99
9
0
Fallende trykk. Feil i ekspansjonskar?
27
0
Sliter med at jeg må etterfylle vann pga trykket faller 0.2-0.4 bar. Anlegget kjører på ca 1-1.5 bar vanligvis. Trykk varierer en del gjennom dagen, så mistenker noe krøll med ekspansjonskar. Har egen stengeventil og avtapping på kar. Se bilder. Hva er instruks for å ta det ned, sjekk og opp igjen?
Om jeg trykker på bilventilen så kommer det ikke vann ut, men trykket faller ganske mye bare jeg såvidt toucher ventilen. Sjekket med kompressor og der er ca 0.5-1 bar luft.
Håper jeg ikke har noe lekkasjer. Har gått over med lykt, men kan ikke se noe. Har dobbeltmantlet bereder og sikkerhetsventil på gulvvarmen (2.5 bar) skvetter litt, det har den aldri gjort før. Har bodd i huset i 7 år. Hvorfor gjør den det når trykket bare er rundt 1 bar? Kan selvsagt være at den er dårlig, merker at "rattet" er veldig dårlig på den.
Tross dette så varmer anlegget helt normalt i hele huset, og VP virker helt normal når det gjelder temperaturer. (Fks 36gr tur 32 retur)



Om jeg trykker på bilventilen så kommer det ikke vann ut, men trykket faller ganske mye bare jeg såvidt toucher ventilen. Sjekket med kompressor og der er ca 0.5-1 bar luft.
Håper jeg ikke har noe lekkasjer. Har gått over med lykt, men kan ikke se noe. Har dobbeltmantlet bereder og sikkerhetsventil på gulvvarmen (2.5 bar) skvetter litt, det har den aldri gjort før. Har bodd i huset i 7 år. Hvorfor gjør den det når trykket bare er rundt 1 bar? Kan selvsagt være at den er dårlig, merker at "rattet" er veldig dårlig på den.
Tross dette så varmer anlegget helt normalt i hele huset, og VP virker helt normal når det gjelder temperaturer. (Fks 36gr tur 32 retur)



Steng av karet, ta ut tappeskruen og fyll luft til si 1,5 - 0,2 = 1,3 bar. Sett tilbake tømmeskruen og åpne opp for karet.
Ideen er at lufttrykket ved null vanntrykk i karet skal være litt under laveste driftstrykk i anlegget. Trykket vill variere noe med temperaturen i anlegget. Trykket i karet er ikke veldig finkritisk. For mye luft oh karet blit litt «mindre , for høyt trykk og systemtrykket faller brått til lavt trykk ved kaldt anlegg.
Stengte for tanken nå og tok ut tappeskruen. Når jeg prøver å fylle luft så blåser den da flere liter vann ut tappehullet. Da er den defekt eller? Eller bare få ut alt vannet og prøve å fylle luft igjen?
Men virket som jeg måtte stenge tappeskruen før jeg fylte på igjen med luft? Det kan vel ikke være korrekt?
Og det var mye vann i den.
Koblet på igjen nå og viser 1bar, kan jeg ha fylt hele med luft?
Stengekranen over tanken var selvsagt stengt hele tiden når jeg holdt på.
Når jeg i sommer fylte på luft på en vannpumpe pumpet jeg opp med strøm avslått og brønn ventil igjen. Da kom det en sprut ut av en åpen kran for hvert pump. Åpnet vann ventil og satte på strøm og alt var Ok som det var når den var ny.
Jeg kobler på pumpa nå (halvtime senere) og det er fortsatt 1 bar på bilventilen.
Dersom en med lufttrykk ikke oppnår 0.2 bar under systemtrykk er trolig blæra i tanken defekt. Dersom en setter i lufteskruen og da oppnår stabilt trykk, så har en vist at blæra lekker mot lufteskruen.
Hele ideen er at når systemet er rimelig kaldt, da skyver lufttrykket nesten alt vann ut av tanken. Etter som anlegget varmes opp, skal tanken ta imot ekspansjonsvannet.
Dette karet har luftpåfylligsstussen øverst på karet. Da virker ikke testen med å trykke på bilventilen før karet er nær smekk fult med vann. På hengende kar med bilventilen under, så kan en teste ved å ginet kort trykk. Kommer det vann er karet defekt, kommer det luft er det kanske ok, men en vet ikke om lufttrykker er ok eller ikke.
Skjønner ikke helt hvordan den nå kan stå med trykk på bilventilen med defekt belg. Skal ikke lufta forsvinne en plass?
Men er mye jeg ikke vet....
Steng ventilen over karet.
Ta ut tappeskruen.
Fyll luft til 0.8 bar
La stå i minst en time og sjekk om lufttrykket holder seg på 0.8 bar.
Hvis ok, sett i tappepluggen og åpne ventilen til karet
Hvis lufttrykket har falt, bytt kar.
Dette karet består av to deler med en vulst som binder fremre og bakre del sammen. I vulsten ligger også et gummimembran som et mellomgulv mellom fremre og bakre del. Fra fabrikk er det blåst inn luft til 0.5 bar. Siden det ved installasjon ikke er noe vann, ligger nå mellomgulvet presset mot bakre vegg. Når anlegget settes i drift vil det komme inn vann i slik mengde at luftsiden presses sammen til trykket i karet er likt med systemtrykket på mellom 1 og 1,5 bar. I drift vil nå lufta i fremre del fungere som en fjær og karet ta imot ekstra vann.