2,906
9
0
Hvordan unngå kjørespor i innkjørsel med belegningsstein?
503
Vestfold
0
Da jeg ikke får lagt innlegget i korrekt foum (som er Hus/Uterom) legger jeg den istedet her. Håper at noen vil svare likevel da det haster litt med et svar. Kanskje noen vet hvorfor forum Hus/Uterom ikke fungerer....?
Vi skal i gang med å legge belegningsstein i en ca. 20m rett innkjørsel med noe stigning. I innkjørselen ligger det i dag pukk/singel oppå en ganske fast såle av "gammel" pukk som etter hvert har blitt komprimert nedover.
Jeg antar at det i en slik konstruksjon kan oppstå fare for kjørespor i belegningssteinen etter hvert - og spørsmålet er derfor hva man kan gjøre for å unngå / redusere dette?
Bærelaget må naturligvis komprimeres med tung hoppetusse men er det også andre "tricks" som kan hjelpe på problemet? - Kan det f.eks være aktuelt med en form for jordforsterkningsnett?
Har også vært innom tanken med å legge asfalt i innkjørselen men denne planen var ikke populær hos resten av familien. Kanskje det finnes helt andre løsninger for en slik innkjørsel?
Vi skal i gang med å legge belegningsstein i en ca. 20m rett innkjørsel med noe stigning. I innkjørselen ligger det i dag pukk/singel oppå en ganske fast såle av "gammel" pukk som etter hvert har blitt komprimert nedover.
Jeg antar at det i en slik konstruksjon kan oppstå fare for kjørespor i belegningssteinen etter hvert - og spørsmålet er derfor hva man kan gjøre for å unngå / redusere dette?
Bærelaget må naturligvis komprimeres med tung hoppetusse men er det også andre "tricks" som kan hjelpe på problemet? - Kan det f.eks være aktuelt med en form for jordforsterkningsnett?
Har også vært innom tanken med å legge asfalt i innkjørselen men denne planen var ikke populær hos resten av familien. Kanskje det finnes helt andre løsninger for en slik innkjørsel?
Mvh administrator
Nå skal det fungere å lage nye hagetråder
Men: det jeg vil tipse deg om er: vi har ca 90 graders sving inn fra veien, og ble anbefalt å forsterke grunnen under der hvor grusen pakker seg idag. Grusen pakker seg og lager ca to-tre cm dype kjørespor i løpet av en sommer.
Forsterkningen kunne lages som en liten halvmeter med grov pukk, eller noe annet (betong ble nevnt, men ser ikke for meg å være nødt til å bygge opp "underjordisk" støttemur) Verdt å tenke på hvor belastningene fra bilhjul oftest kommer fra og i hvilken retning de vil påvirke massene i grunnen.
Bjørn
En vei som er komprimert av vanlig biltrafikk og tidens tann gjennom år, som du sier, kan få sjokk den dagen det eventuelt dukker opp en bil med akseltrykk på flerfoldige tonn. Du kan antagelig 10 doble trykket en tung lastebil utsetter veien for i forhold til det den er vant med fra vanlige biler.
Ser du for deg besøk av en slik bil i forholdsvis overskuelig fremtid, burde du kanskje invitere en slik til prøvekjøring for å se om forholdene er stabile nok, før du legger ferdig dekke? Langvarig nedbør kan også gi en tilsynelatende godt komprimert vei en utfordring ved tungtransport..