37,119
74
15
Grådig speditør?
811
Tromsø
1
Fikk en overaskelse på epost idag! Er vant til stive importgebyrer fra DHL etc (for angivelig utlegg av mva etc etc), men idag tok kaka.
Har noen opplevde følgede oppsett? Gjelder import av belysning.
vareavgift? 50
Fortolling norge 435
admistrasjon av dagsoppgjør 644
spedisjon tollansvar 370
fakturagebyr 60
mva av gebryrer 215
totalt 1774kr! Merk kun i gebyrer, selve momsbeløpet (9127kr er utelatt)...
Som ekstra "belønning" har de sendt meg 2 fakturaer, siden varene mine angivelig kom til dem over to dager ! Min feil i saken var at jeg aksepterte at de fortollet varene for meg (på telefon). Fikk ikke info om at det villle bli fakturax2, eller annen info. Til mitt forsvar synes jeg jo at de vanlige kreative gebyrene til DHL (ender som regel på 4-500kr) er stive og kunne ikke forestille meg i min villeste fantasi slike beløp.
Her er jeg jo i en litt lei knipe, i og med at jeg må betale inn fakturaen for å få utlevert varene. Har aldri hørt om disse nye postene i en slik faktura, er det fantasiposter for å lure en stakkars forbruker?
innspill?
Har noen opplevde følgede oppsett? Gjelder import av belysning.
vareavgift? 50
Fortolling norge 435
admistrasjon av dagsoppgjør 644
spedisjon tollansvar 370
fakturagebyr 60
mva av gebryrer 215
totalt 1774kr! Merk kun i gebyrer, selve momsbeløpet (9127kr er utelatt)...
Som ekstra "belønning" har de sendt meg 2 fakturaer, siden varene mine angivelig kom til dem over to dager ! Min feil i saken var at jeg aksepterte at de fortollet varene for meg (på telefon). Fikk ikke info om at det villle bli fakturax2, eller annen info. Til mitt forsvar synes jeg jo at de vanlige kreative gebyrene til DHL (ender som regel på 4-500kr) er stive og kunne ikke forestille meg i min villeste fantasi slike beløp.
Her er jeg jo i en litt lei knipe, i og med at jeg må betale inn fakturaen for å få utlevert varene. Har aldri hørt om disse nye postene i en slik faktura, er det fantasiposter for å lure en stakkars forbruker?
innspill?
Signatur
Det koster jo å få varene inn. Du kan gjerne gjøre denne jobben selv, men det er ikke helt enkelt. Jeg tollet inn en container fra Thailand i fjor, og det var en relativt drøy affære. Sjekk avgifter og gebyrer på forhånd neste gang.
Hvordan? Sist jeg sjekket på DHL sine sider var ikke det bare lett å finne ut av.
Ellers har jo DHL ett velfortjent elendig rykte på denne fronten, de tar ofte gebyrer som er langt over kostnadene for de.
At DHL er kreative med gebyrene visste jeg i grunn, men dette var da voldsomt.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hva er de forskjellige postene? Administrasjon av dagsoppgjør? Fikk ingen forklaring da jeg ba om d, kun: "Sånn er det bare!"
Glemte de å ta "konstruere fantasigebyr"-gebyr???
Her har man altså som forbruker ingen rettigheter. Hvis de ville kunne de tatt 7500kr i "kreativt gebyr for å irritere kunden", og jeg må pent betale for å få varene...
3300kr i gebyr er for drøyt! Det tilsvarer 34% av selve momsbeløpet.
Edit: redigert gebyrsum og lagt til %
Sjøfrakt blir stort sett alltid sendt til havn, og så må en betale veldig mye til speditør på havna for å godset fortollet og utlevert. Med flyfrakt er det mer vanlig at godset håndteres av posten, tnt, fedex, dhl, ups eller lignende, og da slipper du unna med noen hundrelapper stort sett. Men dersom flyfrakten også bare er booket til fylplass, kan du være uheldig å sitte igjen med en stor regning for fortolling.
Beste måten å unngå dette på er å forsikre seg om at alle avgifter er inkludert ved å bestille frakten som ddp (delivery duties paid). Mener de har et annet navn på dette også (bat?).
Ellers kan du få sendingen sendt som ems pakke, da er også avgifter inkludert. Dette gjelder da flyfrakt.
Renoveringsprosjekt
Hageprosjekt
Så hvor finner jeg disse prislistene hos DHL som mottaker? Jeg sal bestille noe på feks eibmarkt, hvordan vet jeg hva fortollingsprisen blir for meg?
