlegg;
"Er dette kroner de faktisk spytter inn i staten, eller noe de trikser til seg selv?
La oss si 1'000'000 pakker der det overfaktureres i gjennomsnitt 50kr per pakke per år og ingen klager - det blir 50'000'000 kr i fortjeneste. Ikke rart gebyrer og triksing er lukrativt. ".

Om dette er penger speditør tusker til seg eller om det går i statskassen, er umulig å si før man får sett endelig tolldeklarasjon/tollregning fra tollen. Her fremkommer mottaker, avsender, type vare, grunnlag for beregning av avgifter etc. Oppe til høyre skal det også fremkomme dato og noen referansenumre.
Finner det uansett rart det som sies her, om at speditørene "gjetter" på ett fakturabeløp som de legger til grunn for fortolling. Dette er kanskje noe som de uheldige kunne tatt opp med tollen? Jeg tror ikke tollen er veldig glad for dette, fordi en fortolling skal være riktig, og feil på fortollingen er det mulig å søke rettet. Altså kan tollen få mange søknader om oppretting av feil fortollinger på bakgrunn av tvilsom speditør praksis.
   #36
 352     0


Svaret jeg får er at de har gjort jobben sin og at jeg må søke tollvesenet for retur av for mye innbetalt moms.




Har en sak nå hvor posten tok for mye MVA, og å søke tollvesenet tar sin tid.
De har minst 4mnd behandlingstid, hvertfall i østfold
   #37
 119     Fredrikstad     0



[/quote]

Har en sak nå hvor posten tok for mye MVA, og å søke tollvesenet tar sin tid.
De har minst 4mnd behandlingstid, hvertfall i østfold
[/quote]

Skjønner jo det er lang saksbehandling, dersom speditørene gjør slike blemmer stadig vekk, jf innlegget til trådstarter!!! :-)  På en annen side, så lenge det er mottaker som må søke tollvesenet, så vil vel neppe speditørene legge seg i selen for å gjøre jobben de gjør riktig heller!! Pipa hadde nok fått en annen låt dersom speditørene selv måtte søke om omberegning av feil de gjør! (Synes forøvrig det er rart at det skal være slik det hevdes her, nemlig at mottaker må ta all jobben med å søke omberegning siden det er andre som har gjort feilen!)
   #38
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg importerer en del og det er alltid viktig at avsender oppgir pris på varen, slik at det ikke er usikkerhet rundt prisen.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor dette skaper så mye problemer, siden import av varer faktisk ikke er veldig vanskelig. Dersom avsender er et seriøst firma må de utstede de nødvendige papirene for grensepasseing, hvor prisen er oppgitt, og så beregnes det mva av dette beløpet ved innførsel til Norge, samt gebyrer for jobben (som jo er diskusjonen her).

Men som på mange andre områder bør den som skal importere noe være litt aktiv og forlange f.eks en ordrebekreftelse, som kan fremlegges dersom man er usikker på verdi.

Og et firma som driver med eksport og ikke har kjennskap til de mest elementære regler for eksport bør man kanskje holde seg unna.
Signatur
  (trådstarter)
   #39
 811     Tromsø     0
Jeg er litt nyskjerrig på arbeidsmengden rundt fortolling. Hvor stor forskjeller det det hvis du feks importerer 1 gjenstand til 5000kr, eller 75 forskjellige gjenstander (1 faktura) til 5000kr? Er det bare sluttsummen som teller for utregning av moms, eller må man av en eller annen grunn inn å spesifisere for hver gjenstand i ordren?
Nå jobber jeg først og fremst med å skaffe meg varene mine, men har ikke tenkt å gi opp denne saken. (prinsipielt.)
   #40
 5     Oslo     0

Kan man hos DHL på noe vis formidle at man vil fortolle selv?


Det har noe med hvilke koder avsenders DHL-kontakt setter på sendingen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Incoterms

DHL (og UPS) opererer med DDP som standard, mens bransjen forøvrig bruker DDU.
Ved bruk av DDU skal de i hvertfall spørre om du vil fortolle selv.

For næringsdrivende har tollvesenet for flere år siden sluttet å motta papirbasert fortolling, der forlanger de elektronisk fortolling.

Hvordan det er for privatpersoner er jeg ikke helt sikker på, mulig det går bra å møte opp på et tollkontor med et utfylt enhetsdokument http://www.toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0016B_enhet.pdf  og faktura. Da kan momsen betales og det hele oversendes speditøren som kom så kan utlevere varene.

