609    3    1  

Første møte med utbygger.. er det slik det skal være?

 68     1
Har nettopp vært i møte med en boligbygger til en tomt vi har. Vi valgte en modell som de hadde. Vi fikk oppgitt pris på bygget, uten grunnmur og graving.

Vi gjorde bygget 25% mindre og la til en garasje. Dette er på en flat og enkel tomt.

I første møte fikk vi vite ca pris, på et standard hus basert på den rå tegningen vår. Det var på lik pris som det opprinnelige huset før vi tegnet om. Men, med grunnmur og graving.. dvs nesten nøkkelferdig. 

Så, for å komme ned på prisen vi trenger, så rådet de oss til å kutte ut garasjen og redusere stuen igjen.
Veldig vage på hvilke andre ting vi burde redusere på.


Men, så hadde vi spørsmål om hva slags priser vi måtte legge til, over "standarden", slik at vi hadde en liten innsikt i hva vi må regne med

Gulvvarme: hva slags priser må vi regne med? ->Nei, luft til luft er nok rimeligst.
Takstein: bytte fra standard til annen? -> Nei, det må man se på etter det er tegnet opp.
Gulv: Hva slags valg har man. Blir det dobbel pris fra laminat til Parkett? -> Nei, det må regnes på.
Vindu: Litt mer vindu.. -> Nei, det er vanskelig å si, mange valg



Så, det vi kom ut av møtet med, var at man signer en avtale om å bygge huset, så får vi vite hva ting koster etterpå.

Som gjør at vi sitter å tegner huset 20% mindre igjen, slik at vi ikke får sjokk når vi legger til noen ting over standard.

   #1
 159     0
Snakk med noen andre. Får du ikke godfølelsen av firma A, må du prøve firma B. Hus er en så stor og viktig investering i livet at hvis du ikke er 100% fornøyd med service, må du finne noen andre.
   #2
 5,570     0
Man skal jo helst vite hva noe koster før man kjøper det, så jeg forstår at du blir litt frustrert når du ikke får priser. Men fra utbyggers perspektiv så er det jo ikke så enkelt, gitt hans svar. Må man regne på noe, så må man regne på det før man kan gi en pris.

Enig med forrige - dersom du ikke har en god følelse, gå videre. Men det kan jo også være ren personkjemi, uten at det er noe galt med selskapet.

Jeg kan ikke si at jeg, ut fra ditt innlegg, kan se noe "feil" med måten utbygger opptrer. Men her kan det godt være flere meninger.
   #3
 6,929     Akershus     0
enkelte ting er lett å svare på på et møte, andre ting er det ikke. av ting som er lett å svare på er ting dere spør om tillegg på som er kvantifisert og allerede kalkulert inn i totalprisen. gode eksempler er gulvflater og takflater. når vi gir en kunde en pris uten at vedkommende har kommet med spesifikke ønsker, kan vi for eksempel si at i prisen er det kalkulert inn eksempelvis 350kr/m2 for gulv, ønsker du et dyrere gulv er tillegget deretter. det samme med takstein, som i ditt tilfelle.

ikke fult så lett er det med eksempelvis vinduer, da dette neppe er tall han sitter med i hodet, spesielt vanskelig r det om dere ikke vet nøyaktig hva dere ønsker. derfor er det skummelt å oppgi tall på sparket. hva gulvvarme angår hadde han kanskje ikkesvarene dere trengte i hodet, men det burde han selvsagt ha vært klar på.

jeg brukte ordet skummelt i avsnittet over. det er en meget god grunn til det. når det gjelder penger, har kundene en lei tendens til å huske bare bruddstykker av en samtale. dersom man sier f.eks at man tipper spesielt vindu kommer på en gitt sum, men man må sjekke det opp , så ender det opp på det dobbelte, så kan kunden gå helt i vranglås. det samme kan skje dersom man blir spurt om f.eks hvor mye detdet koster med et påbygg av en gitt størrelse, og man kaster ut en sum mellom sånn og slik, basert på erfaring. erfaringsmessig vil vedkommende notere seg denlaveste summen, og glemme resten. alltid. så når prisen da foreligger, og er faretruende nær toppen av de summene du først kastet ut, da reagerer kunden. for alt vedkommende husker er den laveste summen.

poenget med alt dette er at det å slenge rundt seg med summer og tall på et sånt møte er livsfarlig. så det dere oppfatter som vranghet eller manglende imøtekommenhet kan være et resultat av bitter erfaring. men, og det er selvsagt et men. kommunikasjonen går begge veier, og basert på det du har skrevet vil jeg påstå at kommunikasjonen burde vært bedre og klarere fra hans side.

lykke til i prosessen videre!

.Thag