Det finner du ikke, og hvis du ikke sier ifra til DHL fortoller de automatisk. "Sånn er det bare"
Jeg har jo ikke gjort annet enn å bestille varer, og har jo ikke kontroll på hvilken speditør som tar varene inn til Norge. (Fikk opplyst at det var et annet firma som skulle frakte: GSL, hvor jeg også fikk sporingsnummer)
Fikk forklaring på postene, uten at jeg ble noe særlig klokere av den grunn:
"- Den første oppringingen gjør vi for å få de nødvendige opplysningene. Noen har organisasjonsnummer, og noen har også tollkreditt konto. Da blir fortollingsaspektet litt annerledes enn om det er privat personer. Det er meget sjelden vi uoppfordret opplyser om kostnadene rundt fortolling, vi gjør en tjeneste for deg som vi selvsagt skal ha betalt for. Som du selv sier så har du erfaring med dette og da er du klar over at gebyrer ville påbeløpet.
- Vareavgift; noe alle våre kunder blir belastet.
- Fortolling i Norge; er for tjenesten vi gjør for å fortolle varene.
- Utlegg av moms; beregnet moms ut i fra summen vi har blitt opplyst fra handelsfakturaen.
- Administrasjon av dagsoppgjør; pga ekstra arbeid rundt kunder uten tollkreditt belastes de for dette.
- Spedisjon/Tollansvar: er den eneste posten jeg kan kreditere. Blir belastet fordi vi har ansvar for varer som står på Tollager.
- Fakturagebyr; materialer som blir brukt til fortolling osv. Print osv.
- Vi har ikke lov til å sende deg grunnlaget for momsberegningene, dette må du ta med avsender som har sendt oss papirene.
"
Har fått tilbud fra DSV om at Spedisjon/tollansvar kan krediteres, hurra en reduksjon på 370kr x 2. Er fremdeles ikke fornøyd.
Det virker derfor som om det du blitt fakturert for er uforholdsmessig dyrt, samt en del poster jeg ikke har hørt om. Det finnes vel et regelverk for hvilke administrasjonskostnader det er lovlig å ta uten at jeg konkret husker hvor det er.
Jeg vil tro at størrelsen på disse gebyrene bør stå i samsvar med jobben de utfører og for import av elementene til husene brukte de tilsammen rundt en time, vil tro at de ikke bruker så lang tid med mindre kompliserte varer som fortolles.
Jeg ville ha tatt en telefon til forbrukermyndighetene og fått informasjon derifra.
Lykke til
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Jeg innrømmer jo dessverre at jeg, basert på tidligere erfaringer, godtok at de fortollet varene for meg, og vil jo herved tipse alle andre som får denne telefonen om få opplyst kostnaden på forhånd. For som det tidligere i posten er blitt belyst, denne informasjonen er ikke tilgjengelig for allmenheten.
hvis du Incognito kommer på hvor jeg kan finne et evt gebyr-reglement, setter jeg pris på det.
Igjen, ikke et beløp som konkurs-truer prosjektet vårt, men er prinsipielt imot å bli overkjørt uten noen som helst form for rettigheter.
Valgte idag å betale fakturaene (minus tilbudt fratrekk) for rett å slett å få varene og sikre fremdrift på byggeplass, men anser ikke saken som avslutten av den grunn.
Men at de ikke opplyste hva dette koster på telefon bedrer saken din, særlig når de har innrømmet det.
Enda vanskeligere er det fordi kontraktsforholdet er rufsete. Speditør har typisk en avtale med den transportør selgerne bruker. Juridisk er spørsmålet om du har akseptert disse vilkårene inkl kostnader når du velger å kjøpe og vet at det (for eksempel) er DSV som transporterer.
Du er gissel. Rettslig er vel omtrent det eneste du kan gjøre å nekte, men tilby betaling på sperret konto til dere er enige, og da blir det fort forliksrådet... Nekter de dette, må det begjøres midlertidig forføyning hos domstolen for å få utlevert varene.
Kan hende du har rettshjelpsdekn på hjemforsikringen i og med at dette knytter seg til fast eiendom. Tror jeg bare ville betalt...
Det er jo det som er problemet, "alle" bare betaler for ingen gidder å ta kampen (meg selv inkludert, men skal forsøke å gjøre det jeg kan:) ).
