#81
 6,009     Finnmark     0

Nå har TS trukket seg fra forumet så du får nok aldri svar. Jeg hadde forventet at han hadde hatt en plan med dette og kommet med noen konklusjoner, men det så vi aldri noe til.


poenget med denne tråden var vel bare å kartlegge brukerne på forumet, for senere bruke dette til egen vinning.....

Jeg tror TS har en medhjelper her nå......se bare hvem som "angriper" meg hardest her ;D ;D
....han er visstnok også "jurist"

Signatur

bex
   #82
 4,293     Østlandet     0
syns jeg dere ikke er veldig snille mot en som har vært en stor bidragsyter på forumet.  noe han prøvde og sette lys på er vell at folk krever at di skal leie inn arbeidskraft til spotpris. man skal kunne kjøpe inn materialer selv.  gjøre deler av jobben selv.  hvordan skal man forvente at håndverkern skal kunne få noe fortjeneste da? 

Signatur
   #83
 940     0


Nå har TS trukket seg fra forumet så du får nok aldri svar. Jeg hadde forventet at han hadde hatt en plan med dette og kommet med noen konklusjoner, men det så vi aldri noe til.


poenget med denne tråden var vel bare å kartlegge brukerne på forumet, for senere bruke dette til egen vinning.....

Jeg tror TS har en medhjelper her nå......se bare hvem som "angriper" meg hardest her ;D ;D
....han er visstnok også "jurist"




Det er vel bare for at en del ting du sier er direkte feil.
Signatur
   #84
 5,569     0


Nå har TS trukket seg fra forumet så du får nok aldri svar. Jeg hadde forventet at han hadde hatt en plan med dette og kommet med noen konklusjoner, men det så vi aldri noe til.


poenget med denne tråden var vel bare å kartlegge brukerne på forumet, for senere bruke dette til egen vinning.....

Jeg tror TS har en medhjelper her nå......se bare hvem som "angriper" meg hardest her ;D ;D
....han er visstnok også "jurist"



Personlig har jeg stor sans for trådstarter, og det er synd at han valgte å la være å bruke forumet videre. Sånn er det, markedsføring i sosiale medier er ikke en helt enkel affære.
   #85
 85     Slependen     0
1. Hva slags type jobb har du?

Nettmarkedsfører

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.

Vi er profittmaksimerende, men det skal være vinn-vinn.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.

Vi yter hele tiden service vi ikke får betalt for direkte. Men, vi yter sjelden mer service enn det som er forventet. Kunden skal være såpass fornøyd at de ikke vil ta pengene sine et annet sted. Kunden skal være fornøyd. En ekstatisk kunde, for å sette det på spissen, harmye eller betalt for lite - det er ikke fair - vi skal alle qvære qfornøyde med handelen.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?

I minw bransje er det en reell trussel. Vi må hele tiden fornye oss og sørge for at vi kan tilby mer verdi til en høyere pris. Klarer vi ikke det så fortjener vi heller ikke å overleve på det vi gjør. Kunden har ikke ansvar for å subsidiere mitt levesett.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?

Nei, sjelden.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

Vi er billige, men andre er billigere. Likevel så gir vi mest verdi for pengene til det aller største segmentet og de segmentene vi retter oss imot. Dersom vi ikke gir mest valuta for pengene for det segmentet vi retter oss inot, ja da fortjener vi å tape. Heldigvis krever ulike kunder ulike ting, så det er plass til ulike aktører med ulike strategier og prismodeller

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?

Hos oss får man det man betaler for

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.

Sentralisering med leveranse fra utland er en større risiko enn konkurranse fra fremmedarbeidere. Jeg må sørge for å ha unik kompetanse som det er betalingsvillighet for, å hele tiden sørge for å være best og mest etterspurt - et rotterace

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Yrkesstolthet er viktig for varig suksess i et ekstremt konkurranseutsatt og hurtig utviklende marked. Kun personer med lidenskap og vilje til å stå på vil vokse.
   #86
 211     0
1. Hva slags type jobb har du?
Eiendomsmegler

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste?
Har alltid fortjeneste på vår hovedtjeneste, som er salg av bolig. Gode kunder/forbindelser får ofte andre tjenester uten fortjeneste.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Gir ekstraservice hele tiden. Henter det inn igjen med overtid, slik at det stort sett ikke går ut over andre avtaler.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Ikke relevant.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Ja, ofte for gode kunder/forbindelser.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Noe dyrere.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Bruker mer tid og yter mer innsats enn den billigste tjenesten. I tillegg går en del av det vi tar ekstra betalt rett inn i mer markedsføring for kundens eiendom.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver?
Ikke relevant. Dog finnes det selskaper som tilbyr "gjør-det-selv" pakker. Det har ikke påvirket jobbsituasjonen.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Definitivt kvalitet. Dette bidrar i det lange løp til en høyere lønn.
   #87
 85     Vestfold     0
Interessant diskusjon. I noen bransjer har vi fremdeles "veiledende priser" fra leverandør/distributør. Forhandler/håndverker har rabatt på disse prisene for å kunne ha fortjeneste på salgene. Ikke noe problem med det.

De fleste tømrere jeg har vært borti, bruker sin pris på materialer + påslag på f eks 15%. Dokumenteres med kopi av faktura fra byggevaren. Ikke noe problem med det.

