#11
 2     1
Hei,

Jeg måtte opprette bruker for å legge inn kommentar her.

Jeg har en todelt plen sammenføyet av en smal kanal, hvor jeg på "øvre plan" i fjor hadde robotklipper med kanttråd. I september bestilte jeg Segwayen som kjørte på "nedre plan" hvor det er bærbed, et stort pæretre og en relativt bratt helling på ca 5m resten av sesongen.

Jeg kan ikke få lovpriset den nok. Det skal riktignok sies at den fikk ikke kjørt stort mer enn halvannen måned før det ble vinterlagring, men det var også halvannen måned med svært skiftende vær og til tider sleipt føre, spesielt i det bratte partiet. Dette var ikke noe problem for klipperen.

Da snøen gikk i år var det første jeg gjorde å kjøre den på del 2 av plenen for å sjekke GPS-signalet, og da jeg så at dette var godt nok var det bare å grave opp tråden og pensjonere den andre. Jeg har 1500-versjonen til 1100kvm plen.

   #12
 44     0
Har model H1500 som skulle vare nok til 1500m2.
Den klarer å klippe  max 400 m2 på full batteri, stopper av ukjente grunn 5-10 ganger i løpet av time.
Har den i en måned til nå og den klarte ikke å klippe plen 100%, det tar 2-3 dager når du må restarte den hele tiden eller bære til ladestasjon.
Signal hos meg er veldig bra men selve robot er dummere en de første robotstovsugere.
Kjøper du en slik må du ikke selge gressklipperen Smile
Signatur
   #13
 215     0
Har model H1500 som skulle vare nok til 1500m2.
Den klarer å klippe  max 400 m2 på full batteri, stopper av ukjente grunn 5-10 ganger i løpet av time.
Har den i en måned til nå og den klarte ikke å klippe plen 100%, det tar 2-3 dager når du må restarte den hele tiden eller bære til ladestasjon.
Signal hos meg er veldig bra men selve robot er dummere en de første robotstovsugere.
Kjøper du en slik må du ikke selge gressklipperen Smile


Nå har jeg aldri hatt en robotklipper, men hvis den bare klipper 400m2, og stopper 45-10 ganger i timen, så er det kanskje noe gale med batteriet, CPU eller knivene? Jeg ville tatt bilder før og etter de 400m2 er klippet, og henvendt meg til de som solgte klipperen. Har selv opplevd dyre elektriske ting (Ryobi elektrisk hekklipper) hvor batteriet var dårlig fra det var nytt (DOA). Regnet med stor kamp og lang tid da jeg skulle reklamere mot Jula, så hadde kjøpt nytt utenom, men fikk ny over disk med en gang, så det kan nytte å klage. Hevder de 1500m2 må den klare 400m2 med god margin. Dersom de mener maskinen ikke har feil / ikke skal klare 400m2 så må de gi deg f.eks. H3000 vederlagsfritt. Hvis ikke er det misledende markedsføring.

Regner for øvrig med at 1500m2 er "vedlikeholdsklipping", ikke at du kan sette den ut annenhver uke og klippe høyt gress, eller gress med masse mose.
   #14
 2     1
Har model H1500 som skulle vare nok til 1500m2.
Den klarer å klippe max 400 m2 på full batteri, stopper av ukjente grunn 5-10 ganger i løpet av time.
Har den i en måned til nå og den klarte ikke å klippe plen 100%, det tar 2-3 dager når du må restarte den hele tiden eller bære til ladestasjon.
Signal hos meg er veldig bra men selve robot er dummere en de første robotstovsugere.
Kjøper du en slik må du ikke selge gressklipperen Smile


Jeg har samme modell, og hos meg er det null problem å ta hele plenen i løpet av en dag. Ja, den må lade underveis, men dette løser den selv ved å kjøre til stasjonen når det trengs - og tilbake i arbeid når den har ladet. 1500m2 er hva den vil klare å holde "i sjakk" og pen over tid, ikke hva den klipper pr. lading. De gangene det oppstår problemer, får jeg beskjed i app med årsak. Hittil har eneste utfordring vært en nylig anskaffet og noe graveglad valp som lager hull den kjører seg fast i. Dette kan da bare legges inn i kartet som "hindre" den ikke skal klippe frem til plenen er bra nok til å kjøre på igjen.

Mtp. at du får ukjente feil og selv må bære den tilbake til ladestasjon, høres det ut som det er noe galt med klipperen eller ladestasjonen din. Som nevnt ville jeg tatt kontakt med forhandler.
HSt
   #15
 37,286     Lillestrøm kommune     1
At en klipper må lade etter 400m2 betyr jo ikke st den ikke kan klarer 1200m2 men den må jo ikke stoppe.

Men er plenen for humpete så er det plenen og ikke klipperen sin feil

Jeg brukte kompostjord og gressfrø og kom over humpete grensen fort med Gardena klipper
   #16
 44     0
Den klarte å klippe 6m2 etter min siste kommentær- brukte hele uken å bære den fram og tilbake.Det er lang liste med feiler - får varsel i app hver minutt.Har ikke noe interesse å gi dårlig reklame for klipperen- har kjøpt den selv når jeg sett test TEK.NO hvor den fikk toppkarakter.
Den funker ikke rett og slett,  prøver litt til og den skal på finn.Skal prøve å ringe selger men tror ikke det hjelper.
Signatur
HSt
   #17
 37,286     Lillestrøm kommune     0
Men er det for humpete eller for høyt gress eller hva er grunnen til at den stopper ?

På Gardena så pleier den oftest bare å snu seg of gå en annen vei så kan en se at den spinner litt hvis det er bratt og blir for ille.

Nå er jeg usikker på fabrikatet mulig det var Bosch, det er kanskje mulig å søke opp tråden men det var i robotklipperens barndom hvor vi fikk rapporter om hvor håpløs den var, en dag ble den stjålet så det ble kommentert om den hadde blitt fornærmet og rømt.

   #18
 1,469     Oslo     1
Uten på noen som helst måte for å triumfere - så viser jeg til mitt innlegg #3 ovenfor.
Senere innlegg viser at jeg fikk rett.

Men Tekoda Elmaterialer (som eies/drives av litauere) må jo klage til forhandler/leverandør, som allerede foreslått i andre innlegg. Og deretter fortelle her hvordan forhandler reagerer. Det må jo være garanti på Segway.
Signatur
HSt
   #20
 37,286     Lillestrøm kommune     0
Ja den er visst ikke så håpløs

Det finnes visst forlenger kabel til GPS i basestasjon

Er det mye plen på hver side av et hus så er det imidlertid kanskje tøffere på baksiden