I min aktuelle situasjon så var frakten inkl i kjøpesum (over 500EUR hos dmlights.com), og jeg fikk ingen informasjon om hvem som var speditør før jeg fikk sporingsnummer til et ukjent selskap som heter GSL. Disse har ikke kontor i Norge, og jeg fikk opp på nettsiden deres at Bring var deres "partner" i Norge. Likevel ringer det noen å mumler noe om fortolling på telefon. Uryddig og uprofft.
SÅ, DSV NORGE krever hinsides gebyrer, jeg fraråder alle å benytte disse. Og hvis dere skulle være så uheldig at deres forsendelse av en eller annen grunn havner her, så fortoll selv.
Telefonen til tollmyndighetene førte ikke til noe mer informasjon om saken, tvert om ;D.
Så det er nok korrekt det som frodeolsen skriver over her.
Ved at man ikke har mulighet til selv å bestemme hvem som skal være transportør og speditør så risikerer man dessverre slik ting. Ville trodd at dette var en interessant sak for forbrukermyndighetene, derfor er jeg litt overasket over dere uinteresserte og steile holdning til saken.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Nå er jeg ikke så bevandre i den eksotiske delen av speditørmarkedet, men ja, jeg fikk et sporingsnummer som resulterte i en nettside fra et firma som kaller seg GLS (http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WEB/content/GLS/BE01/VL/5004.htm?txtRefNo=30351934900351&txtAction=71000 )
Hvordan det? Er disse beryktet for sin skruppeløse holdning?
Hvordan dette endte opp som en telefon fra et firma som kaller seg DSV (DSV Road AS) er for meg uklart.
Har tipset diverse forbruker-nettsteder (dinside, FBI etc) ihåp om at de vil rette søkelys på dette opplegget (og ikke nødvendigvis min sak, er ikke spesielt mediakåt av meg, men generelt over manglende informasjon tilgjengelig, ingen forbrukerrettigheter og lover som gjelder ved gebyr. Hva kan de egentlig kreve? Blyantspissergebyr 1000kr? etc?.
For meg er jo dette en klokkeklar sak som bør sees på i likhet med den evindelige 200kr-grensa for momsfritak!
Jeg kjenner dem ikke så godt, bare husker GLS stadig gikk igjen da jeg jobbet i Nor-Cargo (nå Bring).
DSV har hatt mye samarbeid med DHL, men det tror jeg er slutt nå. Tidligere brukte norske kunder gjerne DSV for å sende utlands, og DHL innlands.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette krever de inn fordi de legger ut for deg, den importmomsen du må betale.
Imidlertid er det vel sånn at alle spedisjonsfirmaer har tollkreditt, og legger slett ikke ut noe moms på dine vegne.
Be om kvittering på at de har betalt inn momsen til tollvesenet før du aksepterer dette gebyret.
KAa
Renoveringsprosjekt
Hageprosjekt
Dette vil gi incitament for ham til å velge en rimelig speditør og dermed presse prisene.
Så lenge du som ikke er "kunde" hos speditøren skal faktureres, skriver de regning med gaffel.
Egentlig en absurd situasjon...
Det kan du godt si, men i vårt tilfelle vil det jo selv med dette landeveisrøveriet lønne seg. Listeprisen for de samme elketriske armaturene/lampene er mellom 3 og 4 ganger så mye i Norge... Utgjør endel når fakturaen kom på 6141EUR.
Interessant. The plot thickens! Kan du ta kontakt på PM? Jeg vil gjerne vite mer. Gjerne hvis du har mailhistorikk du vil dele. Jeg reagerer på at de dermed positivt vet at de flår folk (eller at folk synes de opptrer urimelig), og likevel velger å ikke informere nye kunder om pris, eller hvor man kan finne pris. (Til sammenligning finnes det feks puber/barer i store byer i ØstEuropa drevet av kriminelle, som ikke har prisliste tilgjengelig ved første øyekast. Når du da blir overrasket over at 2 øl koster 4500kr, får du prensentert en liste som "rettferdiggjør" prisen. Dumme deg som ikke spurte på forhånd, selv om nabopuben tar 7kr for en øl. Nekter du å betale.... vel da vet du hva som skjer.)
