Jeg vil anbefale deg å enten kjøpe nye deler via leverandør / produsent, eller eventuelt få tak i en elektriker som kan komme med forslag til ny løsning. Panelet du har åpnet der har flere sikkerhetsfunksjoner tilkoblet, som er vanskelig å integrere i en ny løsning uten å ha kjennskap til hvordan de fungerer.
Høvelen starter om jeg fysisk drar i pinnen som skal sørge for at det blir kontakt.. Jeg aner ikke hvorfor denne ikke går ut selv. Har prøvd og ha ut relèet og tatt det fra hverandre og rengjort alle kontaktflater osv.. Og alt ser ellers bra ut!
Jeg antar at funksjonen her er at du med den røde knappen fysisk beveger ankeret (trykke det inn) slik at releet legger til. Det holder deretter seg selv via en holdekrets.
Når du trykker blå bryter bryter du holdekretsen. I holdekretsen kan det inngå andre sikkerhetsmekanismer slik eydybdal nevner.
Det første er å forstå hva som er den egentlige feilen.
Inni releet er det en plast skinne med 4 metallpinner på, skinnen skal jo draes mot pinnene som ledningene er festet på, så det blir kontakt.. På enden av denne skinnen er det en pinne som er festet i en fjær i toppen og et "stempel" i bunn som igjen går inn i en sylinder.. Antar at jobben til sylinderen er og trekke stempelet inn i sylinderen ved hjelp av en magnet(?) kanskje? Og når sylinderen trekker stempelet inn så blir pinnen dratt ut i toppen.. Og pinnen drar med seg kontaktplatene.. Problemet er at dette ikke skjer! Men hvis jeg med en skrutrekker dytter pinnen ut, så blir det kontakt og høvelen starter! Så antar det er en feil med "sylindertingen" i bunn.. Antar at kanskje startbryteren skulle gitt strøm til magneten bakerst i sylinderen?
Forklaringen din er riktig, og forklarer i grunn en basic oppbygging av et relé / kontaktor. "Sylindertingen" som du kaller det er en spole. Når man setter strøm på spolen blir den magnetisert, og ankeret / "stempelet" i releet blir trukket til, som aktiverer brytersettene.
Det kan være flere grunner til at dette ikke skjer. Som nevnt ser det ut til at det er flere sikkerhetsfunksjoner som er koblet til i styrestrømmen, sett ut i fra antall kabler og ledere som kommer inn i boksen. Det var ikke så lett å se hvor alt går og hva alt gjør, men jeg får et inntrykk av at det kan være eksterne sikkerhetsfunksjoner som er involvert i styrestrømmen.
Slike sikkerhetsfunksjoner kan være mikrobrytere og lignende som er plassert rundt på maskinen. Dersom én av disse blir trigget, skal motoren kobles ut, som en sikkerhetsfunksjon. Således kan det være flere ting som gjør at ingen ting skjer når du trykker på start-knappen. Det kan være start-knappen er defekt, det kan være brudd i en kabel til en av sikkerhetsfunksjonene, det kan være noe galt med en av sikkerhetsfunksjonene, det kan være en grunn til at en av sikkerhetsfunksjonene er aktivert, eller det kan være at releet er defekt...
Inni releet er det en plast skinne med 4 metallpinner på, skinnen skal jo draes mot pinnene som ledningene er festet på, så det blir kontakt.. På enden av denne skinnen er det en pinne som er festet i en fjær i toppen og et "stempel" i bunn som igjen går inn i en sylinder.. Antar at jobben til sylinderen er og trekke stempelet inn i sylinderen ved hjelp av en magnet(?) kanskje? Og når sylinderen trekker stempelet inn så blir pinnen dratt ut i toppen.. Og pinnen drar med seg kontaktplatene.. Problemet er at dette ikke skjer! Men hvis jeg med en skrutrekker dytter pinnen ut, så blir det kontakt og høvelen starter! Så antar det er en feil med "sylindertingen" i bunn.. Antar at kanskje startbryteren skulle gitt strøm til magneten bakerst i sylinderen?
Tror jeg vil følge eydybdals råd om å søke lokal faglig hjelp. Dette har du litt lite rede på og det blir fort missforståelser på et forum.
Releet ditt kan være i orden og feilen i sikkerhetsfunksjonene. De er der for å opprettholde sikkerheten og bør ikke tukles med uten at en har full innsikt.
Jeg antar at funksjonen her er at du med den røde knappen fysisk beveger ankeret (trykke det inn) slik at releet legger til. Det holder deretter seg selv via en holdekrets.
Når du trykker blå bryter bryter du holdekretsen. I holdekretsen kan det inngå andre sikkerhetsmekanismer slik eydybdal nevner.
Det første er å forstå hva som er den egentlige feilen.
Selvfølgelig, sløvt av meg!
Det kan være flere grunner til at dette ikke skjer. Som nevnt ser det ut til at det er flere sikkerhetsfunksjoner som er koblet til i styrestrømmen, sett ut i fra antall kabler og ledere som kommer inn i boksen. Det var ikke så lett å se hvor alt går og hva alt gjør, men jeg får et inntrykk av at det kan være eksterne sikkerhetsfunksjoner som er involvert i styrestrømmen.
Slike sikkerhetsfunksjoner kan være mikrobrytere og lignende som er plassert rundt på maskinen. Dersom én av disse blir trigget, skal motoren kobles ut, som en sikkerhetsfunksjon. Således kan det være flere ting som gjør at ingen ting skjer når du trykker på start-knappen. Det kan være start-knappen er defekt, det kan være brudd i en kabel til en av sikkerhetsfunksjonene, det kan være noe galt med en av sikkerhetsfunksjonene, det kan være en grunn til at en av sikkerhetsfunksjonene er aktivert, eller det kan være at releet er defekt...
Tror jeg vil følge eydybdals råd om å søke lokal faglig hjelp. Dette har du litt lite rede på og det blir fort missforståelser på et forum.
Releet ditt kan være i orden og feilen i sikkerhetsfunksjonene. De er der for å opprettholde sikkerheten og bør ikke tukles med uten at en har full innsikt.