4,515    3    1  

Kerto eller S-bjelke?

 631     Bærum     0
Skal bygge dobbel carport med flatt tak. Sperrene vil spenne ca 6 m og jeg ser at både Kerto og S-bjelke vil kunne gjøre jobben greit. Min takkontruksjon vil være nokså åpen, og det vil ikke være noe undertak - sperrene skal males.
Er det fordeler/ulemper med noen av disse i forhold til en slik konstruksjon??

Taket videre vil være OSB-plater med takpapp. Har fått beskrevet plater på 22mm, men dette er vel ikke standard. Noen grunn til at ikke vanlige 18 mm kan være tilstrekkelig? Sperreavstand er rett i underkant av 60 cm.

   #1
 6,936     Akershus     0

Skal bygge dobbel carport med flatt tak. Sperrene vil spenne ca 6 m og jeg ser at både Kerto og S-bjelke vil kunne gjøre jobben greit. Min takkontruksjon vil være nokså åpen, og det vil ikke være noe undertak - sperrene skal males.
Er det fordeler/ulemper med noen av disse i forhold til en slik konstruksjon??

Taket videre vil være OSB-plater med takpapp. Har fått beskrevet plater på 22mm, men dette er vel ikke standard. Noen grunn til at ikke vanlige 18 mm kan være tilstrekkelig? Sperreavstand er rett i underkant av 60 cm.


Kerto eller S-Bjelke er hipp som happ. tror 22 mm osb er standard, i alle fall er 22mm konstruksjonsfiner det. Grunnen til at 18mm ikke er bra nok går antakeligvis på styrken, det kan fort bli en del vekt på flatt tak...

.Thag
   #2
 38,294     Lillestrøm kommune     0
S-bjelke er mer fuktbestandig enn Kerto og penere når den ligger åpnen. Jeg har brukt Kerto i en lukket takkonstruksjon på et prosjekt, det var da mulig å få nok bæring, med S-bjelke klarte vi ikke det.

Jeg ville som TS også overflatebehandle S-bjelken, ser at jerbaneverket prøvde seg på ubehandlete/lett behandling av bærekonstruksjoner i undertak på plattformtak som de nå har valgt å male.

På hytte valgte jeg impregnert limtre, men der var det åsbjelker og ikke taksperrer.
  (trådstarter)
   #3
 631     Bærum     1
Ok, takk for tilbakemelding.
Tror jeg ender med S-bjelke siden det er en såpass åpen konstruksjon.