Ikke somle for mye, speditørere er kjappe med å fakurere lagerleie bl.a


KAa
   #41
 1,043     Akershus     0
Hjelper ikke i denne saken, men greit å vite: Varer med verdi mellom 200 og 1000 kr kan du fortolle selv på nett:

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72206&epslanguage=NO

Merk at speditør/transportør uansett tar behandlingsgebyr...

Posten er for eksempel ganske snikete (prisliste 2012):

234,00 Fortolling pr oppdrag når Posten fortoller for deg (varer i brev - import/eksport)
120,00 Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad
120,00 Forenklet tollbehandling pr oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold

Dvs at det koster 120 kr for varer mellom 200 og 1000 kr uansett om du betaler inn momsen selv... Slik forstår jeg i hvert fall dette.
   #42
 557     Sørlandet     0
Selv om det kanskje ikke går i kategorien grådig har jeg iløpet av siste uken hatt store problemer med å få levert to pakker fra USA via UPS

Problemene oppsto som en følge av at de er adressert til min postboks adresse. Er den jeg bruker og registrerer. Det er ikke alltid jeg vet hvem som tar seg av transporten, og normalt sett går det fint (handler mye fra utlandet).

Etter tre forsøk på å få endret leveringsadresse på pakkene er status at en pakke er mottatt, en pakke befinner seg på et ukjent sted og i postkassen min i dag lå en pakke som tilhørte noen helt andre. I følge pakkesporingen til UPS har _jeg_ signert for denne pakken.

Oppringing ved levering, noe alle andre budfirmaer klarer, er vistnok fysisk umulig for UPS hvis du bor utenfor dekningsområdet til UPS i Oslo.
   #43
 282     0
Det er bare posten Norge med postpakke/brev som havner inn under privatvering som kan levere til postboks.
(servicepakke og brev)

Dersom du benytter andre transportører kan de ikke levere til postboks. (heller ikke Bring, som er bedriftsdelen av posten)

Da MÅ du passe på å få pakkens leveringsadresse til en fysisk gateadresse der det er folk hjemme hele dagen - for budfirmaene leverer stort sett mellom 8-16

   #44
 557     Sørlandet     0
Der jeg har valget velger jeg som oftest at det sendes med vanlig post, men mange ganger får man ikke noen informasjon om hvem pakken sendes med. Vi bor "midt" i byen her og kan tidvis være plaget med hærverk eller tyveri fra postkasse og bruker derfor postboks som primærsted for mottak av postsendinger.

Ellers er erfaringen (fra bl.a DHL) at i det de laster pakken inn i bilen som skal kjøre dette ut til kunden, eller kommer til min pakke på leveringsrunden, så ringer de for å få en avklaring på leveringsadresse. Ved et par anledninger har vi på telefon avtalt alternative leverigssteder hvis jeg ikke har vært hjemme.

Problemene med UPS har derimot vært at det måtte tre forsøk til å få rettet adressen på den ene av pakkene, samt at de ikke kan ringe hvis det er noe uklart i leveringsøyeblikket og at de påstår at jeg har signert for en pakke til en villt fremmed person som var dumpet i postkassen min.

Men jeg håper at ting ordner seg i løpet av en dag eller to.
   #45
 10,486     Akershus     0
Jeg fikk akkurat en pakke fra Danmark. Den var sendt med omtalte GLS, og tatt over av posten da den kom hit til landet. Hentet på postkontoret, og betalte KUN mva-beløpet. Ingen gebyr.
Signatur
   #46
 583     Auli     0

Jeg fikk akkurat en pakke fra Danmark. Den var sendt med omtalte GLS, og tatt over av posten da den kom hit til landet. Hentet på postkontoret, og betalte KUN mva-beløpet. Ingen gebyr.


(pssst. Kommer i ettertid.)
Signatur
   #47
 10,486     Akershus     0
Sikker?

Jeg har fått derfra tidligere også (ved juletider) uten å ha fått noe krav i ettertid.

Kan de sende fortollingsgebyr uten at det er avtalt?
Signatur
   #48
 6,009     Finnmark     0
ved bruk av FedEx fra USA måtte jeg betale 80kr eks mva i "momsansvarsgebyr" /utleggsgebyr

pakken ble levert av posten(bring) på døra...
Siste redigering: Wednesday, February 15, 2012 12:44:01 PM av finnmark4ever
Signatur
   #50
 472     Asker     0
Da var lampene mine levert fra samme speditør, bestilt fra samme leverandør som deg.