Jeg tok kontakt med firmaet hvor jeg handlet, og fikk da beskjed om at det var 2 trackingnumbers (har ikke enda fått avklart om det er 1 forsendelse med 2 esker), og disse viser at begge ble innlevert samme dag, og har ellers identisk historikk. Hvordan da DSV kan påstå at de ankom som separate forsendelser på 2 forskjellige dager, blir jo interessant å se svaret på. Ved forrige import, fikk jeg 4 esker levert av DHL i en forsendelse til "normalt"-DHLgebyr, og ikke 4x forollingsgebyr. Hvis det viser seg at dette gjelder en forsendelse, og at de bevisst forsinker/deler den opp for å drive inn gebyrer, lover dette ikke bra. Jeg er spent på fortsettelsen, og lover å holde tråden oppdatert for dere som er interessert. Kan man i så tilfelle anmelde for misbruk av makt eller lignende?
Send meg gjerne nummerne, så kan jeg se om jeg skjønner noe. Jeg jobber med sånt til daglig, men ikke så mye import.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Svaret jeg får er at de har gjort jobben sin og at jeg må søke tollvesenet for retur av for mye innbetalt moms.
Jeg dokumenterer så saken og forteller pent og pyntelig at jeg ikke kan tillate meg å betale gebyret dems for tjenesten da den ikke er utført korrekt, at Tollvesenet skylder dem penger, ikke meg, så de får selv søke - samt tilbyr meg å guesstimere mva jeg skylder dem og betale kun det.
Dette faller ikke på tale og det hele blir en flere uker lang prosess med flere daglige svar frem og tilbake - nesten som om de hadde meg på en "watchlist". Gir meg slutt over ende og forklarer at mediene blir neste rampestrek, samt at de nettopp mistet en kunde som potensielt vil legge igjen flere titusener hos dem i fremtiden, og at med litt service hadde se fått se pengene. Fikk da gehør i saken og faktura ble justert.
Hadde tilsvarende med fedex i 2010. Har skriftlig fra dem at jeg ikke er ønsket som kunde lenger, og at alle pakker adressert til meg blir returnert. DET mener jeg bevitner deres svindlermetode - "han tok oss! Ikke la han prøve igjen!". Dog Fedex fikk aldri mine 800 kr da jeg trenerte saken i 9 mnd, regnskapsåret tikket over og det var avskrevet som tap. Jeg tilbød meg å betale korrekt sum, ikke nødvendig. (i denne saken var det snakk om at de overfakturerte 62,50- i mva over det de skulle ha. Samme problem - fikk frakt gratis da det var ettersending av produkter, fedex "gjettet" på fraktprisen.
Er dette kroner de faktisk spytter inn i staten, eller noe de trikser til seg selv?
La oss si 1'000'000 pakker der det overfaktureres i gjennomsnitt 50kr per pakke per år og ingen klager - det blir 50'000'000 kr i fortjeneste. Ikke rart gebyrer og triksing er lukrativt.
I det minste ikke opplevd slik svindel med posten - selv om de er dyre og trege!
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.
;D ;D ;D
Godt jobbet! Hvis bare alle hadde vært som deg.
"Er dette kroner de faktisk spytter inn i staten, eller noe de trikser til seg selv?
La oss si 1'000'000 pakker der det overfaktureres i gjennomsnitt 50kr per pakke per år og ingen klager - det blir 50'000'000 kr i fortjeneste. Ikke rart gebyrer og triksing er lukrativt. ".
Om dette er penger speditør tusker til seg eller om det går i statskassen, er umulig å si før man får sett endelig tolldeklarasjon/tollregning fra tollen. Her fremkommer mottaker, avsender, type vare, grunnlag for beregning av avgifter etc. Oppe til høyre skal det også fremkomme dato og noen referansenumre.
Finner det uansett rart det som sies her, om at speditørene "gjetter" på ett fakturabeløp som de legger til grunn for fortolling. Dette er kanskje noe som de uheldige kunne tatt opp med tollen? Jeg tror ikke tollen er veldig glad for dette, fordi en fortolling skal være riktig, og feil på fortollingen er det mulig å søke rettet. Altså kan tollen få mange søknader om oppretting av feil fortollinger på bakgrunn av tvilsom speditør praksis.
Har en sak nå hvor posten tok for mye MVA, og å søke tollvesenet tar sin tid.
De har minst 4mnd behandlingstid, hvertfall i østfold
[/quote]
Har en sak nå hvor posten tok for mye MVA, og å søke tollvesenet tar sin tid.
De har minst 4mnd behandlingstid, hvertfall i østfold
[/quote]
Skjønner jo det er lang saksbehandling, dersom speditørene gjør slike blemmer stadig vekk, jf innlegget til trådstarter!!! :-) På en annen side, så lenge det er mottaker som må søke tollvesenet, så vil vel neppe speditørene legge seg i selen for å gjøre jobben de gjør riktig heller!! Pipa hadde nok fått en annen låt dersom speditørene selv måtte søke om omberegning av feil de gjør! (Synes forøvrig det er rart at det skal være slik det hevdes her, nemlig at mottaker må ta all jobben med å søke omberegning siden det er andre som har gjort feilen!)
