Tusen takk for mange gode svar. Nå begynner ting å falle på plass føler jeg:)
Skjønner jeg må ha lufting før isolasjon.
Hva om jeg lekter 23*48 på hver side av sperrene og legger vindsperre-folie over? Altså bruker lektene til å klemme vindsperre-folien for å få det tett mellom sperrene?
Hva om jeg lekter 23*48 på hver side av sperrene og legger vindsperre-folie over? Altså bruker lektene til å klemme vindsperre-folien for å få det tett mellom sperrene?
Huff nei. Jeg syns folie blir litt jalla. Da er det veldig lett å dytte isolasjonen for langt, opp i undertaket hvis du bare har duk mellom. Da får du dårlig lufting som medfører kondens inni isolasjonen som igjen kan føre til vannskader, mugg og råte. Gjør det skikkelig første gangen, så slipper du å irritere deg over problemer i årevis. Hastverk er lastverk.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Flott! Så da blir det å lage lufting med 23*48 lekter inne på sperrene innerst med sutaket og asfaltplater oppå så jeg kan legge isolasjonen rett imot.
Noen tips på hvordan jeg gjør det tett ved skjøtene på asfaltplatene? Også hvordan jeg gjør det tett med asfaltplaten som stikker opp ved raftet og asfaltplatene jeg legger med sperrene, altså i knekken (se tidligere opplastet bilde)?
Nå er vel disse asfaltplatene strengt tatt bare for å hindre isolasjonen i å gå opp å tette "luftekanalen" som blir på oversiden, så om asfaltplatene ikke er 100% tette så gjør jo ikke dette noe. Så lenge du isolerer godt og har plast på innsiden så vil det jo uansett ikke trekke igjennom der selv om asfaltplatene ikke skulle være 100% tette.
De er nok ikke bare der for å holde isolasjonen på plass. Isolasjon skal inneholde stillestående luft, om det er åpninger i vindsperren blir isolasjonen sin funksjon forringet og redusert.
De er nok ikke bare der for å holde isolasjonen på plass. Isolasjon skal inneholde stillestående luft, om det er åpninger i vindsperren blir isolasjonen sin funksjon forringet og redusert.
Tror det der er mest på det teoretiske planet, ser ikke for meg at du får noe "trekk" igjennom isolasjonen på tross av at du har en liten glipe i vindsperren. som sagt er taket tett nedover (gjennom isolasjon, plast og innvendige plater. For å få denne foringelsen må jo luften ha en "inngang og en utgang" for å skape trekk... Men ja i teorien er dette et problem, men i praksis tror jeg ikke dette har noe som helst å si...
Hvis det er litt trøblete å få asfaltplatene tette i alle overganger og vindsperre-folie heller ikke er helt å anbefale, finnes det noen andre gode alternativer?
Skjønner jeg må ha lufting før isolasjon.
Hva om jeg lekter 23*48 på hver side av sperrene og legger vindsperre-folie over? Altså bruker lektene til å klemme vindsperre-folien for å få det tett mellom sperrene?
Noen som forresten har noen formening om å bruke denne vindsperre-folien fra Byggmax?
http://www.byggmax.com/no-no/Prod/PID-17050.aspx
Jepp. Blir mye jobb hvis du tar det i motsatt rekkefølge.
Huff nei. Jeg syns folie blir litt jalla. Da er det veldig lett å dytte isolasjonen for langt, opp i undertaket hvis du bare har duk mellom. Da får du dårlig lufting som medfører kondens inni isolasjonen som igjen kan føre til vannskader, mugg og råte.
Gjør det skikkelig første gangen, så slipper du å irritere deg over problemer i årevis. Hastverk er lastverk.
Noen tips på hvordan jeg gjør det tett ved skjøtene på asfaltplatene? Også hvordan jeg gjør det tett med asfaltplaten som stikker opp ved raftet og asfaltplatene jeg legger med sperrene, altså i knekken (se tidligere opplastet bilde)?
Nå er vel disse asfaltplatene strengt tatt bare for å hindre isolasjonen i å gå opp å tette "luftekanalen" som blir på oversiden, så om asfaltplatene ikke er 100% tette så gjør jo ikke dette noe. Så lenge du isolerer godt og har plast på innsiden så vil det jo uansett ikke trekke igjennom der selv om asfaltplatene ikke skulle være 100% tette.
Tror det der er mest på det teoretiske planet, ser ikke for meg at du får noe "trekk" igjennom isolasjonen på tross av at du har en liten glipe i vindsperren. som sagt er taket tett nedover (gjennom isolasjon, plast og innvendige plater. For å få denne foringelsen må jo luften ha en "inngang og en utgang" for å skape trekk...
Men ja i teorien er dette et problem, men i praksis tror jeg ikke dette har noe som helst å si...