#21
 7,685     Bærum     0
Slik jeg leste innlegget fra trådstarter oppdaget han flere graverende feil etter at arbeidet var avsluttet og betalt for. Da vurderer jeg at dette er en reklamasjonssak. Hvis manglene var åpenbare på overtakelsestidspunktet og han betale uten å stille noen krav er jeg enig i at det kan betraktes som aksept av leveransen. Jeg tolker imidlertid ikke innlegget slik. Min analogi blir da at du kjøper et produkt og betaler for det. I etterkant finner du ut at det ikke virker. Har du da reklamasjonsrett eller ikke?

   #22
 1,043     Akershus     0


Men at det i en vurdering av hva som har skjedd hvor det er påstand mot påstand og ingen skriftlige bevis kan betaling klart brukes som argument og påvirke utfallet. 
Ja det er slik jeg tolker det her. Betaling er da et meget sterkt argument for aksept av det leverte arbeid.

Det blir som om du kjøper en halvfull flaske cola. Du ser flasken er halvfull, du klager til betjeningen og allikevell betaler du for den. Da stiller du svakt når du dagen etter kommer for å få tilbake penger.

Poenget er at det ikke er noen automatikk i at betaling = erkjennelse av at leveransen er OK. Slik er det ikke. (Skjulte mangler er ellers noe helt annet)

Man kan utmerket godt klage, og samtidig betale. I noen tilfeller, feks der det er en seriøs motpart og kravet er usikkert, er det slik man skal/bør gjøre det. Hvorfor? Jo , hvis man tar feil så påløper det skyhøy forsinkelsesrente og eventuelt inndrivelseskostnader. Da har du som klager et problem, hvis du får medhold kan du ha krav på forsinkelsesrenter fra motparten...

Selv med en mindre seriøs motpart skal man (i prinsippet) alltid betale den delen av kravet som er berettiget. Det er kun prisavslagsdelen/erstatningen man har rett til å holde tilbake. En domstol liker ikke at man holder tilbake alt for å drive utpressing.
  (trådstarter)
   #23
 11     Oslo     0
Dette er korrekt. Man kan selvsagt si at jeg burde ha oppdaget dem,
men jeg gjorde ikke det. De feilene jeg oppdager var dårlig sparkling
under veggfornyer. Da jeg krevde utbedring, og ikke var fornøyd med
måten de var villige til å fikse problemet på, kastet jeg dem på dør.

For å gå litt i detaljer, så var det jeg reklamerte på først dårlig sparkling
bak veggfornyer. Det var klare striper på veggen. Da jeg fikk dem på
befaring ifm med klage på arbeidet, var forklaringen først at "her er det
jo ingenting", og deretter når, da de omsider måtte godta at det var feil,
så var "slike striper umuli å unngå når du sparkler gips". Som jo er rent vås.

Jeg ble til slutt så sliten av å krangle med dem at jeg ba dem ikke komme
igjen. De hadde også satt veldig kort frist på fakturaen (3 dager), og jeg
tenkte at sparkelfeilen kunne jeg fint rette selv, så jeg betalte for å bli
kvitt dem.

Når jeg går i gang med å fikse sparkelarbeidet (skjærer ut striper i vegg-
fornyeren, pusser og sparkler jevnt med veggfornyeren, skal legge på ny
veggfornyer på hele veggen) oppdager jeg det mest graverende:

- noen steder er ikke veggen godt nok festet til underlaget.
- de nederste 10cm av veggen "henger i løse luften", uten kontakt med underlaget.

Dette er 6mm rehabgips, og gleppen bak er 5-6mm. Hvordan de hadde tenkt
at det skulle settes opp gulvlister er mer enn jeg forstår. Hvordan de kan kalle
oppsette av disse veggene for håndverk er også mer enn jeg forstår.

Jeg forstår at jeg har problemer siden jeg har betalt, men feilene er så
graverende at jeg jo aller helst skulle ha anmeldt dem, så det *må* da
være mulig å få medhold i at dette er dårlig håndverk, for å få penger tilbake?

-Bob

P.S. Jeg har det aller meste skriftlig, og jeg har stort sett sendt epost
med oppsummering av telefonsamtaler dersom vi har blitt enige om
noe i løpet av samtalen.
   #25
 22,342     Akershus     0

Når jeg går i gang med å fikse sparkelarbeidet (skjærer ut striper i vegg-
fornyeren, pusser og sparkler jevnt med veggfornyeren, skal legge på ny
veggfornyer på hele veggen) oppdager jeg det mest graverende:

- noen steder er ikke veggen godt nok festet til underlaget.
- de nederste 10cm av veggen "henger i løse luften", uten kontakt med underlaget.

