Dette handler ikke noe særlig om at pris gir bedre service, etter min mening. Det vi snakker om er holdninger og respekt for andre mennesker, og det burde kunne gå an å få til uten at det skal koste mer av den grunn. Personlig har jeg ikke hatt noen polakker i arbeid, og har aldri brukt anbudstorg eller lignende, så mine dårlige erfaringer har vært fra norske aktører.
Ta noe så enkelt som en anbudsrunde: Det kommer feks 10 stykker og ser på jobben, alle viser interesse og lover å gi et tilbud innen to uker. Hva skjer, jo en får 2 tilbud innen fristen, 1 etter fristen, 1 etter en har mast en måned, og resten hører en ikke noe fra. Kan de ikke bare si at de ikke er interessert? Siste uka har jeg hatt 7-8 samtaler med Askim Naturstein, og det er komplett umulig å få tilkjørt stein fra dem. Det er utrolig provoserende nå som jeg har tatt en uke fri fra jobben for å legge stein. Det er den ene unskyldningen etter den andre. Og noen unnskyldninger benyttes flittig, som feks at de ikke fikk svart på e-post fordi det var graving på gang, og linjene var nede. Den fikk jeg høre i høst også, men det hadde de sikkert glemt. Enkelte slike bedrifter hadde sikkert vært rene gullgruvene dersom de hadde fått en skikkelig opprydding i rutiner og kundebehandling. (For alt jeg vet er de rene gullgruver uansett, og at det er derfor de bare kan holde på som de gjør)
Dette handler ikke noe særlig om at pris gir bedre service, etter min mening. Det vi snakker om er holdninger og respekt for andre mennesker, og det burde kunne gå an å få til uten at det skal koste mer av den grunn. Personlig har jeg ikke hatt noen polakker i arbeid, og har aldri brukt anbudstorg eller lignende, så mine dårlige erfaringer har vært fra norske aktører.
Ta noe så enkelt som en anbudsrunde: Det kommer feks 10 stykker og ser på jobben, alle viser interesse og lover å gi et tilbud innen to uker. Hva skjer, jo en får 2 tilbud innen fristen, 1 etter fristen, 1 etter en har mast en måned, og resten hører en ikke noe fra. Kan de ikke bare si at de ikke er interessert? Siste uka har jeg hatt 7-8 samtaler med Askim Naturstein, og det er komplett umulig å få tilkjørt stein fra dem. Det er utrolig provoserende nå som jeg har tatt en uke fri fra jobben for å legge stein. Det er den ene unskyldningen etter den andre. Og noen unnskyldninger benyttes flittig, som feks at de ikke fikk svart på e-post fordi det var graving på gang, og linjene var nede. Den fikk jeg høre i høst også, men det hadde de sikkert glemt. Enkelte slike bedrifter hadde sikkert vært rene gullgruvene dersom de hadde fått en skikkelig opprydding i rutiner og kundebehandling. (For alt jeg vet er de rene gullgruver uansett, og at det er derfor de bare kan holde på som de gjør)
Jeg har omtrent samme erfaringer som du beskriver her.
I fjor sommer så trengte jeg elektriker, tenkte å hente inn tilbud fra noen froskjellige.
En av de større i området kunne ikke gi meg tilbud siden de som regnet tilbud var på ferie, etter litt frem og tilbake skulle de ta kontakt så fort en var tilbake fra ferie. -hørte ikke mere fra de.
En annen kom jeg ikke igjenom på telefon til(prøve noen dager), kom til svarer som sa jeg skulle sende en mld til ett mobilnr, så skulle de ringe opp igjen når de hadde tid - Hørte ikke noe fra de heller.
De 2 siste var hyggelige og kom med tilbud, men den ene var nesten dobbelt så dyr som den andre(samme antall stikk, kurser downlights osv, og alt utstyr fra samme leveradnør fra begge)
Endte opp med Gardermoen elektro som var den billigste, de gjorde forøvrig en kjempejobb =)
Ellers så har jeg kjøpt ny leilighet der; maleren hadde gått med sten i skoene på den nye parketten(alt måtte byttes), ikke hadde han klart å dekke med maling alle steder heller, snekkeren skjøt lister så flisene på badet sprakk , snekkern skrapet opp ytterdøren, kjøkkenemontørene skrapte opp veggene etter maleren. Og når omtrent alle gipsskjøtene sprakk opp i stuen etter kort tid så fikk jeg sparklet, pusset og malt stuen med alle møblene i(!) (skanska lovte å ta seg av alt, jeg skulle bare rydde unna småting så skulle de lagre møblene mens de holdt på).
Da kan man begynne å lure på hva man tenker med , er ikke mye yrkesstolthet i sånne håndtverkere.
Men er heldigvis mange seriøse også, har ikke bare dårlige erfaringer med håndtverkere
Jeg har dessverre også mange dårlige erfaringer med håndverkere, alle norske.
