47,920    117    3  

Håndverkere: Kan de aldri holde avtaler?

 189     0

Ja jeg lurer jeg hvorfor mange i dette faget aldri kommer når de lover??

Og om der er mange andre som opplever dette?

   #1
 1,292     Ålesund     0
En av grunnene er at bare halvparten av folkene som bestiller en håndtverker forteller på forhånd alt som skal gjøres. Når en kommer ut til kunde da, så kommer den vanlige: Mens du alikevel er her, kan du ikke....
Og så tar det en time eller to ekstra.. På jobb nummer tre den dagen blir det skikkelig galt...
  (trådstarter)
   #2
 189     0
Ofte har de vel sett på jobben først, og det er egentlig iorden at de kommer for sent, men det er da almindelig høflighet å ringe å si fra.
   #3
 1,093     Skjetten     0
Spørs vell hvilke fag du er borti...

Med snekker arbeid, murerarbeid, betong arbeid osv. så er det ofte lite "tull" som skal til før du er en uke skeivt ut på tidsplanen. Evt. at du har ting som må fullføres en annen plass...

Med de "mindre" jobbene som rørlegger, elektriker, ventilasjonsfolk, blikkenslagere... Så har de nok mer mulighet til å "stokke" om på jobbene sine...


Men mange bør absolutt være flinkere til to ting!

- Prioritere!
: Man står ikke å monterer kledning på ett hus, om man har ett bad som skal gipses/litexes, med både fliselegger og rørlegger klar til å gjøre "innhogg" etterpå...

- Ringe!
: Ringe til kunden, helst kvelden før! Fortelle at man må pga. prioriteringer/evt. annen forklaring utsette jobben til .... Beklager så mye...  Å helst unngå ringe å fortelle det samme kvelden før man skulle komme komme neste gang Smile
Signatur
   #4
 21,481     Enebolig     0
Jeg ringer kundene og sier ifra hvis jeg har nr. Det skulle bare mangle. Problemet er at kontoret gjør avtaler og vet ikke stort om hvor lang tid jeg vil bruke på en jobb før jeg reiser videre. Og som elektriker skal det faktisk ikke så mye til før det går mer tid enn beregnet. Skruen som ikke vil i eller veggen som ikke kan borres i. Mye rart.

Et problem jeg synes er helt på trynet er at de på kontoret glemmer bort jobber. Jeg har ordre på pda`n som kan være nesten et år gamle. Sier ifra tre fire ganger. Etter det får det være deres problem. Da får de heller ta færre jobber.

Så har man kundene som skriker hvis man er en halvtime for sent. Når jeg blir møtt av sånt i inngangsdøra av en husmor som ser glamour hele formiddagen og vasker huset hver dag får jeg lyst til å si at jeg godt kan reise igjen.
   #5
 1,292     Ålesund     0

Et problem jeg synes er helt på trynet er at de på kontoret glemmer bort jobber. Jeg har ordre på pda`n som kan være nesten et år gamle. Sier ifra tre fire ganger. Etter det får det være deres problem. Da får de heller ta færre jobber.

Hysj, må ikke si det høyt... Da vet jo folk hvordan vi har det på kontorene våre... ::)

Så har man kundene som skriker hvis man er en halvtime for sent. Når jeg blir møtt av sånt i inngangsdøra av en husmor som ser glamour hele formiddagen og vasker huset hver dag får jeg lyst til å si at jeg godt kan reise igjen.

Pleier å si det jeg hvis det er folk som alikevel er hjemme hele dagen ;D
   #6
 135     0
Jeg er håndverker og det er ikke mange ganger jeg har måttet brutt en avtale, de gangene det har skjedd har jeg sagt ifra i god tid. Jeg opplever det heller motsatt, hvorfor kan ikke kundene holde avtalene DE har gjort med meg? Kundene ønsker ofte befaring den og den dagen og det og det klokkeslettet, så møter jeg opp presis, men ingen kunde. Det er jo ingen fare for meg, får jo betalt for det og det får bedriften også siden kunde blir fakturert for bomtur.
Folk er forskjellige, noen er rotete av seg og glemmer avtaler, mens andre er veldig flinke. Så tror at kundene er like "flinke" som håndverkerne.

Kontor"damer" bør ikke gjøre avtaler på jobber, montørene burde legge opp arbeidsdagen sin selv. Slik har jeg det og det funker som bare:)
   #7
 48     Lillestrøm     0

Har hatt møter, samtaler, befaringer og avtalte telefonmøter med:
Rørleggere
Snekkere
Murere
Gravere
Elektrikere
Flisleggere
Blikkenslagere
osv...

IKKE EN KJEFT holder avtaler!

Men, jeg har lært meg å leve med det...  :'(

   #8
 1,093     Skjetten     0

Finne deg noen mer seriøse da, spesielt om det er småjobber vi snakker om Smile Det med å ikke møte til avtalt tid kan skje, men det er desto viktigere å komme til avtalt tid på småjobber hvor andre fag kan risikere å bli stående i frys til din del av arbeidet er utført...

På store jobben må man derimot regne med litt +/- på div. dager/uker alt etter hvor stor jobben er og hvor langsiktig den er...

Signatur
   #9
 160     0
Det er ofte slik at en snekker (og andre håndverkere) har flere prosjekter samtidig, og flere prosjekter som venter.

Omentrent overalt jeg er og jobber gjør jeg mer enn avtalt. Kunden skal BARE ha det vinduet skiftet, og lagt nytt gulv på det soverommet osv osv. Sjefen har kanskje beregnet 4dager på et prosjekt, men når jeg da må gjøre litt ekstra + at det kan oppstå uventede problemer så tar det kanskje 6dager. Da blir jo de andre prosjektene forskyvet 2 dager. Og slik baller det på seg, syns heller ikke man kan gå derifra på dag 4 og levne hallferdig arbeid bare fordi sjefen har regnet 4 dager og jeg skal videre til nesteprosjekt.


På større prosjekter er det ikke snakk om 2 dager, der kan det gå mange uker.

Men folk trur at det kun er de som skal ha badet sitt oppusset, og at det sitter 50 ledige arbeidere i komunnen og venter på arbeid. Sånn er det desverre ikke idag. (heldigvis for håndverkerne)


Men er helt enig i at man kan ringe og gi beskjed, alt går mye bedre om man snakker med kundene og forklarer situasjonen.
   #10
 142     En flott bygd på Sunnmøre.     1
Det finnes like mange kunder som ikke holder avtaler, Vi handverkere er smarte nok til og ikke gå og prate dritt om kundene slik som kundene gjør om mange håndverkere ang avtaler ;)

Jeg tar mot jobber selv, antyder tid, sier du er kommet i køen. forteller og om kunder som stadig kommer på nye ting, da er det ikke lett og beregne tid..