Fikk en telefon fra ei dame i DSV, og fikk pigga ut med en gang dama sa: "Da sender jeg deg en faktura på mva og sånn". Og sånn?

Svarte at jeg ønsket å vite hva det kostet hvis de skulle fortolle varene. Da var rabalderet i gang. Nei, det var vanskelig, for det måtte regnes utifra momsen, og så videre og så videre. Men jeg må jo vite hva prisen blir hvis jeg skal kjøpe en tjeneste, sa jeg, og dama ble stadig mer irritert.

Det endte med at jeg fikk en faktura per mail noen dager etterpå, og den lyd slik:

Vareavgift: 50 kr
Fortolling i Norge: 435 (eneste posten der mva kom i tillegg)
Administrasjon av dagsoppgjør: 576,-

I tillegg kom selvfølgelig mva for varene jeg importerte.

Ble jo tross alt en litt annen pris en du fikk, galemattis. Had nok blitt langt høyere hadde det ikke vært for at du postet denne tråden.. Takk for det..

Signatur
   #52
 10,486     Akershus     0
Latterlig.

Man må altså ta et forbehold når man bestiller fra utlandet, at ting IKKE skal sendes med GLS. Tro om GLS vet hvordan DSV holder på i Norge?


Jeg har fått en del varer fra en leverandør i Danmark, sendt med GLS, og har da passet på å spesifisere at ingen pakker må veie over 30 kg. Gjør de det, skal de sendes separat. Da kommer de med posten, og man betaler kun oppkravet. Jeg har fått en 5-6 pakker siden jul på den måten, og har ikke fått noe krav om annet enn MVA, som betales på postkontoret.
Signatur
   #53
 583     Auli     0
Latterlige folk.
Denne bissnissmodellen kan ikke vare i lengden etter hvert som folk lærer seg å unngå dem.
Signatur
   #54
 1     0
DSV ER grådige!
Jeg fikk også pris-sjokk fra DSV. Bestilte noe tau og koblinger fra Danmark beregnet på lekeplass til 1950,- kroner (16 kg). Fikk beskjed om at frakten på 500,- nok ble det dyreste i forhold til varens verdi. Etter noen dager kommer telefon fra DSV om at de hadde varene. De sender meg mail med faktura:

Vareavgift                  50,-
Fortolling i Norge      435,-
Utlegg av MVA          511,-
Spedisjon/tollansvar 370,-
Fakturagebyr            60,-
Momsbeløp                216,25
       
TOTALT                      2027,25

Av dette er tollen 511,- mens deres GEBYRER er 1300,-. Så må jeg jammen meg betale moms på deres gebyrer i tillegg på 216,25.

En fryktelig lærepenge for meg. Neste gang må jeg i hvertfall forsikre meg om at avsender STYRER UNNA DSV! Lenge siden jeg har blitt flådd så heftig, det grenser til svindel etter mitt syn. Har ringt å snakket med dem, men eneste svaret er at det er slik gebyrene er. Som forbruker står jeg maktesløs.
   #55
 583     Auli     0
Jeg dør litt innvendig når jeg leser dette!
Signatur
   #56
 10,486     Akershus     0
Vekker en gammel tråd.

Skal man finne seg i hva som helst?

I dette tilfellet er det ikke snakk om mange kronene, så det går mest på prinsippet.

Jeg kjøpte varer fra England, med verdi £94, og frakt £20. Betalt med kredittkort, kvittering og alt i orden. Varene ankommer, og litt senere får jeg mail fra UPS, som lurer på litt detaljer, om jeg har tollkreditt, om jeg har konto hos UPS, om jeg vil ha det, osv. Ikke et ord om frakt.
Litt senere får jeg noe papirer som jeg ikke skjønner allverden av. Jeg stiller noen spørsmål som ikke blir besvart, og etter et par uker til dumper det ned regning i posten. Gebyret på kr. 155,- for fortollingen er "greit nok". Det kunne vært verre. Det jeg stusser på, er at de har regnet seg frem til kr. 357,- i MVA, og rapportert det inn til tollvesenet.
Jeg får omsider svar, og beskjed om at de har "gjettet" seg frem til en fraktpris basert på vekten, og gjennomsnittlig sum i forhold til vekt. Deres estimat var da en god del mer enn jeg har gitt.
Jeg påpeker feilen, og lurer på hvorfor ikke de bare spurte meg om en kvittering som også viser fraktprisen da de spurte om alt dette andre. Nei, sånt driver de visst ikke med, og måten de regnet ut fraktpris på var visst helt vanlig. Nå var dessuten alt godkjent hos tollvesenet, og helt umulig å endre på.
Selvsagt er det mulig å endre, men det er ikke snakk om mer enn kr. 70,- i differanse, så de gidder selvsagt ikke det, og pålegger heller meg å betale.

