Har du mye vekt oppe og som du skriver, mange vinduer kan det kanskje bli litt lite moment bare diagonalt på veggen. Kan du supplere med en talje oppe i bakkant som får trekk nogenlunde rett framover vil du nok få en lettere jobb, f.eks om det var et litt kraftig tre eller annet å feste taljen til.
Dårlig med trær dessverre, lar seg kanskje gjøre, men det blir langt unna.
Det er en dobbelgarasje på ca 50m2, vil gjette på 35-38 grader takvinkel. 2x8" bæreverk i tak og seriøst kraftig limtrebjelke i mønet og til å støtte hemsen. Betongstein på taket. Så noe vekt er det jo...
Får gruble litt mer mens vi venter på tillatelse og får tømt garasjen for drit, så får vi se hva det blir til. Vurderer også fagfolk.
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Hoi, beklager tiden. Jeg gikk for løsningen med Ø8 vaier fra Jula, 8mm kauser, M20 strekkfisker og noen lange øyebolter. Borret rett gjennom konstruksjonsvirke og ut gjennom ytterkledning, tredde inn øyebolter og skrudde mutter og skive på utsiden, festet opp vaier på begge sider og skrudde i vei til den var rett. Sagde spor i bæreverket og felte inn skråavstivere, limte og skrudde. Så tok jeg også andre retningen ettersom den viste seg å være skjev to veier. Jeg satte faktisk en 2-4 i enden bare på skrå mot bakken i tilfelle jeg skulle dra den over og den ville sklidd motsatt vei, men den er jo i utgangspunktet i nærheten av balanse og da er det ikke mye som skal til for å redde det inn.
Skal nok ikke påstå at det hele føltes helt trygt, men det gikk fort, forløp forholdsvis udramatisk, om med litt forhøyet puls, og var vel et par tusenlapper i materiell. Støpte også dekke og bygget om og kledde hele garasjen innvendig etterpå, og den står der den skal og har godt over snittet standard for garasjer.
Jeg tror neppe Ø8 vaier og M20 strekkfisker var nødvendig, men var usikker på kreftene og utrolig kjedelig om noe slikt ryker når en holder på. Kan godt hende det hadde vært like greit å leie kjettingtaljer.
Har sett byggmestere trekke sammen ferdigmoduler med helt vanlige lastestropper. Stroppkroken bare hektet inn på bindingsverket. Dog her var det lett å komme til på utsiden og bare horisontale strekk.
Har ellers trukket sammen tre bygningskropper med gjengestenger og skjøtemuttere. Dette fordi to byggmestere ikke kunne bygge en ferdighytte slik at den kunne stå ute om vinteren. Den «ISO9001-sertifiserte hytteleverandøren hadde ikke to linjer med beskrivelse av sammenstilling av modulsystemet sitt!
Jeg prøvde med 5T jekkestropper/laststropper, det rikket seg ikke og jeg brukte MYE krefter på jekkene, så helt ubetydelige krefter var det ikke snakk om.
Å feste et gjengestag eller aller helst strekkfisk på to planker hadde kanskje vært lurere enn vaier, da kan en styre lasten i begge retninger, forutsatt at en også lager til en løsning som gjør at det tåler både trykk og strekk (styring). Jeg tok sjansen på at det gikk fint uten.
PS: Fikk gjenbrukt vaier og strekkfisker til en hytte hvor pålene hadde råtnet og et tilbygg hadde sklidd ut.
Det er en dobbelgarasje på ca 50m2, vil gjette på 35-38 grader takvinkel. 2x8" bæreverk i tak og seriøst kraftig limtrebjelke i mønet og til å støtte hemsen. Betongstein på taket. Så noe vekt er det jo...
Får gruble litt mer mens vi venter på tillatelse og får tømt garasjen for drit, så får vi se hva det blir til. Vurderer også fagfolk.
Skal nok ikke påstå at det hele føltes helt trygt, men det gikk fort, forløp forholdsvis udramatisk, om med litt forhøyet puls, og var vel et par tusenlapper i materiell. Støpte også dekke og bygget om og kledde hele garasjen innvendig etterpå, og den står der den skal og har godt over snittet standard for garasjer.
Jeg tror neppe Ø8 vaier og M20 strekkfisker var nødvendig, men var usikker på kreftene og utrolig kjedelig om noe slikt ryker når en holder på. Kan godt hende det hadde vært like greit å leie kjettingtaljer.
Har sett byggmestere trekke sammen ferdigmoduler med helt vanlige lastestropper. Stroppkroken bare hektet inn på bindingsverket. Dog her var det lett å komme til på utsiden og bare horisontale strekk.
Har ellers trukket sammen tre bygningskropper med gjengestenger og skjøtemuttere. Dette fordi to byggmestere ikke kunne bygge en ferdighytte slik at den kunne stå ute om vinteren. Den «ISO9001-sertifiserte hytteleverandøren hadde ikke to linjer med beskrivelse av sammenstilling av modulsystemet sitt!
Å feste et gjengestag eller aller helst strekkfisk på to planker hadde kanskje vært lurere enn vaier, da kan en styre lasten i begge retninger, forutsatt at en også lager til en løsning som gjør at det tåler både trykk og strekk (styring). Jeg tok sjansen på at det gikk fint uten.
PS: Fikk gjenbrukt vaier og strekkfisker til en hytte hvor pålene hadde råtnet og et tilbygg hadde sklidd ut.