#11
 570     Norge     0

Har du noen form for sikring i regulatoren din? Hvis ikke vil jeg sterkt anbefalle å sette inn det, ikke imot overbelastning men imot kortsluttning!

Prøv å legg en skiftnøkkel over et batteri så ser du hva jeg mener Wink. Blir mindre strøm dersom en eventuell kortsluttning er et stykke unna batteriet men det er ikke sikkert at det går så bra med batteriet alikevell =)


Mener du at sikringens oppgave er å beskytte batteriet?



  (trådstarter)
   #13
 1,084     Oslo     0

Tenker du på noe slikt som denne?


Ja den er super.


Har du noen form for sikring i regulatoren din? Hvis ikke vil jeg sterkt anbefalle å sette inn det, ikke imot overbelastning men imot kortsluttning!


På regulatoren står det "Short-circuit protection" og "Reverse-polarity protection". Men den var ganske billig, kjøpt fra Kina på ebay.

I tillegg har jeg en 20A sikring mellom regulator og batteri, men den er kanskje imot overbelastning og ikke kortslutning?
   #16
 3,412     Akershus     0

Det står ikke noe om sikring i bruksanvisningen for denne.


Det er kult å ha sikringer!  Hvis det er utstyr hvor sikring mangler, bør man kanskje investere noen få kroner i en sikringsholder og en pakke sikringer fra Biltema, Clas Ohlson eller lignende.  Sikrings are cool!
Signatur
  (trådstarter)
   #17
 1,084     Oslo     0

Det står ikke noe om sikring i bruksanvisningen for denne.


I bruksanvisningen står det "Short-circuit protection" og "Reverse-polarity protection"... betyr det at den har sikring?

En annen ting: hva er forskjellen på sikring mot overbelastning og kortslutning?

  (trådstarter)
   #18
 1,084     Oslo     0

Har du noen form for sikring i regulatoren din? Hvis ikke vil jeg sterkt anbefalle å sette inn det, ikke imot overbelastning men imot kortsluttning!


Hvordan setter jeg inn sikring imot kortsluttning?
   #19
 3,412     Akershus     0
"Short-circuit protection" = kortslutningsvern

Overlastvern skal beskytte mot at kabler overbelastes og blir for varme.  Et overlastvern for eksempel på en 16A kurs kan tåle en kort periode med mer enn 16A, fordi kabler trenger endel tid på å varmes opp nok til at det blir farlig om de bare overbelastes littegrann.  Noen typer motorer trekker mye strøm i et lite øyeblikk når de startes opp, så det kan være gunstig å la dem få litt mer strøm enn vanlig i en kort period.

Kortslutningsvern skal beskytte mot kortslutning.  De skal kutte strømmen veldig fort hvis det går veldig mye strøm. 

En smeltesikring (slike som ofte brukes i biler, eller de gamle sikringene man skrur/skrudde inn i gamle sikringsholdere) dekker litt av begge funksjoner, jamfør "raske" og "trege" sikringer. 

Siden du har "short-circuit protection" har du kortslutningsvern.  Det høres ut som om saken er i orden Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 1,084     Oslo     0
Ok, takk skal du ha. Jeg har i tillegg en 20A sikring mellom regulator og batteri. Da trenger jeg vel ikke bekymre meg for hverken overbelastning eller kortslutning.  Cool