Jeg har brukt vekslingskursen de oppgir, og regnet ut riktig mva., og betalt det + gebyret på kr. 155,- . Jeg har også skrevet at jeg ikke vil ta det økonomiske ansvaret for at de gjør en mangelfulljobb med å hente inn tall og rapportere til tollvesenet. Denne jobben betaler jeg tross alt kr. 155,- for.
Jeg har sagt jeg bestrider resten av kravet, og bedt dem enten sende endringsmelding til tollvesenet, eller kreditere deler av gebyret.

Det blir spennende å se fortsettelsen Smile
Signatur
   #57
 1,778     Norge     0
frodes. Takk for at du står på! Helt enig med deg. Dessuten så er ikke moms = toll(fortolling). Dette kan du også klage på....
BM

   #60
 164     Bergen     0
Jeg ble flådd av Schenker for en tid tilbake. Det var mellom 7- og 900 for en forsendelse med en verdi av 5-6000. I underkant av 10 kg. Riktignok et par rør på 3 meter lengde. De hadde kreative ting som havneavgift osv i fakturaen.

Jeg kunne jo latt være å hente ut varene og nekte å betale siden ingen hadde informert meg om dette på forhånd. Men da hadde de vel bare sendt det tilbake til butikken i UK og fakturert dem. Og de hadde allerede pengene mine...
   #61
 10,486     Akershus     1
UPS krediterte faktisk de 70,-
Signatur
   #62
 583     Auli     0
Så utrolig bra!

Bedre enn min løsning der FedEx ikke lenger leverer pakker til meg fordi jeg kranglet....
Signatur
   #63
 1,076     1484     2
Bestillte 2 små ruller gulvvarmerør fra Buildahouse, til en samlet sum på ca DKK 1780kr eks mva, men inklusive frakt til Norge Forskrekkelsen var stor, når fortollingsregningen dumpet ned på epostboksen min i går. Gribbene hos DSV mener de har fortjent følgende beløp:

09 VAREAVGIFT NOK 50,00
28 FORTOLLING I NORGE NOK 475,00
49 UTLEGG AV MVA/TOLL NOK 555,00 <-- Dette beløpet skal den norske staten ha
33 ADMINISTRASJON AV DAGSOPPGJØR NOK 407,00
28 SPEDISJON/TOLLANSVAR NOK 410,00
22 FAKTURAGEBYR NOK 60,00

Totalt inklusive mva er dette altså snakk om 2.193,25, derav 622 allerede er betalt i frakt til DSV på det samme godset. Mva som korrekt skal kreves inn, er altså på 555kr. Det koster meg altså 1638 i fortollingsgebyr til DSV, for å kreve inn et beløp på 555kr.

Jeg lyser herved transportøren DSV i bann, og oppfordrer alle andre på forumet til å gjøre det samme.

Buildahouse er informert, og forsøker løse saken etter beste evne, så det er ikke de jeg er ute etter å ta

Signatur
   #64
 1,076     1484     2
Buildahouse tar ansvar, og har presset transportøren:
jeg har nå motatt oppdatert fortollingsfaktura:
49 UTLEGG AV MVA/TOLL NOK 555,00 NOK 555,00
33 ADMINISTRASJON AV DAGSOPPGJØR NOK 407,00 NOK 407,00
I sum kroner 962,00

407 i fortollingsgebyr er nok det også, men likevel innenfor det man kan forvente.

Buildahouse skriver også:
Hej

Jeg beklager forløbet, det er ikke meningen.
Fremover bruger vi DHL, har snakket med dem i dag, og de gør ikke det samme som DSV. Og det koster heller ikke de samme som ved DSV.
Men godt du er tilfreds, tak for handlen.

God dag.
Med venlig hilsen / regards

All mulig honnør til Buildahouse, flott oppfølging av en kjedelig sak !
Signatur
   #65
 3,042     Akershus     0
Sånn FYI så vil jeg anbefale folk om å styre unna butikker som benytter Dachser også. Min regning så veldig lik ut som Utsikten sin.

Sitert fra en mailutveklsing der jeg i prinsipp spurte WTF?

