24,879    41    2  

Hvordan klage på dårlig utført arbeid

 11     Oslo     0
Hei

Vi har vært utrolig uheldige med en håndverker som har vært hos oss.
Mye av arbeidet er rett og slett så dårlig utført at jeg ikke hadde klart
å få det til så dårlig om jeg hadde forsøkt, uten at jeg skal begynne å
liste opp alt han har gjort feil.

I tillegg var det avtalebrudd på avtalebrudd, samt store vansker med
å få formidlet hvordan vi ønsket at ting skulle gjøres, spesielt skriftlig.

Vi har underveis klaget på utførelsen, og stoppet arbeidet, og gått
flere runder med forslag på reklamasjonsarbeid. Vi ble dessverre
aldri enig med dem, og ville ikke akseptere deres forslag til løsning.

Til slutt ble vi så lei at vi hev dem på dør, og dessverre betalte vi også
fakturaen (på 34.000kr), da vi på det tidspunktet trodde det som gjenstod
var relativt enkelt å rette opp og fullføre på egenhånd.

Nå viser det seg dessverre at det er en del flere, dyptgående problemer
med arbeidet - om man kan kalle det det - de har utført, og vi ønsker
å klage på nytt, og be om deler av pengene tilbake.

Det var selvsagt utrolig dumt å betale fakturaen uten å trippelsjekke
arbeidet de hadde utført, når vi allerede hadde hatt så mange problemer
med dem. Men det jeg lurer på nå er hvordan jeg bør gå frem for å ha
størst mulig sjanse til å få tilbake noen av pengene vi har kastet bort
på dette (i sannhet!) udugelige selskapet.

Mvh,
-Bob


   #1
 21,481     Enebolig     0
Det kommer nok flere svar her med opprinnelse fra lovverket, men dersom dere ikke har noen skriftlig kontrakt og har betalt, så mener jeg at dere har tapt pengene. Stupid, men man lærer jo av det.
   #2
 489     Oslo     0
Dere  kastet firmaet på dør, var klar over at en del av arbeidene var dårlig utført men betalte likevel fakturaen. Da har dere vel egentlig også godtatt arbeidene som de er, men dere kan jo prøve å klage til forbrukerrådet.
Signatur
   #3
 7,685     Bærum     0
Problemet er at håndverkere som er dårlige fagfolk også som oftest er dårlige avtalepartnere. Hvis feilene dere har avdekket ikke var mulige å oppdage når dere avsluttet oppdraget bør dere ha krav på erstatning. Dere må varsle håndverkeren snarest om at dere vil kreve erstatning. I praksis vil det antagelig koste dere mye å få noe penger ut av ham. Det er trist at håndverkerbransjen sliter med sånne aktører. Bransjen burde kanskje heller legge energi i å luke ut disse enn å kneble folk som vil jobbe i sitt eget hus.
   #4
 940     0
Hadde kunden blitt flinkere til å undersøke før han/hun satte i gang.Å ikke bare gå etter beste pris.
Da hadde håndverkerbransjen sluppet sånne aktørere.
Skal du ha utført en jobb,så bruk god tid på å finne flinke folk,IKKE bruk mitt anbud osv.
Signatur
   #5
 7,685     Bærum     0
Det blir alt for enkelt. Du mener altså at det er kundenes feil at det finnes så mange sjarlataner i håndverksbransjen. Dette er et eklatant eksempel på ansvarsfraskrivelse.  Bransjen må selv søke å rydde opp i disse tilstandene.
   #6
 940     0
Hvorfor er det feil?
Hvor mange tråder ser du ikke her på byggebolig,om folk som har blitt lurt.
Er kansje ikke så pent å si,men de har KUNNNNNNNNNN seg selv å takke.

Signatur
   #7
 22,342     Akershus     0
Når du har betalt betyr det at du har akseptert tjenesten.

Det som kan gi deg rett til avslag da er at det er skjulte feil, prisen har vært helt urimelig (og da mener jeg helt borti natta og du kunne ikke vite det) eller at du ble truet til å betale.

   #8
 21,481     Enebolig     0

Det er trist at håndverkerbransjen sliter med sånne aktører. Bransjen burde kanskje heller legge energi i å luke ut disse enn å kneble folk som vil jobbe i sitt eget hus.


Det er ikke vår oppgave å ta svindlerne. Det er heller ikke vi som legger begrensninger på hva menigmann kan gjøre hjemme. Det er det et fåtall mennesker som gjør.

Men om man faktisk fikk straff for å svindle via håndverktjenester, så hadde det tjent oss. For "ingen" stoler på en håndverker lenger.

Det er rart....ta noe tusenlapper fra et firma og få 15 år bak murene. Ta millioner fra privatpersoner og gå fri.
   #9
 7,685     Bærum     0
Det er primært myndighetene som har ansvar for dette. Poenget mitt er at bransjen har vært flinke til å lobbe når det gjelder å redusere huseieres mulighet til å utføre håndverksarbeid på egen bolig. De burde kanskje bruke energien på å påvirke myndighetene til å lage et regime for å luke ut de useriøse i stedet. Å hevde at folk ikke er kompetente til å gjøre ting selv samtidig som de skal stå ansvarlige for å velge kompentente håndverkere blir for meg en logisk brist. Son jeg har skrevet tidligere har den jevne borger lite kompetanse på håndverktjenester. Det blir da helt urimelig å forlange at de skal kunne vurdere utførelsen. Man må kunne forlange at en bransje holder et visst kvalitetsnivå. Dette burde håndverkerbransjen selv være interessert i.
   #10
 1,043     Akershus     0

Når du har betalt betyr det at du har akseptert tjenesten.

Det som kan gi deg rett til avslag da er at det er skjulte feil, prisen har vært helt urimelig (og da mener jeg helt borti natta og du kunne ikke vite det) eller at du ble truet til å betale.


Nja, så enkelt er det vel ikke. Forutsatt at en har reklamert fører ikke betaling til at en har akseptert noe som helst (andre regler kan gjelde i entrepriseforhold etter standardavtaler). Særlig klart er dette når det gjelder skjulte feil/mangler som en blir klar over etter hvert.

I praksis sliter du likevel med denne saken. Den som har pengene har makta. Du kan prøve å ta denne møkkagjengen til Forliksrådet og deretter om nødvendig til retten (småkravsprosess, dvs svært små saksomkostninger). For et slikt beløp ville jeg ikke giddet, det koster tid, energi og penger.

Ta kontakt med dem, prøv å press frem et forlik ca på halvveien. Resten bør du skrive på kontoen for egenopplæring!! Og: Alle telefonsamtaler MÅ du bekrefte/oppsummere skriftlig på mail!!