#31
 3,258     Akershus     0

Jeg har vært borti noen av produktene deres:
Noe av trelasten var ubrukelig pga dårlig kvalitet/feil laring.
Isolasjonen var ujevn/klumpete, vanskelig å arbeide med.
Akrylen var dårlig.
Rehabgipsen hadde dårlig overflate.
En del annet var greit.


Enig i dette. Man må være mer aktsom. Lagring av trevirke varierer nok sikkert fra utsalg til utsalg, samme med bortsortering av dårlig kvalitet.

Dog har vår lokal byggsjappe, BM, mye mer trevirke fra Krokskogen en det nærmeste Byggmax har så det tar lengre tid å handle/sortere hvis man må supplere eller småhandle.

Jeg har pleid å kjøpe "volumvarene" på Byggmax, men smånips (utenom skruer) kjøper jeg som regel andre plasser da mye av det er ræl på Byggmax og utvalget er mildt sagt mangelfullt og lite.

Poenget er at på sammenlignbare og også identiske produkter er de billigere. Om man får alt til feks reisverk til en vesentlig lavere pris, fra samme produsent, ja da må man jo gjøre det... tenker jeg.
Signatur

   #32
 265     0
Har kjørt samme opplegg som Pingle. Utlendinger og handlet materialer selv. Ingen problemer med verken arbeidsfolk eller kvalitet på materialer. Mye penger å spare men det kommer ikke av seg selv. Glem alt som heter fritid Smile
Vanlig 8-16 jobb er heller ikke noe bra combo for et sånt prosjekt.
   #33
 9,677     Kysten     0
"Jeg tenker på (skjulte)feil ved materiale og ansvar. At en håndtverker tar ansvaret for materialer (som du skriver godtatt kvaliteten) levert av oppdragsgiver blir som å gjøre fyren på dekksjappa ansvarlig for kvaliteten på bilen fordi han skiftet hjulene."

Dette kan du overhode ikke sammenligne, tømreren er den som er ansvarlig, det kan du ikke være uenig i. Det står tom i søknaden. Når han er ansvarlig er han også ansvarlig for matriellet han tar i bruk. Det er ikke en avsporing, det er rett og slett en av grunnene til at tømreren vil ha kontroll med det han leverer. 
   #34
 22     Follo     0


Dette blir en avsporing. Dette har ikke noe med eventuelle feil på materialene. Dette har med utførelsen av bygget å gjøre og avtaler rundt dette.

Jeg tenker på (skjulte)feil ved materiale og ansvar. At en håndtverker tar ansvaret for materialer (som du skriver godtatt kvaliteten) levert av oppdragsgiver blir som å gjøre fyren på dekksjappa ansvarlig for kvaliteten på bilen fordi han skiftet hjulene.


Er det noe som helst som tilsier at kvaliteten på ordinære byggevarer er dårligere på Byggmax enn feks BM, Bauhaus og andre kjeder?

Hvilke materialer er i så tilfelle dette? Og tror dere ikke det ville vært lange tråder om dette her på forumet hvis det var tilfelle. Byggmax har mange utsalg og selger som hakka møkk, det er mange kunder som vel ville reagert om de oppdaget at produktene var så dårlige at håndtverkere ikke kunne gå god for de.

Jeg syns dette lukter god gammel proteksjonisme fra en håndtverker som vil opprettholde sin paybackavtale med sin materialleverandør. Ikke noe annet  ;)

Og uansett må må utbygger klarere kvaliteten med sine håndtverkere. Om de klarer å gå god for kvaliteten fra "sin" materialleverandør så bør de vel være i stand til å vurdere kvaliteten fra andre?


Men det er vel i hovedsak vikarierende motiver som er ute og går her.


Byggmakkeravdelingene jeg kjenner lagrer sine materialer i klimakontrollerte haller. Fuktnivå etc er det topp kontroll på. Byggmax har dårlig utvalg, lagrer utendørs og går ofte tomt for ting det går mye av. Du må for guds skyld ikke lure på noe der i gåren. Kompetansenivået er skremmende lavt. Byggmakker har fagavdelinger med folk som kan bidra med det mest av råd osv. Det er ikke rart at BM er dyrt, men det er neimen ikke så besynderlig at byggmax kan holde lave priser heller!

Mvh
Plassøker
   #35
 489     Oslo     0
Sitat fra: hans9001 på I dag kl. 08:23:23
Jeg har vært borti noen av produktene deres:
Noe av trelasten var ubrukelig pga dårlig kvalitet/feil laring.
Isolasjonen var ujevn/klumpete, vanskelig å arbeide med.
Akrylen var dårlig.
Rehabgipsen hadde dårlig overflate.
En del annet var greit.

