Ren utopi, slikt finnes ikke. Dog kommer 3-5 års Mondeo ganske godt ut i svensk bilprovnings undersøkelse, faktisk meget godt.
Det kan vel diskuteres hva bekymringsløst bilhold egentlig innebærer. For vår del er det først og fremst at bilen er til å stole på. At den starter når vi skal ut å kjøre, ikke er beheftet med idiotiske elektronikkfeil som er håpløst dyrt å feilsøke/fikse osv.
Da må du importere en rustfri Toyota Corolla fra 80 eller tidlig 90 årene, med lav km. Da får du en dønn pålitelig bil med 0 elektronikk, men også en bil uten den sikkerheten som de har i dagens biler.
Ren utopi, slikt finnes ikke. Dog kommer 3-5 års Mondeo ganske godt ut i svensk bilprovnings undersøkelse, faktisk meget godt.
Det kan vel diskuteres hva bekymringsløst bilhold egentlig innebærer. For vår del er det først og fremst at bilen er til å stole på. At den starter når vi skal ut å kjøre, ikke er beheftet med idiotiske elektronikkfeil som er håpløst dyrt å feilsøke/fikse osv.
Hva med Avensis? Burde ikke det være enda tryggere valg enn Mongo - eh Mondeo?
Da må du importere en rustfri Toyota Corolla fra 80 eller tidlig 90 årene, med lav km. Da får du en dønn pålitelig bil med 0 elektronikk, men også en bil uten den sikkerheten som de har i dagens biler.
Alternativet finnes ikke, dessverre ;)
Det finnes nok en bil med bedre og mer pålitelig elektronikk enn Lagunaen min. Jeg sier ikke at jeg forventer en feilfri bil, men en bil som gir meg en sikkerhet for at jeg kommer fra A til B uten å måtte involvere Falck. Så er det også greit om de elektriske vindusheisene funker som de skal mer enn halvparten av gangene.
Fått tilbud på 200 000 for en Skoda Superb 2011. 1,6 liter 105 hk. 98000 km. Tror vi står over og heller prøver å forhandle priser på 2 liter Mondeo. Har inntrykk av at det går fryktelig smått med 1,6 i Superb. Det er i tillegg litt mindre trøkk i Volkswagens 1,6 diesel enn 1,6 literen som brukes av Ford, Peugeot osv.
Vesentlig forskjell på 2 liter 115 hk. og 2 liter 140 hk?
Tilhører du gruppen bilister som liker å kjøre litt aktivt og som setter pris på overskuddet og dermed sikkerheten ved forbikjøringer, setter du pris på de 25 hk ekstra.
Er du derimot av den typen som ofte befinner deg først i køen, er vant med at folk blinker på deg og som gjerne resulterer i at det kun kommer over 3-4 biler ved hvert grønne lys, forstår du nok knapt vitsen ved 140 hesteren.
Er nok midt mellom de to ytterkantene Jeg trenger ingen racermotor, men når man først vurderer 2.0 fremfor 1,6 kan det jo være greit å gå for 140-hesteren om det lar seg forsvare økonomisk.
Superb går greit med 140 hk 2.0. Godt med moment gjør at den sklir fint avgårde. Det skorter litt når man trår på og skal forbi, men det går da godt nok til at de fleste bør bli godt fornøyd. 1,6 i samme bilen tror jeg blir sløvt.
Om ikke prisforskjellen er veldig stor, så ville jeg ikke gått for de minste motorene. Det handler ikke bare om at man kjører "racer", men også om å kunne kjøre litt uanstrengt uten at bilen girer opp og ned og jager turtall hele tida.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Superben i 2-liter variant har enten veldig mange kilometer på telleren eller blir for dyr, så er ikke så aktuelt å gå den veien. Og jeg kvier meg i grunnen veldig for å bruke 200 000 på en Superb med 1,6. Så da er nok den kjerra ute av bildet.
Mondeo er mer aktuell å gå for da. 115 hk 1,6 liter med 68 000 på telleren ligger ute til 189 000. 140 kh 2 liter med 91 000 på telleren ligger ute til 215 000. Ca. samme utstyrsnivå.
Med litt forhandlinger bør det være mulig å få prisen ned på et levelig nivå. Får ringe og høre litt på mulighetene. Kan alltids strekke oss litt på pris, men bør ikke blir mange tusen over 200k.
Ren utopi, slikt finnes ikke. Dog kommer 3-5 års Mondeo ganske godt ut i svensk bilprovnings undersøkelse, faktisk meget godt.
Det kan vel diskuteres hva bekymringsløst bilhold egentlig innebærer. For vår del er det først og fremst at bilen er til å stole på. At den starter når vi skal ut å kjøre, ikke er beheftet med idiotiske elektronikkfeil som er håpløst dyrt å feilsøke/fikse osv.
Alternativet finnes ikke, dessverre ;)
Hva med Avensis? Burde ikke det være enda tryggere valg enn Mongo - eh Mondeo?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Det finnes nok en bil med bedre og mer pålitelig elektronikk enn Lagunaen min. Jeg sier ikke at jeg forventer en feilfri bil, men en bil som gir meg en sikkerhet for at jeg kommer fra A til B uten å måtte involvere Falck. Så er det også greit om de elektriske vindusheisene funker som de skal mer enn halvparten av gangene.
Har vært innom Avensis tidligere i tråden, og det er absolutt noe å tenke på.
Vesentlig forskjell på 2 liter 115 hk. og 2 liter 140 hk?
Er du derimot av den typen som ofte befinner deg først i køen, er vant med at folk blinker på deg og som gjerne resulterer i at det kun kommer over 3-4 biler ved hvert grønne lys, forstår du nok knapt vitsen ved 140 hesteren.
;)
Om ikke prisforskjellen er veldig stor, så ville jeg ikke gått for de minste motorene. Det handler ikke bare om at man kjører "racer", men også om å kunne kjøre litt uanstrengt uten at bilen girer opp og ned og jager turtall hele tida.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Mondeo er mer aktuell å gå for da. 115 hk 1,6 liter med 68 000 på telleren ligger ute til 189 000. 140 kh 2 liter med 91 000 på telleren ligger ute til 215 000. Ca. samme utstyrsnivå.
Med litt forhandlinger bør det være mulig å få prisen ned på et levelig nivå. Får ringe og høre litt på mulighetene. Kan alltids strekke oss litt på pris, men bør ikke blir mange tusen over 200k.