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor dette skaper så mye problemer, siden import av varer faktisk ikke er veldig vanskelig. Dersom avsender er et seriøst firma må de utstede de nødvendige papirene for grensepasseing, hvor prisen er oppgitt, og så beregnes det mva av dette beløpet ved innførsel til Norge, samt gebyrer for jobben (som jo er diskusjonen her).
Men som på mange andre områder bør den som skal importere noe være litt aktiv og forlange f.eks en ordrebekreftelse, som kan fremlegges dersom man er usikker på verdi.
Og et firma som driver med eksport og ikke har kjennskap til de mest elementære regler for eksport bør man kanskje holde seg unna.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Nå jobber jeg først og fremst med å skaffe meg varene mine, men har ikke tenkt å gi opp denne saken. (prinsipielt.)
Det har noe med hvilke koder avsenders DHL-kontakt setter på sendingen:
http://no.wikipedia.org/wiki/Incoterms
DHL (og UPS) opererer med DDP som standard, mens bransjen forøvrig bruker DDU.
Ved bruk av DDU skal de i hvertfall spørre om du vil fortolle selv.
For næringsdrivende har tollvesenet for flere år siden sluttet å motta papirbasert fortolling, der forlanger de elektronisk fortolling.
Hvordan det er for privatpersoner er jeg ikke helt sikker på, mulig det går bra å møte opp på et tollkontor med et utfylt enhetsdokument http://www.toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0016B_enhet.pdf og faktura. Da kan momsen betales og det hele oversendes speditøren som kom så kan utlevere varene.
Ikke somle for mye, speditørere er kjappe med å fakurere lagerleie bl.a
KAa
http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72206&epslanguage=NO
Merk at speditør/transportør uansett tar behandlingsgebyr...
Posten er for eksempel ganske snikete (prisliste 2012):
234,00 Fortolling pr oppdrag når Posten fortoller for deg (varer i brev - import/eksport)
120,00 Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad
120,00 Forenklet tollbehandling pr oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold
Dvs at det koster 120 kr for varer mellom 200 og 1000 kr uansett om du betaler inn momsen selv... Slik forstår jeg i hvert fall dette.
Problemene oppsto som en følge av at de er adressert til min postboks adresse. Er den jeg bruker og registrerer. Det er ikke alltid jeg vet hvem som tar seg av transporten, og normalt sett går det fint (handler mye fra utlandet).
Etter tre forsøk på å få endret leveringsadresse på pakkene er status at en pakke er mottatt, en pakke befinner seg på et ukjent sted og i postkassen min i dag lå en pakke som tilhørte noen helt andre. I følge pakkesporingen til UPS har _jeg_ signert for denne pakken.
Oppringing ved levering, noe alle andre budfirmaer klarer, er vistnok fysisk umulig for UPS hvis du bor utenfor dekningsområdet til UPS i Oslo.
(servicepakke og brev)
Dersom du benytter andre transportører kan de ikke levere til postboks. (heller ikke Bring, som er bedriftsdelen av posten)
Da MÅ du passe på å få pakkens leveringsadresse til en fysisk gateadresse der det er folk hjemme hele dagen - for budfirmaene leverer stort sett mellom 8-16
Ellers er erfaringen (fra bl.a DHL) at i det de laster pakken inn i bilen som skal kjøre dette ut til kunden, eller kommer til min pakke på leveringsrunden, så ringer de for å få en avklaring på leveringsadresse. Ved et par anledninger har vi på telefon avtalt alternative leverigssteder hvis jeg ikke har vært hjemme.
Problemene med UPS har derimot vært at det måtte tre forsøk til å få rettet adressen på den ene av pakkene, samt at de ikke kan ringe hvis det er noe uklart i leveringsøyeblikket og at de påstår at jeg har signert for en pakke til en villt fremmed person som var dumpet i postkassen min.
Men jeg håper at ting ordner seg i løpet av en dag eller to.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
(pssst. Kommer i ettertid.)
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.
Jeg har fått derfra tidligere også (ved juletider) uten å ha fått noe krav i ettertid.
Kan de sende fortollingsgebyr uten at det er avtalt?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
pakken ble levert av posten(bring) på døra...
