192
6
0
Bilen som pakkepostkasse?
25,125
Akershus
0
Kan bilen, parkert hjemme, brukes som låsbar postkasse for store pakker?
Signatur
http://www.stansefabrikken.no/postkasse/store-postkasser/allux-800-stor-postkasse-article627-1172.html
Før jeg fikk somlet meg til å registrere min XL-kasse (jeg hadde også planer om en XXXL-postsprekk i veggen til min nye garasje) kom det krav fra postverket om at vi måtte samle postkassene på store felles-stativer, ikke ha dem plassert ved hvert enkelt hus. Mine naboer var ikke villig til å være med på protest mot det, og de ville at vi alle skulle ha samme modell postkasse, for at det skulle se ryddig og pent ut. Det gjør de i og for seg også, men da er jeg nede på standard størrelse kasse. Hadde jeg ikke klistret på "Uadressert post - nei takk"-merke ville postkassa vært overfylt av opptenningspapir etter en tre ukers ferie!
Dette gjelder naturligvis brevpost. For pakkepost, der det normalt kommer en hentelapp, har jeg alltid godtatt å stikke bort på post-i-butikk-skranken. Det som irriterer mest med det er at når jeg kjøper småting fra DX eller AliExpress hender det at det får plass i en C6-konvolutt, men kinabutikkene sender alt som rekommnederte sendinger der du må stille opp med formell legitimasjon for å få det utlevert. (Jeg påpekte det en gang, da jeg samtidig hentet varer til verdi 8000 kr fra en norsk nettbutikk og varer for 27 kr fra DX, at den første behøvde jeg ikke legitimere meg for å få ut, men det måtte jeg for den andre, verd 1/300 så mye! Dama i skranket sukket og nikket...)
Som KjellTS sier: Skal du ha pakkepost levert hjem, må du nok betale ekstra for det. Jeg tolket TS sitt spørsmål som å gjelde store brevpost-sendinger - f.eks. bøker fra Amazon og Haugenbok osv. De blir ofte sendt som brevpost, og de kan være store. Den stor-postkassa fra Stansefabrikken er nok mest for de som mottar store mengder brevpost, ihvertfall når det gjelder privatpersoner. Det er vel ikke så sjelden at større bedrifter med stor postgang har avtale om å få levert pakker til eget postmottak i bedriften, men det er neppe helt gratis.
Det er vel opp til avsender å velge om det skal kreves legitimasjon ved henting (rekommandert er noe annet...), verdien på sendingen er ikke avgjørende for det.
Edit: Dette var i hvert fall informasjon jeg fikk fra PostNord
Men: Det har vel ikke blitt slik at du for vanlig pakkepost må legitimere deg? Du må signere, javel, men de eneste pakker der jeg opplever at jeg må stille med pass er det som kaller seg "Rekommandert", eller fra utlandet: "Certified Mail". I prislista fra Posten finner jeg ingen tilleggstjeneste for 'Legitimasjon kreves' for vanlige postpakker. Så hva er det som krever legitimasjon uten å være rekommandert? Andre transportselskaper? Det kan nok hende!
Tidligere fantes en tilleggstjeneste med "Mottakingsbevis": Ved utlevering måtte mottaker kvittere på et eget kort som ble returnert til sender, slik at sender hadde mottakerens signatur på at sendingen var mottatt. Den tjenesten er nå borte.
Det lyser lang vei at Posten ikke har lyst til at vi skal bruke disse tjenestene - prisene er hinsides! Billigste rekommenderte koster 148 kroner. Eldste prisliste jeg fant i skuffen er fra 1999: Dengang kostet rekommandert 26 kr + porto 4 kr = 30 kr, inflasjonsjustert: 42 kr. (Mottakingsbevis kostet 23 kr ekstra, inflasjonsjustert: 32 kr. I 2004 var prisen hevet til 40 kr og begrenset til utlandet).
Post-avtalen landene imellom er fortsatt slik at det ikke går "porto-penger" mellom landene, verken fra avsenderland til mottakerland eller til transittlandene. Tradisjonelt antar man at "Dere sender vel omlag like mye til oss som vi sender til dere, så det går opp i opp". Når Kina og Taiwan sender tonnevis av gods over hele verden (og får langt mindre i retur), har de fraktkostnadene til sin egen grense, det er alt. Posten Norge gjør all ekstra-handteringen for rekommanderte sendinger (kinsernes ekstrajobb er ikke stort mer enn å kliste på en ekstra etikett), men får ikke en krone i portoinntekter for det. Da er det ikke så rart at DX og Ali Express kan sende varer rekommendert portofritt til oss. Det er vi som betaler portoen i siste instans likevel: Siden Posten må gjøre masse jobb som de ikke får betalt for, blir de nødt til å sette opp prisen på de tjenester de faktisk får betalt for. Det skulle ikke forbause meg hvis, for alle rekommenderte sendinger handtert av Posten Norge sett under ett, i snitt får betalt mindre enn 42 kr pr sending, men at 80% av dem er kinapakker som Posten ikke får et rødt øre for å ta jobben med!