Enig i dette. Man må være mer aktsom. Lagring av trevirke varierer nok sikkert fra utsalg til utsalg, samme med bortsortering av dårlig kvalitet.

Dog har vår lokal byggsjappe, BM, mye mer trevirke fra Krokskogen en det nærmeste Byggmax har så det tar lengre tid å handle/sortere hvis man må supplere eller småhandle.

Jeg har pleid å kjøpe "volumvarene" på Byggmax, men smånips (utenom skruer) kjøper jeg som regel andre plasser da mye av det er ræl på Byggmax og utvalget er mildt sagt mangelfullt og lite.

Poenget er at på sammenlignbare og også identiske produkter er de billigere. Om man får alt til feks reisverk til en vesentlig lavere pris, fra samme produsent, ja da må man jo gjøre det... tenker jeg.


På Byggmax tar det lengre tid å handle, mye ræl på Byggmax og utvalget er dårlig, mangelfult og lite.     
Sant som du skriver.

Selv om noen av produktene er fra samme produsent og "identiske" er de nødvendigvis ikke sammenlignbare.

Har samme erfaring med Byggmax som Hans skriver. Mye av materialene var fulle av sprekker, kvisthull og barkkant. Noen kledningsbord var så vridde at de lignet mer på en propell. De impregnerte terrassebordene hadde ligget lenge i solen så de skulle være tørre og "fine"... ikke spesielt imponert over annet impregnert der heller. Isolasjonen er egentlig ikke verdt å nevne engang. Tungvint system når man skal ut etter å ha plukket materialene(på abildsø iallefal) tok lengre tid enn noen plass jeg har vært. Kundeservicen der var vel heller laber, ble bedt om å gå å se etter pris på noe de ikke hadde pris på i systemet sitt.
Signatur
   #36
 21,481     Enebolig     0

Jo en kan få feil selvom det er rett montert, men da fungerer ikke produktet og produsent må ta ansvar. De kan skylde så mye de vil på hverandre, forbrukeren har kjøpsloven i ryggen når det er feil på en vare en har kjøpt.


Jeg har vært borti disse tilfellene noen ganger. Hva tror du skjer? I praksis taper kunden, dessverre. Vi måtte bytte dimmere i en hel leilighet, tok full betaling. Kunden ble sur på oss, prøvde å få produsenten til å betale regningen, men det var ikke aktuelt ettersom de gav beskjed om at de ikke kunne påvise om det var produktfeil eller bruksfeil (overlast, montering osv) Vår uttalelse hjalp ingenting.

De færreste går til rettsak for en slik sum.

Nå går det an å skille mellom el produkter og materialer. El produkter (spes fin elektronikk) går istykker, og ofte kan man ikke uten videre se hva som er problemet.

Rørleggere har det problemet at skaden blir stor dersom det kommer en større lekkasje.

Dersom en kunde kommer til meg med materiell av god kvalitet, så sier jeg ikke nei. Men det kan bli et problem det også, dersom det går istykker.
   #37
 22,342     Akershus     0

Poenget er at på sammenlignbare og også identiske produkter er de billigere. Om man får alt til feks reisverk til en vesentlig lavere pris, fra samme produsent, ja da må man jo gjøre det... tenker jeg.
Jeg har ikke samme erfaringen. På en del produkter som er identiske er de dyrere, og med rabatter hos feks BM kommer ihvertfall jeg bedre ut der og betjeningen der vet hva de driver med.

Uansett skal man shoppe rundt da det øker konkurransen.

   #38
 22,342     Akershus     0

Dette kan du overhode ikke sammenligne, tømreren er den som er ansvarlig, det kan du ikke være uenig i. Det står tom i søknaden. Når han er ansvarlig er han også ansvarlig for matriellet han tar i bruk. Det er ikke en avsporing, det er rett og slett en av grunnene til at tømreren vil ha kontroll med det han leverer. 
Å være ansvarlig i forhold til kommunen er noe annet enn å være ansvarlig i forhold til kunden.
   #39
 9,677     Kysten     0
Uenig med deg der, en viser med ansvarsretten at en kan være ansvarlig for bygget og oppsettet av det. Da inngår det jo selvsagt også at tømrer må vurdere og gå god for materialer det er jo endel av bygget.
   #40
 1,103     0
For å ta et eksempel:
Byggherre leverer alt materiell selv feks fra Byggmax.
Etter noen måneder slår en innerdør seg.
Skal da byggherre gå på tømrer?