#32
 577     Auli     1
Jeg fikk for litt siden en pakke fra Kina. Den hadde tollverdi på $50. Dette medfører at pakken + kostnad til frakt skal det betales mva av. Frakt ble betalt $42, la oss runde av til NOK 250,-. Pakken ble sendt med DHL. Når da DHL i Norge skal fortolle pakken "vet de ikke" hva fraktprisen var og guesstimerer denne til NOK 500,-, og legger ut for mva etter det beløpet. Jeg forteller dem i en skriftlig henvendelse hva jeg mener om denne svindlere saken. En ting er at det gjelder småpenger, en annen ting er at de ikke tjener på det og det tredje er prinsippet med praksisen.
Svaret jeg får er at de har gjort jobben sin og at jeg må søke tollvesenet for retur av for mye innbetalt moms.

Jeg dokumenterer så saken og forteller pent og pyntelig at jeg ikke kan tillate meg å betale gebyret dems for tjenesten da den ikke er utført korrekt, at Tollvesenet skylder dem penger, ikke meg, så de får selv søke - samt tilbyr meg å guesstimere mva jeg skylder dem og betale kun det.

Dette faller ikke på tale og det hele blir en flere uker lang prosess med flere daglige svar frem og tilbake - nesten som om de hadde meg på en "watchlist". Gir meg slutt over ende og forklarer at mediene blir neste rampestrek, samt at de nettopp mistet en kunde som potensielt vil legge igjen flere titusener hos dem i fremtiden, og at med litt service hadde se fått se pengene. Fikk da gehør i saken og faktura ble justert.

Hadde tilsvarende med fedex i 2010. Har skriftlig fra dem at jeg ikke er ønsket som kunde lenger, og at alle pakker adressert til meg blir returnert. DET mener jeg bevitner deres svindlermetode - "han tok oss! Ikke la han prøve igjen!". Dog Fedex fikk aldri mine 800 kr da jeg trenerte saken i 9 mnd, regnskapsåret tikket over og det var avskrevet som tap. Jeg tilbød meg å betale korrekt sum, ikke nødvendig. (i denne saken var det snakk om at de overfakturerte 62,50- i mva over det de skulle ha. Samme problem - fikk frakt gratis da det var ettersending av produkter, fedex "gjettet" på fraktprisen.


Er dette kroner de faktisk spytter inn i staten, eller noe de trikser til seg selv?
La oss si 1'000'000 pakker der det overfaktureres i gjennomsnitt 50kr per pakke per år og ingen klager - det blir 50'000'000 kr i fortjeneste. Ikke rart gebyrer og triksing er lukrativt.

I det minste ikke opplevd slik svindel med posten - selv om de er dyre og trege!
Signatur
   #34
 3,216     0
Jeg er litt usikker på lovligheten av dette, som "kunde" er man prisgitt det tilfeldige gebyret de setter, og det representerer åpenbart ikke kostandene deres. Er det virkelig lov å ta vilkårlig mye for noe slikt?
   #35
 119     Fredrikstad     0
Vedr Laumbs innlegg;
"Er dette kroner de faktisk spytter inn i staten, eller noe de trikser til seg selv?
La oss si 1'000'000 pakker der det overfaktureres i gjennomsnitt 50kr per pakke per år og ingen klager - det blir 50'000'000 kr i fortjeneste. Ikke rart gebyrer og triksing er lukrativt. ".

Om dette er penger speditør tusker til seg eller om det går i statskassen, er umulig å si før man får sett endelig tolldeklarasjon/tollregning fra tollen. Her fremkommer mottaker, avsender, type vare, grunnlag for beregning av avgifter etc. Oppe til høyre skal det også fremkomme dato og noen referansenumre.
Finner det uansett rart det som sies her, om at speditørene "gjetter" på ett fakturabeløp som de legger til grunn for fortolling. Dette er kanskje noe som de uheldige kunne tatt opp med tollen? Jeg tror ikke tollen er veldig glad for dette, fordi en fortolling skal være riktig, og feil på fortollingen er det mulig å søke rettet. Altså kan tollen få mange søknader om oppretting av feil fortollinger på bakgrunn av tvilsom speditør praksis.
   #36
 352     0


Svaret jeg får er at de har gjort jobben sin og at jeg må søke tollvesenet for retur av for mye innbetalt moms.




Har en sak nå hvor posten tok for mye MVA, og å søke tollvesenet tar sin tid.
De har minst 4mnd behandlingstid, hvertfall i østfold
   #37
 119     Fredrikstad     0



[/quote]

Har en sak nå hvor posten tok for mye MVA, og å søke tollvesenet tar sin tid.
De har minst 4mnd behandlingstid, hvertfall i østfold
[/quote]

Skjønner jo det er lang saksbehandling, dersom speditørene gjør slike blemmer stadig vekk, jf innlegget til trådstarter!!! :-)  På en annen side, så lenge det er mottaker som må søke tollvesenet, så vil vel neppe speditørene legge seg i selen for å gjøre jobben de gjør riktig heller!! Pipa hadde nok fått en annen låt dersom speditørene selv måtte søke om omberegning av feil de gjør! (Synes forøvrig det er rart at det skal være slik det hevdes her, nemlig at mottaker må ta all jobben med å søke omberegning siden det er andre som har gjort feilen!)

   #38
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg importerer en del og det er alltid viktig at avsender oppgir pris på varen, slik at det ikke er usikkerhet rundt prisen.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor dette skaper så mye problemer, siden import av varer faktisk ikke er veldig vanskelig. Dersom avsender er et seriøst firma må de utstede de nødvendige papirene for grensepasseing, hvor prisen er oppgitt, og så beregnes det mva av dette beløpet ved innførsel til Norge, samt gebyrer for jobben (som jo er diskusjonen her).

Men som på mange andre områder bør den som skal importere noe være litt aktiv og forlange f.eks en ordrebekreftelse, som kan fremlegges dersom man er usikker på verdi.

Og et firma som driver med eksport og ikke har kjennskap til de mest elementære regler for eksport bør man kanskje holde seg unna.
Signatur
  (trådstarter)
   #39
 811     Tromsø     0
Jeg er litt nyskjerrig på arbeidsmengden rundt fortolling. Hvor stor forskjeller det det hvis du feks importerer 1 gjenstand til 5000kr, eller 75 forskjellige gjenstander (1 faktura) til 5000kr? Er det bare sluttsummen som teller for utregning av moms, eller må man av en eller annen grunn inn å spesifisere for hver gjenstand i ordren?
Nå jobber jeg først og fremst med å skaffe meg varene mine, men har ikke tenkt å gi opp denne saken. (prinsipielt.)
   #40
 5     Oslo     0

Kan man hos DHL på noe vis formidle at man vil fortolle selv?


Det har noe med hvilke koder avsenders DHL-kontakt setter på sendingen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Incoterms

DHL (og UPS) opererer med DDP som standard, mens bransjen forøvrig bruker DDU.
Ved bruk av DDU skal de i hvertfall spørre om du vil fortolle selv.

For næringsdrivende har tollvesenet for flere år siden sluttet å motta papirbasert fortolling, der forlanger de elektronisk fortolling.

Hvordan det er for privatpersoner er jeg ikke helt sikker på, mulig det går bra å møte opp på et tollkontor med et utfylt enhetsdokument http://www.toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0016B_enhet.pdf  og faktura. Da kan momsen betales og det hele oversendes speditøren som kom så kan utlevere varene.

Ikke somle for mye, speditørere er kjappe med å fakurere lagerleie bl.a


KAa