#11
 24,742     Akershus     0
Så også det med at Cisco 2960C synes å være en managed switch uten trådløs. Den er trolig også avhengig av all IP fra Telenor uten egen NAT. Kanskje med fast offentlig IP som må settes?

Dette synes ikke å være noe vanlig privatabonnement.

Fremmed verden: https://nettbutikk.telenorinpli.no/ og https://telenorinpli.no/
Signatur

  (trådstarter)
   #12
 190     0
Det stemmer at det er ett bedriftsabonnement med variabel antall brukere.
TBL
   #13
 360     Lørenskog     0
Som KjellG skriver - bedrifts abonnement er normalt levert med fast IP adresse. Da må denne adressen legges inn på utstyret du har tenkt å benytte.

Dette bestemmes av bestillingen. Det skal være sendt ut informasjon om måten abonnementet er levert, med informasjon om IP adressen.
Den følger ikkje med modemet da det gjerne sendes ut før adressen er tildelt.

Det hender også at fiberlinjen fysisk er koblet opp før den er klargjort for bruk. Se om du har mottatt en ferdigmelding på at fibersambandet kan bli tatt ibruk.
   #14
 24,742     Akershus     0
Står litt her https://www.cisco.com/c/dam/en/us/td/docs/switches/lan/catalyst2960c_3560c/hardware/quick/guide/all_languages/2960c_3560c_gsg_eng.pdf

Ser ikke ut til å være ren plug and play etter en rask skumming. Her kan det også bli plunder med tilknyttet utstyr og VLAN. Dersom tilknyttet utstyr ikke behersker VLAN eller VLAN kan slås av, vil dette kunne skape plunder.
Signatur
   #15
 3,277     I huset mitt     0
Tviler på at Cisco 2960 switch støtter NAT, så trådstarter slite med at han ev kun har 1 offisiell ip fra Telenor. Wink

I tillegg har man sånne småting som firewall, DHCP-server, etc etc som mangle for at det skal bli bra.
(disse tingene håndteres i hjemmenettverk av eks Zyxel, Asus++ routere som Telenor og andre levere)

Den switchen som trådstarter kjøpte er antagelig tom/mangle config.

Anbefale at trådstarter leier inn hjelp fra firma/etc som kan hjelpe med oppsett av komplett nettverk og hva som trengs.

   #17
 3,277     I huset mitt     0
Switchen er det Telenor som har levert.

Betyr ikke at den er satt opp hvis ikke dette er avtalt og du har gitt info om hvordan du vil ha den. (vet ikke om Telenor overhodet tilbyr å sette opp switcher eller noe til sine bedriftskunder).


   #18
 24,742     Akershus     0
Den kjører DHCP, men kanskje kun under oppstart mot kun én PC for å starte konfigureringen av switchen.

At den er levert av Telenor sier ikke så mye. En må studere hva abonnementet inneholder av ansvar for konfigurering. Kanskje må bruker klare seg helt selv som en proff aktør, kun med tilkoblingsparametre (IP, maske osv) i en epost fra Telenor.
Signatur
TBL
   #19
 360     Lørenskog     0
Bekrefter det kan være flere ting som må på plass. Har i jobbsammenheng koblet opp mange xDSL og fiber basert internettabonnement for bedrifter. Leveransene kan variere stort - og det hender også utlevert informasjon ikke er riktig. Har mer enn en gang snakket med ISPen sin support og avklart jeg sitter på feil adresser i hht. til det som faktisk er tildelt i utstyret. Men, normalt sett er tildelt informasjon riktig - da må en bare fremskaffe denne informasjonen. Min erfaring er å kontakte ISP direkte er ofte enkleste vei. (For linjer som er bestilt av firma jeg jobber for vil vi normalt sett automatisk motta denne informasjonen så snart linjen er klar - og kan da fullføre installasjonen.)

For linjer levert uten VLAN (V = virtuell LAN - ikke Wifi) er første test å koble en pc direkte til mediakonverter med IP adresse informasjon manuelt satt opp på pcen. Om det er ok kan en gå videre i feilsøking. For linjer med VLAN oppsett må en få bekreftet oppsettet er gjort korrekt. Er det feil vil pc koblet til med consoll kabel være nødvendig. Gjerne også 4G for ekstern bistand, normalt kan ikke sluttbruker logge inn på ISP sitt ustyr om dette er satt opp med utvidede tjenster.

Å leie inn hjelp fra firma for oppsett av komplett nettverk er gjerne normalen ute hos bedrifter.
   #20
 5,111     Sørnorge     0
Dette høres ut som en bedriftslinje hvor telenor har etablert et forgreningspunkt hos deg. Dette for at de enkelt skal kunne levere til andre fremtidige kunder i samme bygg. Cisco'n er en switch administrert av telenor. Du trenger ikke bry deg med denne. Og sørg for all del for å ALDRI trykke på reset-knappen på denne.

Telenor skal ha opplyst deg om en port, en IP-adresse/subnet og en gateway for ditt abonnement. Alternativt har de opplyst port og et brukernavn/passord for PPPoE oppkobling (Telenor har i lang tid (10år+) vært de eneste i Norge som har benyttet PPPoE, jeg tror de er i ferd med å fase ut dette, men det er mulig at dette henger igjen fortsatt.)

Dette kommer normalt i en mail noen dager før montering. Sjekk om du (bestiller) har fått en slik mail. Hvis ikke må du ringe Telenor og få disse opplysningene.

Koble så pc'n din (alternativt din router) til den porten på cisco'n som du har fått opplyst, og legg inn innstillingene du har fått opplyst på pc'n din (alternativt i wan-instillingene på routeren din).
Hvis du har fått brukernavn/passord er det enkleste å legge dette inn på en router. Skal dette inn på en pc må du installere programvare for PPPoE. I routere ligger slikt ferdig. Du vil på sikt uansett trenge en router, så eneste grunn til å koble pc'n direkte til cisco'n burde være for å teste om linja virker før du har fått tak i router.