#21
 149     Vestfold     0
Når jeg hører beskrivelsen din på hvordan sagen oppførte seg med ikke å gå på tomgang Så tenker jeg at saga har vært for magert innstilt fra forhandler. Fått forlite bensin.
Vis du kjøper av en seriøs forhandler så leverer han ikke ut ei sag uten å klargjøre den ved bla annet å stille inn forgaseren ved hjelp av et tachometer for å forsikre seg mot at saga er for magert innstilt.

   #22
 8,022     Bærum     0
Kjøpte meg nylig en Stihl sag hos Bjørnrud og Arnestad. Jeg ble overasket over hvor bra service det var. Jeg fikk umiddelbart tilbud om montering og testkjøring av saga. Jeg fikk også bivåne montering og fikk forklart hvordan alt fungerte underveis.

Må innrømme at jeg ikke så verdien av dette mens jeg vurderte ulike sager. Innser at det hadde vært mere usikkerhet ute og gått om jeg hadde kommet hjem med ei uprøvd sag i en eske og så skulle begitt meg ut på alle mulige justeringer selv.

Justering av forgasser...Huff og huff. Jeg får dårlige minner til bilmekking på gamle biler. Skrudde du først på justeringsskrua og ting ble verre - kan du banne på at det ikke hjalp å sette skrua tilbake i utgangsposisjon; du var med ett ute på svært dypt vann  ;D
  (trådstarter)
   #23
 12     Lofoten     0
Det må i så fall være ifra produsenten at den er feil stillet, Tror ikke det er noen kompetente på BM som kan stille inn en sag. Byggmakker er jo dessverre blitt litt sånn Europris. Tvilsom kvalitet på noen varer.

Skal nå ta en tlf til daglig leder, har ikke hatt tid før nå, så for man høre hva han kan bidra med. Jeg gir meg ikke, for jeg vet jeg har brukt sagen rett, og hatt olje på.



sånn, dær har jeg pratet med daglig leder. Han skulle få en skriftlig bekreftelse ifra serviceverkstedet på hva som var gjort, og sende den til Partner. Kanskje de ville sende den en annen plass for vurdering. Jeg sa de måtte vurdere om ikke den kanskje hadde hatt for høyt innstilt turtall, siden jeg hadde hørt at det også kunne være årsaken. Skulle ta ca tre uker. Han skulle streke seg langt i å få ordnet dette på en minelig måte. Håpet det svarte jeg, det føles jo som man satt i fengsel og sa "jeg har ikke gjort det! jo særli! du er jo her,jo"
   #24
 3,109     Norge     0

Selv om tanken er tømt, kan det jo være litt bensin igjen i flottørhuset på forgasseren. Burde være nok til å få sjekket om det er olje i den.. Hvis de ikke har hatt den av i forbindelse med sjekk av sylinder og stempel, og tømt den også..


Det er ikkje flotørhus på motorsager, det vert litt vanskelig å holde saga opp ned då. Wink
   #25
 21,481     Enebolig     0


Er vel ikke noe bedre å vandre i Oslo/Bergen sentrum heller..


Kan ikke sammenliknes! 2-taktere slipper ut mye mer svineri enn biler, og når man står med nesa oppi det.. Prøv og se,, regn med harking, sår hals og bensinlukt i bihulene i lang tid etterpå. Mijøbensinen er hovedsakelig laget for helsas skyld, ikke for "miljøet" som navnet antyder. Du finner ingen som jobber seriøst med skogsbruk som bruker vanlig bensin.



Jeg kan skrive under på at båtmotoren min slipper ut mer enn bilen ja  Grin Men miljøbensin kan jo gjøre folk kvalme for å si det mildt, den stinker.
   #26
 21,481     Enebolig     0


Selv blander jeg 1:25 på sagene mine og fyller Statshellco og har ikke noe problem. Jeg har kjørt sager fra Husquarna/Electrolux/Partner/Jonsered (Trollet har mange navn) uten skjærings.


Husquarna har ikke en enkelt sak her ettersom bevisbyrden ligger hos produsenten.
De må kunne bevise at din feilhåndtering er den direkte årsaken til havariet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt noen dype pust og avskrevet sagen som "tapt".
Deretter hadde jeg ansett det som et hobbyprosjekt for å se hvor langt man kan trekke strikken.
Pøs på med brev til BM butikken, BM sentralt, Verkstedet, Produsentrepresentanten osv.
Legg ved bilder av oljekanne, sagkjedeolje - dette er den eneste måten du kan dokumentere din fremgangsmåte i ettertid.

Så er det bare å klage til forbrukermyndighetene.

Jeg ville aldri gitt meg på tørre møkka  >:(



Du er vannvittig hard mot folk som ikke eier folkeskikk, værre enn meg du  ;D

Jeg er sikker på at selgeren har vært borti mange idioter, men man skal være svært varsom med å nærmest uttale det direkte til kunden. Forsåvidt er dette verkstedets feil og ikke selger. Selv om selger virker litt skeptisk og lite kundevennlig.
   #27
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Hvis du er bombesikker på å ha blandet 2.5% olje i bensinen og brukt denne, er det en sansynlig ting som kan ha forårsaket skjæring: Mager blanding.

Har noen års erfaring med totaktere. Hvis jeg stiller på bensin/luft mengden på forgasseren slik at det blir et støkiometrisk forhold på langt over 14, så blir forbrenningstemperaturen så høy at det er fare for at motoren går for varmt og ødelegges.

Derfor er det business as usual blandt motorprodusenter å stille forgasseren til at motoren går litt rikere (effekten blir dog litt mindre da) slik at levetiden på motoren går opp.

Konklusjon: Hvis du får et motor med forgasser som ikke er riktig justert, kan du skjære motoren lett på totaktere.

Kilde: Totaktsmotorer av Alexander G. Bell

   #28
 21,481     Enebolig     0
Nå er det vel endel forskjell på båt og motorsager, men er nå totaktere begge to (eldre båtmotorer)

Jeg har sett mange folk som blander 2% olje til båten, og der snakker vi om ca ca CA 2%. Det får meg til å lure på hvor viktig blandingen egentlig er? Men det er vel langt vanskeligere å skjære en båtmotor enn motorsag vil jeg tro?

Og div kantklippere (som kanskje er mer sammenliknbart) går også greit på en ca blanding, meg bekjent da.


Jeg har ikke særlig peiling på dette, er derfor jeg spør.
   #29
 570     Norge     0
Er det mulig å blande olje og bensin for dårlig?  Hvis man stort sett får bensin på saga ved første gangs bruk, er det neppe særlig levertidsforlengende.  1:40 er en forholdsvis lav blanding, steinaldersaga jeg har liggende skal ha 6% (1:17) - men den er nok i andre enden av skalaen.







  (trådstarter)
   #30
 12     Lofoten     0
Det er det jeg også tror har skjedd, "Hondaen" at det ble for mager blanding.
Var jo ikke røyk utav den. Men jeg stolte på boken, at det skulle være sånn, selv om jeg sto med oljeflasken og lurte en stund på om ikke jeg skulle ha i en liten skvett til. For jeg syntes den ene dl var forsvinnende lite i 4 l.

En ting er viktig når det er snakk om en så tynn blanding, helt ned i 1%, er at oljen du skal bruke går ned til 1%.