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
jepp - noen transportører benytter posten til distribusjon her i norge, og da kan man få den til bl.a. postboks.
Fikk en telefon fra ei dame i DSV, og fikk pigga ut med en gang dama sa: "Da sender jeg deg en faktura på mva og sånn". Og sånn?
Svarte at jeg ønsket å vite hva det kostet hvis de skulle fortolle varene. Da var rabalderet i gang. Nei, det var vanskelig, for det måtte regnes utifra momsen, og så videre og så videre. Men jeg må jo vite hva prisen blir hvis jeg skal kjøpe en tjeneste, sa jeg, og dama ble stadig mer irritert.
Det endte med at jeg fikk en faktura per mail noen dager etterpå, og den lyd slik:
Vareavgift: 50 kr
Fortolling i Norge: 435 (eneste posten der mva kom i tillegg)
Administrasjon av dagsoppgjør: 576,-
I tillegg kom selvfølgelig mva for varene jeg importerte.
Ble jo tross alt en litt annen pris en du fikk, galemattis. Had nok blitt langt høyere hadde det ikke vært for at du postet denne tråden.. Takk for det..
Min byggeblogg her på forumet: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html
Menhva er administrasjon av dagsoppgjør? Det fikk jeg aldri svar på...
Man må altså ta et forbehold når man bestiller fra utlandet, at ting IKKE skal sendes med GLS. Tro om GLS vet hvordan DSV holder på i Norge?
Jeg har fått en del varer fra en leverandør i Danmark, sendt med GLS, og har da passet på å spesifisere at ingen pakker må veie over 30 kg. Gjør de det, skal de sendes separat. Da kommer de med posten, og man betaler kun oppkravet. Jeg har fått en 5-6 pakker siden jul på den måten, og har ikke fått noe krav om annet enn MVA, som betales på postkontoret.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Denne bissnissmodellen kan ikke vare i lengden etter hvert som folk lærer seg å unngå dem.
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.
Jeg fikk også pris-sjokk fra DSV. Bestilte noe tau og koblinger fra Danmark beregnet på lekeplass til 1950,- kroner (16 kg). Fikk beskjed om at frakten på 500,- nok ble det dyreste i forhold til varens verdi. Etter noen dager kommer telefon fra DSV om at de hadde varene. De sender meg mail med faktura:
Vareavgift 50,-
Fortolling i Norge 435,-
Utlegg av MVA 511,-
Spedisjon/tollansvar 370,-
Fakturagebyr 60,-
Momsbeløp 216,25
TOTALT 2027,25
Av dette er tollen 511,- mens deres GEBYRER er 1300,-. Så må jeg jammen meg betale moms på deres gebyrer i tillegg på 216,25.
En fryktelig lærepenge for meg. Neste gang må jeg i hvertfall forsikre meg om at avsender STYRER UNNA DSV! Lenge siden jeg har blitt flådd så heftig, det grenser til svindel etter mitt syn. Har ringt å snakket med dem, men eneste svaret er at det er slik gebyrene er. Som forbruker står jeg maktesløs.
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.
Skal man finne seg i hva som helst?
I dette tilfellet er det ikke snakk om mange kronene, så det går mest på prinsippet.
Jeg kjøpte varer fra England, med verdi £94, og frakt £20. Betalt med kredittkort, kvittering og alt i orden. Varene ankommer, og litt senere får jeg mail fra UPS, som lurer på litt detaljer, om jeg har tollkreditt, om jeg har konto hos UPS, om jeg vil ha det, osv. Ikke et ord om frakt.
Litt senere får jeg noe papirer som jeg ikke skjønner allverden av. Jeg stiller noen spørsmål som ikke blir besvart, og etter et par uker til dumper det ned regning i posten. Gebyret på kr. 155,- for fortollingen er "greit nok". Det kunne vært verre. Det jeg stusser på, er at de har regnet seg frem til kr. 357,- i MVA, og rapportert det inn til tollvesenet.
Jeg får omsider svar, og beskjed om at de har "gjettet" seg frem til en fraktpris basert på vekten, og gjennomsnittlig sum i forhold til vekt. Deres estimat var da en god del mer enn jeg har gitt.
Jeg påpeker feilen, og lurer på hvorfor ikke de bare spurte meg om en kvittering som også viser fraktprisen da de spurte om alt dette andre. Nei, sånt driver de visst ikke med, og måten de regnet ut fraktpris på var visst helt vanlig. Nå var dessuten alt godkjent hos tollvesenet, og helt umulig å endre på.