Her kommer imidlertid en gladhistorie:
En kollega skulle bygge: hvem skulle han få til å grave for seg? "Gå til N.N. han er ikke billigst på timepris, men jobben blir gjort, raskt og skikkelig". Han fikk jobben, den ble gjort og den var skikkelig! Gjett om vedkommende fikk hederlig omtale og ble anbefalt videre.
Samme med snekkeren som bygde oss naboen - deretter hos oss. Flotte karer og slike blir anbefalt videre!
Dyrt er best gjelder produkter (materiell) som leveres, ikke arbeidskraften. Man finner slasker i alle fag. Dessverre har håndverkerbransjen fått et frynsete rykte de siste årene. Jeg er ikke i tvil om at både moral og utførelse generelt er dårligere enn for 20 år siden, men jeg registrerer også at det skjedde noe med bransjen for 6-7 år siden, og at det også må ta sin del av ryktet. Men det er ikke lov å nevne hva som skjedde....annet enn at det var stort behov for arbeidskraft.
Du meinar vel det ordet som startar på p og sluttar på olakk. ;)
Nå dreide vel kåseriet seg om håndverkere som ikke holder avtaler. Her tror jeg nok Nordmennene må ta skylden selv. Det er vel oftest Nordmenn som er ledere av bedriftene og arbeidslagene. Jeg har nok av dårlige erfaringer med nordmenn som ikke kommer når de skal. Problemet med Polakkene er vel at de ikke vet hvordan jobben skal utføres.
Både og. Problemene henger ofte sammen. Noen jobber som bare juling uavhengig om de kan jobben eller ikke. Andre røyker hele dagen og hopper opp når sjefen kommer.
Uansett er det et minimum å varsle kunden hvis man ikke kan holde avtalen. Men det nytter ikke å kjefte dersom man kommer en halvtime/time for sent, det er det ofte forrige kunde som har forårsaket. "Mens du først er her" er en veldig kjent strofe. Det er ikke alltid like lett å gjøre alle fornøyde, men det er vel derfor vi sier ca klokka....
Forstår den "mens du er her". Tannlegen min er meget striks: du skal ikke være mange sekundene for sen før timen er kjørt. "Må gjøre det slik av hensyn til alle som kommer etter deg". Forstått og verdsatt. Det er aldri lange ventetiden hos ham - rett inn på pinebenken. ;)
Det er også slik at enkelte jobber er mer vriene enn en hadde tenkt seg og tar lenger tid enn forventet, men da bør vi som har tatt fri fra jobben få beskjed og gjerne dagen før om at håndverkeren ikke kommer når dette faktisk er kjent dagen før!
Forstår den "mens du er her". Tannlegen min er meget striks: du skal ikke være mange sekundene for sen før timen er kjørt. "Må gjøre det slik av hensyn til alle som kommer etter deg". Forstått og verdsatt. Det er aldri lange ventetiden hos ham - rett inn på pinebenken. ;)
Det er også slik at enkelte jobber er mer vriene enn en hadde tenkt seg og tar lenger tid enn forventet, men da bør vi som har tatt fri fra jobben få beskjed og gjerne dagen før om at håndverkeren ikke kommer når dette faktisk er kjent dagen før!
Jeg er helt enig i at vi burde være mer strenge og ikke godta alt. Men tannlegen vet hva han skal gjøre, og blir det mer, så må man ha ny time. Han bestemmer.
For oss er det motsatt, kunden bestemmer (i langt større grad) hva som skal gjøres, og vi tar oss av den fagmessige delen. Og kunden må være fornøyd. Og kundene maser. Det er ikke alltid like lett å ta valget om hvor man skal være til enhver tid. Kjipt å reise fra en kunde når bare en times arbeid gjenstår.
Kjipt å reise fra en kunde når bare en times arbeid gjenstår.
Jeg kan ikke se hvorfor det skal være vanskeligere for elektrikeren enn tannlegen eller andre. Om du kan passe dette inn ved å forskyve knotorarbeide så er vel det en løsning. Men å skyve forsinkelsen over på flere kunder fremover, det er som strutsen som pløyer med hodet!
Om gamle enkefru Olsen har fryst fast i badekaret så er det jo å anse som krisehjelp å få i gang varmegulv og VVB. Men ikke om jeg plutselig får en åpenbaring som sier meg at jeg må ha et nytt stikk i gangen i det du er på vei ut døra. Da får jeg bare finne meg i å gå bakerst i køen igjen. Sånnærebare!
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
I tillegg er det veldig greit å ringe når man ser at man ikke rekker å komme til avtalt tid. Husk folk har tatt fri fra jobben for å sitte og vente. Jobber som ofte er vel så viktige som håndverkerens. Forøvrig synes jeg leger ofte er like ille, men de er jo som kjent høyt hevet over menigmann.
Personlig har jeg ikke hatt noen polakker i arbeid, og har aldri brukt anbudstorg eller lignende, så mine dårlige erfaringer har vært fra norske aktører.
Ta noe så enkelt som en anbudsrunde: Det kommer feks 10 stykker og ser på jobben, alle viser interesse og lover å gi et tilbud innen to uker. Hva skjer, jo en får 2 tilbud innen fristen, 1 etter fristen, 1 etter en har mast en måned, og resten hører en ikke noe fra. Kan de ikke bare si at de ikke er interessert?
