Du har helt klart en god sak. Det er på ingen måte avtalt noe arbeid. Du har skrevet en liste under forutsetning at det ikke ble dyrere.
Ofte vil ikke en forbruker kunne ha noe forutsetning for å vite om noe blir dyrere eller ikke. Eksempler:
Ønsker du ekstra matt maling på veggene? Vil du ha blå fliser istedetfor de vanlige hvite?
Mange sånne valg er smak og behag, og kanskje vil tilogmed tilvalg være billigere å ferdigstille enn det originale.
Avtalen om at alle ekstrakostnader skal synliggjøres på forhånd er klokkeklar.
På den moralske siden: du visst tydeligvis at det ble en ekstrajobb, og prisen du har fått burde helt klart være et minimum av hva du forventet. Derfor synes jeg du moralsk sett skal betale fakturaen fordi du uansett ville startet dette arbeidet. Men juridisk kan du stå på dit.
Slik poster fremstiller saken var det klart for ham at endringene i utførelse ville medføre ekstraarbeider/ekstrakostnader - skråskjæring av flisekanter i stedet for jukselist osv. Å hevde at dette var en liste "under forutsetning" av at det ikke blir dyrere holder ikke. Poster sier derfor klokelig heller ikke dette, han VISSTE at dette var tilleggsarbeider/en "bedre" utførelse hvor det var sannsynlig/sikkert at det ville ha en pris!
Det kan ikke være noe særlig tvil om at det skal betales for denne bestillingen(!!) av tilleggsarbeid. Det er selvsagt ingen som er uenige i at det er svært uryddig oppførsel fra entreprenørens side.
For ordens skyld: Hadde det vært flere nuller i fakturaen, kan det tenkes at saken ville vært en annen. Entreprenøren ville da ha en helt annen plikt til å varsle at det ble en tilleggsregning - og til å angi hvor stor den ca blir.
I og med at dette er en fillesak og et fillebeløp er fortsatt min konklusjon:
Slik poster fremstiller saken var det klart for ham at endringene i utførelse ville medføre ekstraarbeider/ekstrakostnader - skråskjæring av flisekanter i stedet for jukselist osv. Å hevde at dette var en liste "under forutsetning" av at det ikke blir dyrere holder ikke. Poster sier derfor klokelig heller ikke dette, han VISSTE at dette var tilleggsarbeider/en "bedre" utførelse hvor det var sannsynlig/sikkert at det ville ha en pris!
Det kan ikke være noe særlig tvil om at det skal betales for denne bestillingen(!!) av tilleggsarbeid. Det er selvsagt ingen som er uenige i at det er svært uryddig oppførsel fra entreprenørens side.
For ordens skyld: Hadde det vært flere nuller i fakturaen, kan det tenkes at saken ville vært en annen. Entreprenøren ville da ha en helt annen plikt til å varsle at det ble en tilleggsregning - og til å angi hvor stor den ca blir.
I og med at dette er en fillesak og et fillebeløp er fortsatt min konklusjon:
Er bestilt = skal betales
Ser at "han" bør leses som "hun" i posten min over...
Før jeg satte opp at jeg ønsket ekstraarbeidet utført så var jeg innstilt på at dette trolig var noe jeg måtte betale ekstra for, men når jeg spurte om priser på arbeidene ble jeg informert om følgende, ordrett sitert:
"Det hadde vært fint om du kunne be alle som ønsket forandringer i forhold til hovedtilbudet sette en lapp på døra slik som "anonym" gjorde. Så kontakter vi den enkelt for en gjennom gang og eventuelle kostnader."
Dette ble vi enige om etter at det har vært mye tull i de første oppgangene.
Som det står her så blir vi kontaktet ved EVENTUELLE kostnader... Derfor antok jeg at siden jeg ikke hørte noe medførte ikke dette arbeidet ekstraarbeid selv om jeg i utgangspunktet hadde regnet med at det kostet meg ekstra...
Vi er enige om at dette er et fillebeløp trådstarter bare bør betale, og at det etisk riktige er å betale.
