31,797    26    3  

Friskluft til vedovn ved balansert ventilasjon?

 345     0
Er det nødvendig å legge kanal for friskluft til vedovn når man har balansert ventilasjon? Lurer på å legge dette i gulvet og ut på vegg.

Noen som har gode løsninger på hvordan dette evt. gjøres i praksis?

   #1
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

Les mer om dette emnet i disse trådene:

ByggeBolig.no: Pipe med kanal for friskluft.
ByggeBolig.no: Extra rør for trekk til ovn og peis.


Enkleste vil jeg si er å bruke en ventilert pipe som Icopal sin.
Nei, jeg har ikke testet luftingen - har bare pipen men ingen ovn enda...  Wink
   #2
 38     1
Vi har balansert ventilasjon og skal ha friskluft til begge våre peiser, siden vi har underetasje legger vi ventilasjonsrør med dia. 125cm i bjelkelaget.
Kanalene er ferdig isolert, men har tenkt å tilleggsisolere så godt jeg kan.
Vi valgte Leca Standardpipe, og ventilasjonsrør m.m. er levert av Flexit.
   #3
 31     1
Jeg holder akkurat på å kobler til peisinnsatsen i vårt hus nå. SKal først ha peis i hall kjeller og om noen år blir det montering i stua i første etasje også. Vi har totalt tre etasjer.
Jeg la ganske enkelt 100 mm plastrør i sålen på huset. Denne kommer opp ved siden av pipa. Den andre enden blir skjult under en veranda. Så blir det en forgreining på røret ved peisen i kjelleren slik at det også blir luft opp til den fremtidige peisen i stua. Da legger vi 50 mm videre opp til stua.
100 mm ser ut til å være nok utenfra siden peisinnsatsen fra Nordpeis kun har 50 mm tilkobling.
   #4
 38     1
Ang. dimensjon på tilluftsrøret ble jeg fortalt at man bør ha dia. 125 til hver peisovn for å få riktig trekk.
Dia. inn på ovnene mine er 64 mm, grunnen til diameterforskjellen var visstnok at tilluften skulle ha så lav "friksjon" som mulig i hovedrøret, men at luften skulle akselereres inn i ovnen for å få riktig forbrenning.
Høres jo fornuftig ut.
  (trådstarter)
   #6
 345     0
Takker for svar Smile Har samme situasjon som Dag R ser det ut for. Er litt for sent å mure pipe med tilluft desverre.

Da blir det nok rør ja. Ovnen har tilkobling på 125mm så her er det ganske rett frem for min del.

Neste spørsmål da: Har tenkt å ta røret opp gjennom gulvet og inn i ovnen på undersiden (kleversteinsovn). Noen ide om det er mulig å sage et 125mm hull i en skiferplate selv?
   #7
 31     0

Ang. dimensjon på tilluftsrøret ble jeg fortalt at man bør ha dia. 125 til hver peisovn for å få riktig trekk.
Dia. inn på ovnene mine er 64 mm, grunnen til diameterforskjellen var visstnok at tilluften skulle ha så lav "friksjon" som mulig i hovedrøret, men at luften skulle akselereres inn i ovnen for å få riktig forbrenning.
Høres jo fornuftig ut.

125 mm til hver peisovn er vel kun nødvendig om man planlegger å fyre i begge samtidig. Ikke særlig aktuelt her hos oss. Nordpeis sender med 100 mm gjennomføring for vegg til sin N-21 innsats, så da regner jeg med at 100 mm rør helt ut er nok. Jeg kan si med sikkerhet om 2 uker. Da er ildstedet godkjent og klart for test.  Cool

   #8
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

Noen ide om det er mulig å sage et 125mm hull i en skiferplate selv?
En vinkelsliper med steinskive på tar jo alltids hullet, kommer an på hvor pent det skal være i kantene - blir jo ikke rundt men ørti-kantet...  ;)
Om dette blir skjult under ovnen bør det ikke være noe problem.
taz
   #9
 3,840     Haugesund     0
Ang. 125mm hull i steinplate.
Du kan jo oppsøke den lokale gravstein leverandøren. Han har utstyret som skal til for å få tatt hull i plata.
Signatur
   #10
 246     0

Vi har balansert ventilasjon og skal ha friskluft til begge våre peiser, siden vi har underetasje legger vi ventilasjonsrør med dia. 125cm i bjelkelaget.
Kanalene er ferdig isolert, men har tenkt å tilleggsisolere så godt jeg kan.
Vi valgte Leca Standardpipe, og ventilasjonsrør m.m. er levert av Flexit.

Har du bilde av hvordan dette ser ut? Evt. steg for steg forklaring? Smile