5,620    15    1  

Dårlig utført flisarbeid. Nytt bad.

 4     1
Hei, jeg har totalreovert badet og bestilt alt igjennom firamet.
Jeg har oppdaget flere hakker i flisene ( se bilder).
Etter samtale de sa han: Dersom vi hadde hatt flere flis tilgjengelig hadde vi selvskat brukt dem, men vi måtte jo få ferdig badet.

- Et det bare meg eller er dette en dårlig unnskyldning?

Videre sa han at de ikke kunne bytte den skadete flisen i dusjsonen (under vinduet) pga menbarnen. Er dette tilfellet? Han sa i samme sammenheng at han kan ikke gjøre det bedre pga fliskutteren gjør det slik at det alltid er hakker på toppen.

OG sist men ikke minst skyldte han på leverandør, at hakkene var forårsaket av transport ikke av de.

Hva har jeg krav på?

   #1
 3,234     Vestfold     0
Dette virker temmelig useriøst, for her er det visst flere unnskyldninger på hakk. Om det skulle vise seg å være snaut med flis, må det vel gåan å se om det lar seg skaffe flere kjapt.

En fliskutter lager ikke hakket, den risser bare, men det kan selvsagt oppstå diverse i selve bruddkanten. Og blir det for stygt, ja da tar man en ny flis. Det skal ikke være hakk på flisen ellers annet i selve bruddet.

Å bytte ut flis kan være risikabelt, men ikke umulig. Det må gjøres pent, så man ikke skader membranen bare.
   #2
 80     0
Det å bytte ut flis i våtsonen f.eks i en dusj er risikosport. Uansett å forsiktig du utfører jobben er sannsynligheten stor for å skade membranen og da er igrunn badet ødelagt. Når veggene er fulle av sår/hakk i fliser er dette ren slurv fra utførende. Med tanke på membranen hadde jeg krevd nye fliser på veggene det gjelder. Flis på flis er en ok løsning. Da selvfølgelig med reduksjon i pris. Hvis utførende firma har en snev av yrkesstolthet godtar de dette. Alt annen vil jeg si er flaut og dårlig reklame for firmaet.
  (trådstarter)
   #4
 4     0
Tusen takk for tilbakemeldinger! Har lakt inn bilder np. Når du skriver: jeg hadde krevd nye fliser på veggene det gjelder. Mener du da at de må bytte på hele veggen i dusjsonen?
Forressten er heller ikke skyggelistene kuttet i 45 grader vinkel, det sa de ikke var vanlig å gjøre lenger. Er dette tilfellet?
Siste redigering: Thursday, January 22, 2015 10:13:29 PM av birlis
   #5
 410     Trondheim     0
Hei,
Litt grovt dette ja, slettes ikke uvanlig og jeg er helt sikker på du finner lignende ting på veldig mange flislagte overflater hvis du ser etter det. Men fremdeles ikke ok. Hjørnelister kuttes selvfølgelig i vinkel, men at fliskutteren lager en litt rufsete kant er nok riktig, blir litt bedre med skarp trinse ny smurt kutter og litt håndlag. Om skåret på hjørnet kom under transport har jo ingen betydning, og butikken hadde byttet den eller den kunne blitt brukt der en trengte en kappet flis.
Kan skje at det blir oversett under legging, men det burde blitt oppdaget ved fuging. Og byttet, før limet hadde herdet for mye.

Det er som regel mulig å bytte enkelt flis i våtsone, men man må være meget forsiktig. Skrap bort fugen med en hånd holdt fugeskrape, knus så flisen (med en liten lett hammer feks en flishammer) i 1000 biter før den forsiktig fjernes. Så skrape forsiktig bort nok lim til at det er plass til nytt lim og ny flis. (anbefaler ikke at du gjør dette)

Å si hva du har krav på er vanskelig, dette er ikke konkret og så vidt meg bekjent er det ingen definerte krav av typen "ingen flis med skår" "maks 1mm hakk på kuttet fliskant" el. Det blir altså synsing har opplevd at kunder har fått alt fra helt nye bad, bytting av de verste flisene, prisreduksjon eller ingenting i lignende tilfeller.

Har du ikke betalt alt enda bør du vente med å betale noe mer til dere har kommet til en enighet. Den absolutt mest sannsynlige løsningen er at dere bare må bli enige om noe, så du bør tenke igjennom hva som skal til for at du blir fornøyd. Jeg mener det er urimelig å kreve nytt bad, og det er urimelig hvis du ikke får noe kompensasjon for dette. En rettslig konflikt kan bli potensielt dyr for begge parter, men om bedriften tilfredsstiller kravene til å bli bedømt av http://handverkerklagenemnda.no/ kan det være en god løsning om dere sliter med å bli enige.

   #6
 7,686     Bærum     0
Her ser det ut til at flislegger har helgardert med unnskyldninger. Hvis flisene var skadet under transport skulle han selvfølgelig ikke brukt dem. Allerede der har han skutt seg i foten når det gjelder forklaring. Disse hakkene er altfor skjemmende til at jeg ville godtatt det. At fliskutteren lager slike hakk er bare tull.
   #7
 1,570     Sunnmøre     0
flisleggaren skal kunne å bruke verktøyet og riktig verktøy, så at fliskuttaren laga hakka bli for meg ei idiot unnskyldning
Signatur

   #8
 1,459     Trondheim     0
Jeg hadde ikke betalt for dette.
Signatur
   #9
 5,432     Akershus     0
Å montere fliser som har skade er helt forkastelig, det er ingen skikkelig fagmann som gjør slikt.

Vindusløsningen inne i dusjsonen ser meget uheldig ut, ikke bare er det en stygg avslutning, men selve løsningen ser lite gjennomtenkt ut. Skal det være en fuget, pen løsning vil en fagmann lett kunne lage en skikkelig skåret kant, rett eller gjæret, med vannkjølt kutteutstyr. Dette er jo heller ikke ferdig? Skal overgangen vegg/vinduspost være slik?

Jeg ville satt et stort spørsmålstegn til utførelsen av tetting/membran under, når man etterlater et slikt arbeide.

Søk kyndig hjelp.
   #10
 336     0
Om man har flis med litt grov struktur som her går det an og bruke en elektrisk flis sag i stedet for flis kutter. Det gir ett renere kutt mot f.eks vinduskarm.