324 :   Utsendelse av dokumenter 95 NOK (Ikke inngått for
privatpersoner)
325 :   Miljøgebyr; for at dachser skal opprettholde alle de
     tiltak som i dag gjøres for å verne miljøet ser vi oss nødt
     til å legge noe av denne kostnaden ut mott kunde. 49 NOK
394 :   Telefon / faks / e-post  72 NOK
395 :   Spedisjonsgebyr: dekker den jobb som gjøres før og
     etter fortolling. Før fortolling skal T-dokumenter
     registreres. Etter fortolling skal det føres,
     merknadsjournal, godslister kontrolleres mot T-dokumentrer,
     og tollregnskap skal føres.
400 :   Fortolling: er belastningen for utførelse av selve
     fortollingen. Separat jobb som utføres av
     fortollingsavdelingen med utregning av Moms og eventuelle
     andre avgifter. 350 NOK for privatpersoner / 750 NOK for
     bedrifter
430 :   Varelinjer :Fortollingsprisen er inkludert 1
     varelinje, deretter belaster vi 30 NOK pr linje.
413 :   Utleggsgebyr:    et tillegg vi tar for at vi legger
ut penger for mottaker. Vi står som garantist for fortollingen,
samt en risiko for at MVA beløpet blir betalt. Ordner han seg en
tollkreditt så slipper han unna alle disse gebyrene. 3,5 % av MVA
(min 130 NOK)
724 :   MVA-import iht. kvittering: Norsk MVA


Dette i tillegg til den faktiske frakten som jeg betalte direkte til nettbutikken. Jeg endte opp med ca. 1.000,- i rene avgifter, utenom moms og frakt. Bestillingen ble gjort hos Made In Design og jeg informerte dem om at jeg ikke aktet å handle en tøddel fra dem så lenge de benyttet Dachser som speditør. De beklaget seg, men hevdet de ikke kontrollerte gebyrene fra speditør. Det gjør de sikkert ikke, men de kontrollerer hvem de gjør avtaler med. Anbefaler derfor folk om å sjekke dette før evt. bestillinger hos Made In Design.

Edit: Dachser har selvfølgelig "leie" av lagerplass eller noe slikt som begynner å løpe etter fire-fem dager slik at du bare har med å betale fort som svint. Bare for å understreke at butikken er satt opp for å klemme penger ut av folk, liksom.
   #66
 1,076     1484     3
Men ga DSV opp, å neida, langt derifra:
jeg må innrømme at jeg var litt sløv, så da fakturaen ( den korrigerte ) ankom, ble den ikke betalt på dagen. Jeg tror egentlig jeg registrerte at jeg fikk kredit, men ikke at den nye fakturaen lå å ventet i epostboksen: Uansett - etter en uke fikk jeg et NYTT krav, denne gangen på lagerleie.
8 dager a 51kr + mva ble tilsammen 510nye kroner.

Jeg ble selsvagt litt lattermild, men siden jeg hadde somlet selv, krøyp jeg til korset, og betalte de 510. Feilen var utvilsomt min. Nå skulle jeg endelig motta godsakene.

Men noen utleveringsmelding kom aldri, og når Casper på Buildahouse spurte om det hadde årnet seg, måtte jeg si som sant var at neida, jeg har ikke fått noe som helst.
( må innrømme at jeg var så fed-up av hele saken, at jeg var forberedet på å avskrive hele beløpet. Det fins grenser for hvor mye jeg kan bruke av tid på en forsendelse til 1700kr. ) Uansett - fornøyelsen var til å ta og føle på når Casper meldte tilbake at joda, DSV hadde MISTET godset mitt ett eller annet sted... og ikke klarte finne det igjen.....

Så eneste spor var da altså en faktura, på 510kr for lagerleie... for en pall med gods som var forsvunnet.....

Casper hos Buildahouse var nå rimelig fortvilet, men jeg forsikret han om at jeg så forskjellen mellom hans firma, og de helvetes kjeltringene han hadde hyrt inn for å få godset til Norge. Han holdt godt trøkk i saken, og etter etpar uker dukket godsakene opp igjen, og ble levert hjem til meg ( uten at jeg hadde fått beskjed pr epost eller sms på forhånd )

Og ja, de måtte kreditere lagerleia også, selv om de aldri så gjerne ville kreve den inn...

Signatur
   #67
 237     0
Har generelt inntrykk av at speditører beregner seg fete og mye rare gebyrer på all fortolling på varer inn til Norge når det er leverandør som bestiller/ordner transport for da er kunde nærmest i en gisselsituasjon. Har opplevd drøye adm.- og fortollingsgebyrer fra både Bring, DHL, DSV m.fl i slike situasjoner.

