1,130    4    0  

Kjøpe uferdig bolig på tvangssalg, ferdigstille etter hvilke forskrifter?

 119     Skedsmo     0
Vi driver og kikker på en uferdig bolig som skal selges. den er påbegynt i 2009.
Igangsettingstilltatelse er gitt i 2/10/2007
Rammetillatelse er gitt 29/7/2008

Slik jeg forstår dette så er dette påbegynt etter TEK07 eller 09.
Er det da slik at dette kan ferdigstilles etter de forskriftene? eller kan man måtte påregneog ferdigstille etter TEK10? med balansert ventilasjon, trykktesting osv..??
Signatur

   #1
 971     Krikaveien     0
Du må forholde deg til det som står i rammetillatelsen, altså etter gammel TEK. Men merk, dersom du må søke endringsmelding fordi noe er bygget annerledes enn det tegningene tilsier, må du sannsynligvis bygge etter tek10.
   #2
 247     0
Det er rammetillatelsen etter gammel TEK som gjelder.
Her har tatt lang tid å få boligen ferdig, om du vil forandre noe på boligen kan du sikkert slippe å bygge etter TEK10, ettersom kommunen vil ha boligen ferdig snarest mulig. Men undersøk først man vet aldrig.

Som regel setter kommunen en tidsfrist på når boligen skal bli ferdig, her har det tydeligvis skjedd et eller annet.
Ny kjøper vil nok få en tidsfrist for å få boligen ferdig bygget.
   #3
 2,435     Hordaland     0

http://bks.byggforsk.no/News.aspx?sectionId=4&newsId=41

Gamle og nye regler

Les her om når man skal bruke nye og når man kan bruke gamle byggeregler.

Fra 1. juli 2009 skal all arealplanlegging følge den nye loven.

Alle byggesaker hvor søknad om rammetillatelse er mottatt av kommunen før 1. juli 2010 skal saksbehandles etter den gamle loven, og etter de gamle forskriftene SAK og GOF. Er rammesøknaden mottatt i kommunen 1. juli eller senere, skal man benytte saksbehandlingsreglene i den nye loven og den nye forskriften SAK10, bortsett fra reglene om kontroll, som først gjelder fra 1. juli 2012. Forskrift om konsekvensutredning (KON) er uberørt av endringene.

Alle byggesaker hvor søknad om rammetillatelse er mottatt av kommunen før 1. juli 2010 skal følge de tekniske kravene i den gamle forskriften TEK. Er søknaden mottatt i kommunen mellom 1. juli 2010 og 1. juli 2011, kan man velge å oppfylle krav i den gamle TEK eller den nye TEK10, bortsett fra krav om avfallshåndtering, som skal følge den nye TEK10. Byggesaker hvor rammesøknaden mottas av kommunen etter 1. juli 2011 skal følge ny TEK10.

Gamle og nye regler kommer altså til å leve side om side i lang tid framover.



I elektroverden er det slik at prosjekterte og påbegynte anlegg skal ferdigstilles innen en gitt dato ved overgang til nye regelverk.

Eksempel:
NEK 400:2014 som er gjeldende norm for elektroinstallasjoner, trer i kraft fra 1. juli 2014. Elektroinstallasjoner som er påbegynt og prosjektert etter den tidligere normen, NEK 400:2010, skal være ferdigstilt innen 31. desember 2015. NEK 400:2010 er tillatt for prosjektering frem til 31. desember 2014. Elektroinstallasjoner som prosjekteres og utføres etter disse datoene skal følge den nye normen, NEK 400:2014.

Jeg vet ikke om det er noen tilsvarende regler for TEK. Det virker dog noe urimelig at et bygg som er prosjektert i 2007 kan ha en evigvarende gyldighet med tanke på byggforskrifter når bygningsarbeidene er stoppet opp.
Signatur
hro
   #4
 1,574     Trondheim     0
Selv om det nok ikke er et større problem, har jeg også vært bort i saker hvor du må søke ny igangsettingstillatelse om ikke arbeidene er sluttført etter 5 år. Med ref annen tråd:
Plan- og bygningslovens § 21-9 sier følgende:

Er tiltaket ikke satt i gang senest 3 år etter at tillatelse er gitt, faller tillatelsen bort. Det samme gjelder hvis tiltaket innstilles i mer enn 2 år. Disse bestemmelser gjelder tilsvarende for dispensasjon. Fristene kan ikke forlenges.

Innstilles et tiltak i mer enn 3 måneder, kan kommunen kreve at stillas og innhegning mot gate som er åpen for offentlig trafikk blir fjernet, og at gate og fortau settes i stand.

Innstilles et tiltak i mer enn 1 år, skal stillasene fjernes og anlegg bringes i slik stand at det virker minst mulig skjemmende. Varer dette mer enn 2 år, kan kommunen forlange at tiltaket helt skal fjernes og grunnen ryddes. Avbrytes et endringstiltak, bestemmer kommunen i hvilken utstrekning byggverket skal bringes tilbake til sin opprinnelige stand.

Tillatelse til tiltak etter § 20-1 første ledd bokstav m faller bort dersom det ikke er rekvirert oppmålingsforretning etter lov om eigedomsregistrering innen 3 år etter at tillatelsen ble gitt, eller dersom matrikkelføring vil være i strid med lov om eigedomsregistrering


Dette er regelen og slik jeg ser det er det ikke anledning til å forlenge tillatelsen. Det må faktisk søkes på nytt. Et hvert fysisk tiltak i marken vil i seg selv virke fristutsettende. Svaret er derfor ja du kan trekke det ut i langdrag, men kommuenen kan, slik jeg forstår det, handle etter 3 måneders-fristen og 1-års-fristen.

Det var reglene, så til omstendighetene rundt dette. Kommunens administrasjon lar seg neppe provosere for mye av noe som kan oppfattes som aktiv trenering. Naboer derimot kan la seg irritere av av å ha en byggetomt som utsikt. Jeg ville oppriktig vært mere bekymret for den typen reaksjoner. Det kan jo være at naboene velger å forfølge dette privatrettslig etter naboloven. I små kommuner ser man gjerne at man (spesielt nå i valgår) tyr til sine folkevalgte. Det er faktisk mulig å klage til sine folkevalgte og det er mulig for det utvalget som forvalter plan- og bygningsloven å pålegge administrasjonen å gjennomføre tilsyn med vekt på ulike forhold. I en slik sammenheng kan det fort være at den byråkratiske papirmølla forsinker og fordyrer  et enkelt tiltak vesentlig
Signatur