549    0    4  

Varmekabler i oppkjørsel

 6     4
Hallo.

Har planer om å asfaltere oppkjørselen og gangveien til inngangspartiet.
Nå har jeg noe pukk og hagesingel et lite stykke opp i bakken og på "tunet".
Bakken opp er rimelig bratt og sånn det er i dag funker det dårlig grunnet sand man spinner på og
at det er en 180 graders sving for å komme opp.

Jeg må ha varmekabler opp bakken. Tenker å legge noe form for snowmat fra nexans som rulles ut i 40cm bredde.
Bakken er ca 20 meter, da tenker jeg 4x12meter for å lage dobbeltspor i 180 graders svingen. Skal bli ca 6kw tilsammen.
Det blir en dreneringsrenne i bunn av bakken, med en varmekabel oppi for å få vekk smeltevann og for å unngå issvuller i bunn.

Nexans varmekabelprodusent anbefaler komprimert subbus for å så legge kabelen oppå der, og til slutt asfalt som legges ut.
De anbefaler ikke å isolere på undersiden grunnet temperaturforskjeller over og under isolasjonen som kan være ugunstig for stabiliteten for arealet over tid.
Har sett noen andre leverandører som anbefaler isolasjonsmatter osv under kablene. Noen som har kommentarer/erfaringer rundt det?

Styring av varmekablene:
Har ingen planer om å fyre for kråkene så kablene skal kjøres minst mulig, på en mest effektiv måte.
Har sett på forskjellige styringer av kablene, men syntes prisene er altfor stiv i forholdt til hva styringen gjør.
Så her tenker jeg at jeg lager komplett styring selv med full fleksibilitet, men så kommer spørsmålet jeg grubler mest på.
Hva er best å styre etter? Ute temperatur, luftfuktighet, luftfuktighet i overflaten på asfalten, temperatur i asfalt, nedbørsmåler?
Tenker det må bli en kombinasjon av utetemp, bakketemp og luftfuktighet, men kan og se fordelene med en nedbørsmåler som kan kicke inn kablene kombinert med nedbør og fuktighet.
Til dere som har kabler selv, hvordan gjør dere det?


På forhånd takk!