Selvsagt er det mulig å endre, men det er ikke snakk om mer enn kr. 70,- i differanse, så de gidder selvsagt ikke det, og pålegger heller meg å betale.
Jeg har brukt vekslingskursen de oppgir, og regnet ut riktig mva., og betalt det + gebyret på kr. 155,- . Jeg har også skrevet at jeg ikke vil ta det økonomiske ansvaret for at de gjør en mangelfulljobb med å hente inn tall og rapportere til tollvesenet. Denne jobben betaler jeg tross alt kr. 155,- for.
Jeg har sagt jeg bestrider resten av kravet, og bedt dem enten sende endringsmelding til tollvesenet, eller kreditere deler av gebyret.
Det blir spennende å se fortsettelsen
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
BM
Dette er sinnsykt!
Jeg kunne jo latt være å hente ut varene og nekte å betale siden ingen hadde informert meg om dette på forhånd. Men da hadde de vel bare sendt det tilbake til butikken i UK og fakturert dem. Og de hadde allerede pengene mine...
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Bedre enn min løsning der FedEx ikke lenger leverer pakker til meg fordi jeg kranglet....
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.
09 VAREAVGIFT NOK 50,00
28 FORTOLLING I NORGE NOK 475,00
49 UTLEGG AV MVA/TOLL NOK 555,00 <-- Dette beløpet skal den norske staten ha
33 ADMINISTRASJON AV DAGSOPPGJØR NOK 407,00
28 SPEDISJON/TOLLANSVAR NOK 410,00
22 FAKTURAGEBYR NOK 60,00
Totalt inklusive mva er dette altså snakk om 2.193,25, derav 622 allerede er betalt i frakt til DSV på det samme godset. Mva som korrekt skal kreves inn, er altså på 555kr. Det koster meg altså 1638 i fortollingsgebyr til DSV, for å kreve inn et beløp på 555kr.
Jeg lyser herved transportøren DSV i bann, og oppfordrer alle andre på forumet til å gjøre det samme.
Buildahouse er informert, og forsøker løse saken etter beste evne, så det er ikke de jeg er ute etter å ta
jeg har nå motatt oppdatert fortollingsfaktura:
49 UTLEGG AV MVA/TOLL NOK 555,00 NOK 555,00
33 ADMINISTRASJON AV DAGSOPPGJØR NOK 407,00 NOK 407,00
I sum kroner 962,00
407 i fortollingsgebyr er nok det også, men likevel innenfor det man kan forvente.
Buildahouse skriver også:
Hej
Jeg beklager forløbet, det er ikke meningen.
Fremover bruger vi DHL, har snakket med dem i dag, og de gør ikke det samme som DSV. Og det koster heller ikke de samme som ved DSV.
Men godt du er tilfreds, tak for handlen.
God dag.
Med venlig hilsen / regards
All mulig honnør til Buildahouse, flott oppfølging av en kjedelig sak !
Sitert fra en mailutveklsing der jeg i prinsipp spurte WTF?
Dette i tillegg til den faktiske frakten som jeg betalte direkte til nettbutikken. Jeg endte opp med ca. 1.000,- i rene avgifter, utenom moms og frakt. Bestillingen ble gjort hos Made In Design og jeg informerte dem om at jeg ikke aktet å handle en tøddel fra dem så lenge de benyttet Dachser som speditør. De beklaget seg, men hevdet de ikke kontrollerte gebyrene fra speditør. Det gjør de sikkert ikke, men de kontrollerer hvem de gjør avtaler med. Anbefaler derfor folk om å sjekke dette før evt. bestillinger hos Made In Design.
Edit: Dachser har selvfølgelig "leie" av lagerplass eller noe slikt som begynner å løpe etter fire-fem dager slik at du bare har med å betale fort som svint. Bare for å understreke at butikken er satt opp for å klemme penger ut av folk, liksom.
jeg må innrømme at jeg var litt sløv, så da fakturaen ( den korrigerte ) ankom, ble den ikke betalt på dagen. Jeg tror egentlig jeg registrerte at jeg fikk kredit, men ikke at den nye fakturaen lå å ventet i epostboksen: Uansett - etter en uke fikk jeg et NYTT krav, denne gangen på lagerleie.
8 dager a 51kr + mva ble tilsammen 510nye kroner.
Jeg ble selsvagt litt lattermild, men siden jeg hadde somlet selv, krøyp jeg til korset, og betalte de 510. Feilen var utvilsomt min. Nå skulle jeg endelig motta godsakene.