Siste uka har jeg hatt 7-8 samtaler med Askim Naturstein, og det er komplett umulig å få tilkjørt stein fra dem. Det er utrolig provoserende nå som jeg har tatt en uke fri fra jobben for å legge stein. Det er den ene unskyldningen etter den andre. Og noen unnskyldninger benyttes flittig, som feks at de ikke fikk svart på e-post fordi det var graving på gang, og linjene var nede. Den fikk jeg høre i høst også, men det hadde de sikkert glemt.
Enkelte slike bedrifter hadde sikkert vært rene gullgruvene dersom de hadde fått en skikkelig opprydding i rutiner og kundebehandling. (For alt jeg vet er de rene gullgruver uansett, og at det er derfor de bare kan holde på som de gjør)
Jeg har omtrent samme erfaringer som du beskriver her.
I fjor sommer så trengte jeg elektriker, tenkte å hente inn tilbud fra noen froskjellige.
En av de større i området kunne ikke gi meg tilbud siden de som regnet tilbud var på ferie, etter litt frem og tilbake skulle de ta kontakt så fort en var tilbake fra ferie. -hørte ikke mere fra de.
En annen kom jeg ikke igjenom på telefon til(prøve noen dager), kom til svarer som sa jeg skulle sende en mld til ett mobilnr, så skulle de ringe opp igjen når de hadde tid - Hørte ikke noe fra de heller.
De 2 siste var hyggelige og kom med tilbud, men den ene var nesten dobbelt så dyr som den andre(samme antall stikk, kurser downlights osv, og alt utstyr fra samme leveradnør fra begge)
Endte opp med Gardermoen elektro som var den billigste, de gjorde forøvrig en kjempejobb =)
Ellers så har jeg kjøpt ny leilighet der; maleren hadde gått med sten i skoene på den nye parketten(alt måtte byttes), ikke hadde han klart å dekke med maling alle steder heller, snekkeren skjøt lister så flisene på badet sprakk , snekkern skrapet opp ytterdøren, kjøkkenemontørene skrapte opp veggene etter maleren. Og når omtrent alle gipsskjøtene sprakk opp i stuen etter kort tid så fikk jeg sparklet, pusset og malt stuen med alle møblene i(!) (skanska lovte å ta seg av alt, jeg skulle bare rydde unna småting så skulle de lagre møblene mens de holdt på).
Da kan man begynne å lure på hva man tenker med , er ikke mye yrkesstolthet i sånne håndtverkere.
Men er heldigvis mange seriøse også, har ikke bare dårlige erfaringer med håndtverkere
Her kommer imidlertid en gladhistorie:
En kollega skulle bygge: hvem skulle han få til å grave for seg? "Gå til N.N. han er ikke billigst på timepris, men jobben blir gjort, raskt og skikkelig". Han fikk jobben, den ble gjort og den var skikkelig! Gjett om vedkommende fikk hederlig omtale og ble anbefalt videre.
Samme med snekkeren som bygde oss naboen - deretter hos oss. Flotte karer og slike blir anbefalt videre!
Uansett er det et minimum å varsle kunden hvis man ikke kan holde avtalen. Men det nytter ikke å kjefte dersom man kommer en halvtime/time for sent, det er det ofte forrige kunde som har forårsaket. "Mens du først er her" er en veldig kjent strofe. Det er ikke alltid like lett å gjøre alle fornøyde, men det er vel derfor vi sier ca klokka....
Det er også slik at enkelte jobber er mer vriene enn en hadde tenkt seg og tar lenger tid enn forventet, men da bør vi som har tatt fri fra jobben få beskjed og gjerne dagen før om at håndverkeren ikke kommer når dette faktisk er kjent dagen før!
Jeg er helt enig i at vi burde være mer strenge og ikke godta alt. Men tannlegen vet hva han skal gjøre, og blir det mer, så må man ha ny time. Han bestemmer.
For oss er det motsatt, kunden bestemmer (i langt større grad) hva som skal gjøres, og vi tar oss av den fagmessige delen. Og kunden må være fornøyd. Og kundene maser. Det er ikke alltid like lett å ta valget om hvor man skal være til enhver tid. Kjipt å reise fra en kunde når bare en times arbeid gjenstår.
Jeg kan ikke se hvorfor det skal være vanskeligere for elektrikeren enn tannlegen eller andre.
Om du kan passe dette inn ved å forskyve knotorarbeide så er vel det en løsning. Men å skyve forsinkelsen over på flere kunder fremover, det er som strutsen som pløyer med hodet!
Om gamle enkefru Olsen har fryst fast i badekaret så er det jo å anse som krisehjelp å få i gang varmegulv og VVB. Men ikke om jeg plutselig får en åpenbaring som sier meg at jeg må ha et nytt stikk i gangen i det du er på vei ut døra. Da får jeg bare finne meg i å gå bakerst i køen igjen. Sånnærebare!