.....

P.S. Jeg har det aller meste skriftlig, og jeg har stort sett sendt epost
med oppsummering av telefonsamtaler dersom vi har blitt enige om
noe i løpet av samtalen.

Da er det snakk om skjult feil, og du har forhåpentligvis en kontrakt eller noe papir som viser hva de skulle gjøre, så er saken en annen.

Spørsmålet er om det er noen vits i å kjøre en sak mot dem. Sjekk først om de har noen penger eller om det er et LTD/NUF de har.

  (trådstarter)
   #26
 11     Oslo     0
Vi har dessverre ikke skrevet kontrakt, men vi har en anbudsforespørsel,
en lang epostkorrespondanse hvor vi forhandler oss ned fra den opprinnelige
til noe vi hadde råd til å gjennomføre, og et pristilbud.

Jeg har lagt ved opprinnelig versjon av anbudsforespørsel, samt en oppdatert
skrevet etter at vi hadde gått en del runder med "forhandlinger".

Det endte med at vi gikk for at de to første "jobbene" beskrevet i siste versjon
av anbudsforespørselen, og valgte dessverre feil av de tre bedriftene som var
leverte pristilbud på den siste.

Og når jeg har spesifisert "Ønsket resultat: Slette vegger med «mur-finish» klar til maling"
så forventer jeg at en håndverker forstår at ikke nederste del av veggen skal henge
som en gardin...


P.S. Han har et enkeltmannsforetak (ENK) uten registrerte ansatte. (Jeg vet det var andre
enn han hos meg, så jeg lurer på om det var "freelancere" eller noe svarte greier...)
   #27
 7,685     Bærum     0
I mine øyne er dette arbeidet ikke utført med en kvalitet man må forvente av en profesjonell leverandør. Dvs at det foreligger en mangel på arbeidet som du kan kreve erstatning for. Utfordringen er å få penger ut av slike useriøse aktører.

Når det gjelder reparasjon av dette ville jeg skåret av de 3 - 4 cm nederst på platene og lirket en strimmel med gips under. Antar du skal ha gulvlist som vil dekke over skjøten. Å begynne å søle med fugeskum ville jeg ikke gjort.

  (trådstarter)
   #28
 11     Oslo     0
(Jeg kommer til å bruke striper med 6mm huntonitt, lim og noen spikerplugger.)
   #29
 22,342     Akershus     0
Hvis han har bekreftet at han skulle utføre arbeidet slik iht til beskrivelsen har du en sak. Enkeltmannsforetak er vel de man sikrest kan få noe utav, men hvor mye tror du at du kan få? Hvor mye av arbeidet som ble utført hadde verdi?

Du kan prøve å feste det løse med å sprøyte tyntflytende acryl/silikon etc gjennom huller.
  (trådstarter)
   #30
 11     Oslo     0
Han har jo satt opp rehabgips utenpå de gamle panelplatene som avtalt.
Men på grunn av disse berømmelige 10cm med "løs" vegg kan det jo
diskuteres hvorvidt han faktisk har satt opp veggen iht avtalen.

Nå oppdaget jeg forøvrig at han noen steder har stiftet gipsplaten inn i muren
helt nederst, med det resultatet at veggen noen steder ikke er "løs", men
har en 1cm glippe mellom seg og vateret mitt, nede ved gulvet, dersom jeg
setter det opp langs veggen. Det er jo ikke akkurat i henhold det heller.

Det jeg tenker han kan få beholde, i en, for meg, perfekt verden, er utgiftene
til gips, noe gipshjørner og sparkel, som bør komme på under 5.000kr. Så
kan han få fakturere kanskje 10 timers arbeid, maks. Så totalt rundt 10.000kr?

De 34.000kr han har fått står overhode ikke i stil til det arbeidet han har
levert, og heller i ikke i stil med mengden arbeid som må til for å rette
opp i alt han har gjort feil.

Jeg driver f.eks. og går over nesten hver gipsplateskjøt han har sparklet,
siden de stort sett er feil på alle sammen. Enten har de en utbulning(!),
ellers så har de søkk. Toppen 1 av 5 er ok.