Men noen utleveringsmelding kom aldri, og når Casper på Buildahouse spurte om det hadde årnet seg, måtte jeg si som sant var at neida, jeg har ikke fått noe som helst.
( må innrømme at jeg var så fed-up av hele saken, at jeg var forberedet på å avskrive hele beløpet. Det fins grenser for hvor mye jeg kan bruke av tid på en forsendelse til 1700kr. ) Uansett - fornøyelsen var til å ta og føle på når Casper meldte tilbake at joda, DSV hadde MISTET godset mitt ett eller annet sted... og ikke klarte finne det igjen.....
Så eneste spor var da altså en faktura, på 510kr for lagerleie... for en pall med gods som var forsvunnet.....
Casper hos Buildahouse var nå rimelig fortvilet, men jeg forsikret han om at jeg så forskjellen mellom hans firma, og de helvetes kjeltringene han hadde hyrt inn for å få godset til Norge. Han holdt godt trøkk i saken, og etter etpar uker dukket godsakene opp igjen, og ble levert hjem til meg ( uten at jeg hadde fått beskjed pr epost eller sms på forhånd )
Og ja, de måtte kreditere lagerleia også, selv om de aldri så gjerne ville kreve den inn...
Går man derimot som kunde ut i markedet og ber om pris på transport og fortolling så har jeg inntrykk av at det er langt hyggeligere priser.
Derfor er tipset å enten stå for transport selv eller be leverandør også om å oppgi hvilke priser deres speditør bruker på fortolling.
Frakten var i grunn langt fra gratis, men ikke ille med tanke på den relativt høye vekten, og hvor imponerende fort det gikk.
Jeg fikk en e-post med forespørsel om verdi. Tok en screenshot av betalingen fra nettbanken med mobilen, og det var godt nok.
Faktura på MVA og gebyrer kom i etterkant, og sånt er det jo bare å glede seg til ...
Den var spesifisert slik:
MVA: 1687,- (riktig sum)
Momsansvarsgebyr: 100,-
Tollbehandlingsavgift : 25,-
...
Og mer var det ikke.
Tommel OPP for FedEx !
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ekspedisjonsgebyr: 1000 kr.
Med hvem?
FedEx?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
For noen år siden tumlet jeg med tanken å eksportere noe.
Men den tanken ble fort skrotet når jeg regnet ut hva den ville koste i USA, UK osv. frakt inklusive. Som norsk eksportbedrift må du være stor så du kan forhandle med speditør. Og du må passe på å ha deres edlere deler i pant!
Dette skjedde for drøyt 20 år siden, men fortsatt skyr jeg NorCargo som pesten. Folk som åpen prøver å svindle meg grovt vil jeg ikke ha noe med å gjøre!
Det gjaldt en vogn for hund, av det slaget bevegelsehemmede kan sitte i for å bli trukket ut i naturen. Konstruksjonen er mekanisk vakker; alle fire hjul er klistret til bakken nær sagt uansett hvordan terrenget former seg. Produsert av en avskalling fra Jonas Øgeland Sykkelfabrikk. For transporten fra Sandnes til Trondheim skulle NorCargo ha nesten fem tusen kroner, i 1995-forstand. Jeg steilet, protesterte villt, nektet å betale. Jeg fikk jo en begrunnelse: Vogna er så stor, den fyller jo flere kubikkmeter! Det var derfor transporten ble så kostbar.
Det er bare en liten hake ved det: Vogna ble levert flatpakket. IKEA-stil. Jeg monterte den selv. Pakken var omtrent på størrelse med en vanlig dør med karm, kanskje noe tykkere.
Saken er vel at 99,5% av disse vognene leveres til funksjonshemmede, gjennom hjelpemiddelsentralene. Der er det helt forskjellige mennesker som tar imot vogna og skrur den sammen, og som betaler regningen. De som betaler regningen er for det første vant med at spesial-løsninger koster mye. For det andre ser de aldri vogna før den er montert opp, aner ikke at den sendes flatpakket. Så da går de på den bløff-historien om at den fyller flere kubikkmeter under transport.
Kanskje jeg var første kunde som både mottok vogna flatpakket og som betalte regningen, privat, ikke på vegne av noen HMS. Jeg var kanskje den første som kunne avsløre svindelen. Jeg burde gått til avisene med saken; dessverre gjorde jeg det ikke. Men NorCargo har for alltid definert seg selv som et svindel-firma i mine øyne.