Går man derimot som kunde ut i markedet og ber om pris på transport og fortolling så har jeg inntrykk av at det er langt hyggeligere priser.

Derfor er tipset å enten stå for transport selv eller be leverandør også om å oppgi hvilke priser deres speditør bruker på fortolling.
   #68
 352     0
Siste pakke jeg fikk med dhl express var det hvertfall ikke noe å si på, bare moms og utleggsgebyr på 165kr. den betales med glede. Vet ikke om det er standard nå eller om det er litt lotto hva de setter på fakturaen
   #69
 10,486     Akershus     3
Jeg fikk en pakke med to hydraulikkmotorer sendt fra Kina med FedEx. I rene timer tok det såvidt over 3 døgn fra den forlot fabrikken i Kina til den sto på døra her hjemme.

Frakten var i grunn langt fra gratis, men ikke ille med tanke på den relativt høye vekten, og hvor imponerende fort det gikk.

Jeg fikk en e-post med forespørsel om verdi. Tok en screenshot av betalingen fra nettbanken med mobilen, og det var godt nok.

Faktura på MVA og gebyrer kom i etterkant, og sånt er det jo bare å glede seg til ...


Den var spesifisert slik:
MVA: 1687,- (riktig sum)
Momsansvarsgebyr: 100,-
Tollbehandlingsavgift : 25,-

...

Og mer var det ikke.

Tommel OPP for FedEx !
Signatur
   #70
 25,351     Akershus     0
Jobben fikk sendt en gratis vareprøve (tom "skoeske") fra Sverige.
Ekspedisjonsgebyr: 1000 kr.
Signatur
   #71
 10,486     Akershus     0
Jobben fikk sendt en gratis vareprøve (tom "skoeske") fra Sverige.
Ekspedisjonsgebyr: 1000 kr.

Med hvem?
FedEx?
Signatur
   #72
 25,351     Akershus     0
Husker ikke lenger, flere år siden.
Signatur
   #73
 4,110     Akershus (Follo)     0
Prøv å sjekke hva det koster å sende noe ut av Norge!
For noen år siden tumlet jeg med tanken å eksportere noe.
Men den tanken ble fort skrotet når jeg regnet ut hva den ville koste i USA, UK osv. frakt inklusive. Som norsk eksportbedrift må du være stor så du kan forhandle med speditør. Og du må passe på å ha deres edlere deler i pant!
Signatur
   #74
 3,608     0
For å følge opp skrekkhistorier med speditører:

Dette skjedde for drøyt 20 år siden, men fortsatt skyr jeg NorCargo som pesten. Folk som åpen prøver å svindle meg grovt vil jeg ikke ha noe med å gjøre!

Det gjaldt en vogn for hund, av det slaget bevegelsehemmede kan sitte i for å bli trukket ut i naturen. Konstruksjonen er mekanisk vakker; alle fire hjul er klistret til bakken nær sagt uansett hvordan terrenget former seg. Produsert av en avskalling fra Jonas Øgeland Sykkelfabrikk. For transporten fra Sandnes til Trondheim skulle NorCargo ha nesten fem tusen kroner, i 1995-forstand. Jeg steilet, protesterte villt, nektet å betale. Jeg fikk jo en begrunnelse: Vogna er så stor, den fyller jo flere kubikkmeter! Det var derfor transporten ble så kostbar.

Det er bare en liten hake ved det: Vogna ble levert flatpakket. IKEA-stil. Jeg monterte den selv. Pakken var omtrent på størrelse med en vanlig dør med karm, kanskje noe tykkere.

Saken er vel at 99,5% av disse vognene leveres til funksjonshemmede, gjennom hjelpemiddelsentralene. Der er det helt forskjellige mennesker som tar imot vogna og skrur den sammen, og som betaler regningen. De som betaler regningen er for det første vant med at spesial-løsninger koster mye. For det andre ser de aldri vogna før den er montert opp, aner ikke at den sendes flatpakket. Så da går de på den bløff-historien om at den fyller flere kubikkmeter under transport.

Kanskje jeg var første kunde som både mottok vogna flatpakket og som betalte regningen, privat, ikke på vegne av noen HMS. Jeg var kanskje den første som kunne avsløre svindelen. Jeg burde gått til avisene med saken; dessverre gjorde jeg det ikke. Men NorCargo har for alltid definert seg selv som et svindel-firma i mine øyne.