En entreprenør beregner sin timepris ut fra kostnad på arbeidskraft + kostnad på utstyr (f eks gravemaskin til noen millioner). Ikke noe problem med det.

Det finnes sikkert flere grupper med samme problem, men det er nærliggende å nevne el og vvs. Også her MANGE seriøse, flinke, ærlige håndtverkere som planlegger godt, har med seg rett mengde utstyr og fakturerer riktige priser. MEN det er dessverre endel eksempler på at håndtverkere f eks praktiserer såkalt "veiledende pris" + påslag på materiell. Det blir litt rart, når det ikke lenger er noen hemmelighet at den samme håndtverkeren har mellom 40 og 80% rabatt i forhold til de samme "veiledende priser".

Det er ingen som forventer at man skal selge med tap, ikke engang selge uten fortjeneste. Man kan gjerne ha et ekstra påslag fordi man skal ha betalt for å hente varene - men da kan man ikke skrive timer og km i tillegg.

Det er ingen som forventer at man skal arbeide gratis. Og med i timeprisen skal det beregnes kostnad på utstyr, verktøy og servicebil. Det som blir litt rart, er at en maskinentreprenør som entrer hagen med en 40-tonns gravemaskin med alt denne innebærer av investering, vedlikehold og verditap, kan klare seg med samme timepris som en elektriker eller rørlegger med - i denne sammenheng - en nokså enkel servicebil og verktøyhold. Det ser ut til at også entreprenører lever relativt greit og har til salt i kaffen. Og entreprenøren selger ikke noe materiell som han kan tjene på i tillegg...

For å konkludere: Jeg tror de fleste håndtverkere både her i forumet og ute i verden er både fornuftige og seriøse. Det er ikke dere vi vil "ta". Bransjen hadde tjent på at dere som er seriøse sier klart ifra hva dere mener om de som blir fristet til å ta ekstra betalt både for posen og sekken.

Og i alle bransjer er det slik at vi av og til i løpet av dagen ikke får fakturert alle timer og minutter. Av og til gjør man feil, må gjøre noe om igjen, og må hente materiell som er glemt. I de aller fleste bransjer er dette noe vi må ta på egen kappe, lære av, og jobbe mer effektivt neste gang. Slik får du fornøyde kunder, som kommer tilbake neste gang.

Flott med alle som setter lys på useriøse forhold - uansett bransje. La oss ikke gå i skyttergravene av den grunn, men lære av feilene som både vi selv og andre gjør.

   #88
 813     Østfold     0



En entreprenør beregner sin timepris ut fra kostnad på arbeidskraft + kostnad på utstyr (f eks gravemaskin til noen millioner). Ikke noe problem med det.

Det som blir litt rart, er at en maskinentreprenør som entrer hagen med en 40-tonns gravemaskin med alt denne innebærer av investering, vedlikehold og verditap, kan klare seg med samme timepris som en elektriker eller rørlegger med - i denne sammenheng - en nokså enkel servicebil og verktøyhold. Det ser ut til at også entreprenører lever relativt greit og har til salt i kaffen. Og entreprenøren selger ikke noe materiell som han kan tjene på i tillegg...




En maskinentrepenør overlever ikke med og kun jobbe på timen, er fastpris jobber man kan tjene nok på for og forsvare investeringen av maskiner. Små maskiner kan man leve på timen, men med større maskiner går ikke det, ihvertfall ikke om man kjøper nytt. Men jo større maskin jo dyrere er den, men jo kjappere får man utført jobben. Men jeg syns allikevel folk nesten har mere forståelse for times kostnaden på rørlegger elektriker enn med en gravemaskin. Noe jeg syns er rart, for om disse folkene hadde visst hva investeringskostnaden er, hadde de svima av. Ingenting har mindre enn 4 nuller i seg  :-\
Signatur
   #89
 744     Hønefoss     0
Så ikke denne tråden før nå, men satser på at du fremdeles er interessert i bidrag :-)

1. Hva slags type jobb har du?
Lærer på IKT Servicefag og elektrofag

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
Ikke relevant.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Hvis kunder er elever i denne sammenhengen - ja, de får den service de ber om. Hender nok at jeg ikke rekker alt jeg bør også på grunn av det.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Kunne vært et interessant eksperiment ;-)

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Ikke egentlig relevant, siden jeg ikke fakturerer. Men jeg gjør stadig ting jeg kunne/burde tatt betalt for utenom jobb, uten at det er jobbrelatert.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Hehe, ja - billigere enn privatskole :-)

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Ikke relevant.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.
Tarifflønn, så ikke særlig relevant...

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Kvalitet, og ikke minst at det skal være gøy å gå på jobb!
   #90
 21     Ålesund     0
1. Hva slags type jobb har du?

Selger hos ferdighusleverandør

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.

Nei, beste sikkerheten for oss og kunden er jo at vi tjener penger.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.

Ja ofte.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?

Ikke en problemstilling.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?

Det skjer nok oftere en jeg tenker over.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

Nei det er det ikke, jeg føler prisene er ganske like på like leveranser.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?

Om jeg skulle være billigst så er jo det ikke noe problem i denne bransjen, produktene vi bruker i husene er jo stort sett det samme som alle andre bruker.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.


Er ikke bekymret for min jobb.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Som de fleste selgere så er jeg opptatt av mennesker og å kunne yte best mulig service for kundene, gjør jeg ikke det så har jeg ingen kunder og da har jeg ikke mye å få lønn av heller Smile
Signatur