(trådstarter)
   #31
 2,435     Hordaland     0
Dagens prosjektledere og elektrikerbedrifter vil ha minst mulig materiell på lager, ergo minst mulig rest og retur fra utførte jobber. De fleste elektrikere kjører heller til grossist for å ta ut materiell, enn å sjekke opp hva bedriften har på eget lager. Dessverre en nokså utstrakt praksis.

For prosjektleder / bedriften betyr det at det kan spares penger, visst man kan benytte bestilt materiell fullt ut. Noen ekstra klemmer er marginal kostnad, kontra om bedriften må ta i retur ruller med både 100cm, 60cm og 40cm varmefolie.

I dette tilfellet endte det opp med at en del varmefolie ble skadet, og feilkuttet, som resulterte i at man måtte supplere med 40cm bredder i tillegg. Et rotete arbeid, og fortjenesten gikk nok opp i ekstrakostnader for bedriften her.

Jeg har ikke vært på besøk hos mine besteforeldre etter at elektrikerne ferdigstilte arbeidet, så jeg vet ikke hvordan resultatet er blitt. De har i hvert fall kommet seg i hus, og det er visst nok varme i gulvet.

Elektrikerne fikk et ekstra oppdrag med å montere en stikkontakt i en gang, like ved sikringsskapet. Jeg fikk låne en hullsag og tabbeboks av ene elektrikeren, og monterte inn dette mens jeg var der. Tabbeboksen ble montert like under en lysbryter, og jeg gav beskjed om at elektrikeren måtte ta med en dobbeltramme og en stikkontakt, for å montere dette sammen med resten av kompleteringsarbeidet de skulle utføre. Min bestefar har imidlertid opplyst om at de måtte komme innom 2 ganger for å montere stikkontakten, da de glemte å ta med deler til dette hver gang. Nokså utrolig - spør du meg.
Signatur

   #32
 6,009     Finnmark     0
Tror dessverre mange bedrifter sender lærlinger og urutinerte ut på arbeide som de ikke har forutsetninger for å utføre uten ekstra veiledning......
At firma kjører mye tull fram og tilbake er jo kjent:))

Signatur