#21
 6,426     tromsø     0
Bra tegning. Tenkte at spennet på 2x6 kun reknes der bjelken henger i friluft. Så opplaget på 2 tommer på husvegg (5cm) og på limtre(5cm) ikke er med i spennet. <Så du kan måle 2,4 fra vegg til senter på limtre, og ha en "lysåpning" på 2,3m. Hadde det ikke vært praktisk å øke dimensjonen på limtre og kun hatt 3 søyler,når du skal inn med bilen. Ville laget søyler av 2x6 og satt en på mitten og 3,3 meter i spenn under limtre På tegning er det 4 søyler.Har du tenkt innkjøring fra siden?
Siste redigering: Sunday, April 19, 2015 2:26:47 PM av jaf

   #22
 2,855     1
.Har du tenkt innkjøring fra siden?

Det er vel forholdsvis opplagt at bilen er tenkt parkert langs husveggen, ikke på tvers, når avstanden mellom de to stolperekkene og dragerene er viktigere for ham enn avstanden mellom stolpene på samme rekke.

Maks spenn for 48x148 er på 2,3 meter ihht tabellen over her; skal du opp i 2,5 eller mer på det ene (ytterste) spennet bør det brukes 48x173 eller 48x198 i stedet.
Med 2,5 meter spenn på gulvbjelkene, og 100x200 limtre, kan avstanden mellom søylene være inntil 3,05 meter. 2,2 er m.a.o. godt innenfor.
   #23
 6,426     tromsø     0
Da blir det bare 30cm å åpne dører på hver side? Er det smart å lage det så trangt at en gruer seg for å kjøre inn og åpne dører? Spennet er på lyseåpningen. Opplager på limtre 5cm og opplag på vegg 5cm er ikke en del av spennet.For å ta et eksempel. En døråpning er på 100cm. Om bæring hviler på en 2x4 på hver side, så rekner en ikke spennet fra eventuell stender på hver side :2x4 starter (5cm)+100+(5cm)=110.Der bjelke hviler,(har understøttelse) medfører ingen belastning på bjelke.Så lenge en bjelke har massiv understøttelse, så kan den strekkes i det uendelige.Så lenge det er understøttelse, så er krefter under og over bjelke like store.
  (trådstarter)
   #24
 173     0
Da blir det bare 30cm å åpne dører på? Er det smart å lage det så trangt at en gruer seg for å kjøre inn og åpne dører? Spennet er på lyseåpningen. Opplager på limtre 5cm og opplag på vegg 5cm er ikke en del av spennet.For å ta et eksempel. En døråpning er på 100cm. Om bæring hviler på en 2x4 på hver side, så rekner en ikke spennet fra eventuell stender på hver side :2x4 starter (5cm)+100+(5cm)=110.Der bjelke hviler,(har understøttelse) medfører ingen belastning på bjelke.Så lenge en bjelke har massiv understøttelse, så kan den strekkes i det uendelige.


Kan jeg unngå søyler på midten om jeg øker dimensjonen på limtredrageren på midten til f.eks 90*300 ? Evt. 115*200

   #26
 2,855     0
Da blir det bare 30cm å åpne dører på hver side? Er det smart å lage det så trangt at en gruer seg for å kjøre inn og åpne dører?

Nå "forutsetter" du at dørene kommer til å kollidere med stolpene, som det som nevnt kan være tre meter mellom. I det mellomrommet kan det bli god plass til både for- og bakdør. Wink

Du kan ikke _unngå_søyler under den midterste limtredrageren, men med 120x280 limtre kan du øke avstanden mellom dem til 4,35-4,55 meter (avhengig av avstanden mellom søylerekkene), fremdeles lest direkte ut av tabellen.
   #27
 6,426     tromsø     0
Tenkte kun det var bedre med 3 søyler under limtre. Ikke 4 søyler.

  (trådstarter)
   #28
 173     0
Lurer nå egentlig på om jeg skal bruke stål i stedet for limtredragre.
En på jobb som snakket om at vi hadde gode rabatter på stål hos ett firma.

Hvilken dimensjon trenger jeg til mitt prosjekt?
   #29
 38,236     Lillestrøm kommune     0
Jeg synes det er klønete å feste tre i stål. Og skal stål være ute så må det vel være galvanisert ? Inne i garasjetak o.l. så holder det uten, men der er fuktbelastningen noe annet.
   #30
 6,426     tromsø     0
Det er mye enklere og lettere å bære en tre drager. De veier nesten ingenting. Stål er tungt.