MEN: Gjør man en avtale om at alle kostnader skal varsles og godkjennes før en jobb starter, da kan man bare ikke komme i ettertid og si at jobben er gjort! Det er en grunn til at mange kontrakter fastsetter at avvik skal avtales skriftlig. Håndtverkern KAN IKKE gjøre ting på eget initiativ og forvente betaling når det eksplisitt er avtalt noe annet.
Jeg ville nok betalt i og med at ekstraarbeidet gir et kvalitetsløft. Men å hevde at det er etisk riktig å betale blir i mine øyne tull. Her er det håndverker som ikke har fulgt avtale og da skjønner jeg ikke at kunde har noe moralsk forpliktelse.
Altså: Trådstarter har bestilt en jobb, fått utført jobben og er godt fornøyd med jobben , men ønsker å utnytte en kommunikasjonssvikt mellom henne og leverandør til ikke å betale deler av en regning som hun ikke synes er for høy. Eller?
Nå har jeg jo skrevet at jeg synes hun bør betale. Hun har heller ikke skrevet at hun ikke vil betale, men mener hun bør få et prisavslag siden arbeidet ble utført i strid med avtalen. Jeg synes ikke dette er et urimelig krav. Hvorfor skal håndverker gå skadefri når det er han som ikke har holdt avtalen?
Folk trenger ikke å være enig med din sak, selv om de forstår hva du mener...
AtW
Du har helt klart en god sak. Det er på ingen måte avtalt noe arbeid. Du har skrevet en liste under forutsetning at det ikke ble dyrere.
Ofte vil ikke en forbruker kunne ha noe forutsetning for å vite om noe blir dyrere eller ikke. Eksempler:
Ønsker du ekstra matt maling på veggene?
Vil du ha blå fliser istedetfor de vanlige hvite?
Mange sånne valg er smak og behag, og kanskje vil tilogmed tilvalg være billigere å ferdigstille enn det originale.
Avtalen om at alle ekstrakostnader skal synliggjøres på forhånd er klokkeklar.
På den moralske siden: du visst tydeligvis at det ble en ekstrajobb, og prisen du har fått burde helt klart være et minimum av hva du forventet. Derfor synes jeg du moralsk sett skal betale fakturaen fordi du uansett ville startet dette arbeidet. Men juridisk kan du stå på dit.
Det er vel litt av poenget med et forum :P
Javel? Hvor fremkommer dette?
Tvert i mot - hun skriver selv at hun er klar over at dette ville koste penger.
Det hun ikke ble opplyst om er hvor mye...
Linda_ , nå tipper jeg du føler trangen til å "mene litt mer" på forumet ;D
Det kan ikke være noe særlig tvil om at det skal betales for denne bestillingen(!!) av tilleggsarbeid. Det er selvsagt ingen som er uenige i at det er svært uryddig oppførsel fra entreprenørens side.
For ordens skyld: Hadde det vært flere nuller i fakturaen, kan det tenkes at saken ville vært en annen. Entreprenøren ville da ha en helt annen plikt til å varsle at det ble en tilleggsregning - og til å angi hvor stor den ca blir.
I og med at dette er en fillesak og et fillebeløp er fortsatt min konklusjon:
Er bestilt = skal betales
Ser at "han" bør leses som "hun" i posten min over...
"Det hadde vært fint om du kunne be alle som ønsket forandringer i forhold til hovedtilbudet sette en lapp på døra slik som "anonym" gjorde. Så kontakter vi den enkelt for en gjennom gang og eventuelle kostnader."
Dette ble vi enige om etter at det har vært mye tull i de første oppgangene.
Som det står her så blir vi kontaktet ved EVENTUELLE kostnader... Derfor antok jeg at siden jeg ikke hørte noe medførte ikke dette arbeidet ekstraarbeid selv om jeg i utgangspunktet hadde regnet med at det kostet meg ekstra...
MEN: Gjør man en avtale om at alle kostnader skal varsles og godkjennes før en jobb starter, da kan man bare ikke komme i ettertid og si at jobben er gjort! Det er en grunn til at mange kontrakter fastsetter at avvik skal avtales skriftlig. Håndtverkern KAN IKKE gjøre ting på eget initiativ og forvente betaling når det eksplisitt er avtalt noe annet.