Jeg trodde gartneriet var mer lokalt enn at det lå i Egersund, men beklager at jeg misforstår. Jeg mener fremdeles at ønsket om norske råvarer bør være grunnleggende, og ikke styrt av tilgjengelighet. I så tilfelle vil nok pris være avgjørende.
For øvrig synes jeg det blir litt feil å trekke inn kjeder som Byggmax, Right Price Tiles og Megaflis i dette. Selv om de er lokalt tilstedeværende flere steder i landet er de ikke særlig lokale av den grunn. Litt forenklet sagt forsvinner vel det du betaler på Byggmax rett til Sverige uansett. Det blir i alle fall ikke så mye igjen lokalt utover noen arbeidsplasser og en del skattekroner til kommunen. På sett og vis kan man vel si at disse kjedene er vel så truende for lokale forhandlere som forbrukernes valg om å handle fra utlandet. Når Megaflis selger fliser med tap har ikke den lokale forhandleren særlig å stille opp med. Men er ikke meningen å dreie tråden over til en diskusjon om dette, ville bare nevne det.
Var ikke nødvendigvis de kjedene jeg mente. men slike typer butikker. I mitt tilfelle så er alle disse ganske nærme selv om carlsen fritzøe er nærmere. så for meg var det naturlig å nevne dem.
Innen feks data og elektronikk kjøper jeg mye fra norske butikker, fordi de har greie priser og ett transparent system. Innen for byggevarer, så skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg skal støtte aktører som har høye veiledende priser og ymse rabatter. Det er ikke en prispolitikk jeg ønsker å opprettholde, og jeg vil derfor ikke støtte den. Innenfor feks elektro så har jeg valget mellom grossister, som stort sett ikke selger til meg, norske aktører med labert utvalg. Der handler jeg stort sett fra utlandet.
Jeg har et ambivalent forhold til dette med å kjøpe norskt. Proteksjonisme er råtne greier. Jeg synes det er på tide å innse at verden er større en norge og at norge ikke er verdens navle.
Det siste jeg kommer til å gjøre er å gi seks eller syvsifrede donasjoner til den nye yachten til den første og beste rørleggeren jeg måtte komme over.
Problemet med at folk ukritisk handler norsk er at norske leverandører (være det seg håndverkere eller noen andre som vil selge varer/tjenester) begynner å tro at det er sånn det skal være og når det kommer en bevisst forbruker, slik som mange av oss her, så tas det ikke vel imot. Hva - skal du stille kritiske spørsmål OG prute på prisen? Ha deg ut av butikken min, din lømmel!
Men selvsagt, det er et komplisert spørsmål. Hadde ikke budsjettet mitt vært så magert som det er så hadde nok jeg og, mye for enkelhets skyld, men også delvis for å støtte lokalsamfunnet... funnet meg lokale leverandører for veldig mange ting.
Innen for byggevarer, så skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg skal støtte aktører som har høye veiledende priser og ymse rabatter. Det er ikke en prispolitikk jeg ønsker å opprettholde, og jeg vil derfor ikke støtte den.
+1
Her til lands er det dessverre tradisjon for å skjule priser mest mulig, motivet for dette kan bare ha en årsak.
Ikea har i alle år hatt synlige priser på hver detalj de selger. Andre leverandører av f.eks kjøkken har sjelden prisoversikt før du har gitt de en detaljert handleliste. Mesteparten av Ikeas produksjon foregår i lavkostland, overskuddet går antagelig direkte til Sverige. Ikea er antagelig forhandleren med størst suksess i Norge. Det viser i mine øyne ganske greit hvordan vi tenker om å handle lokalt.
Byggmax har i alle år hatt synlige priser. Innenfor trelast til forbruker, antagelig noe av samme suksess som Ikea.
For en del år siden hadde hagesentrene ofte sesongbetont tilbud på torv. Torvindustrien i Norge protesterte på dette og var antagelig så sterke at det siden ikke har vært én sekk på tilbud. Når jeg nå ser på alternativer til taktekking, kan jeg finne ut hva et tak koster å kle med alle mulige sorter belegg, så nær som torv.
Jeg personlig vil gjerne handle lokalt, men skjult prising antagelig grunnet skyhøye priser som igjen ofte skyldes grådighet gjør at jeg som regel velger alternativt. At f.eks en svensk byggkjede har kunnet forhandle norskprodusert trevirke til rundt halve prisen motiverer ikke til å handle hos norske kjeder. (Byggmax kontra Maxbo, Byggmakker m.fl.)
Etter å ha opplevd et par ganger at prisen på trevirke hos BM var nesten det dobbelte av samme vare hos Byggmax, selv om Byggmax lå i nabobyen kjørte jeg heller dit. Nå har jeg flyttet, og har både Coop Obs Bygg, Byggmax, Carlsen Fritzøe (tidl. BM) og Monter innenfor samme område, vi har pusset opp det meste av huset iløpet av året og har konstant handlet på Coop Obs, de har faire priser uten syke påslag, jeg misliker sterkt at vanlig mann i gata skal subsidiere prisene proffene får.
Jeg handler fra utlandet ting som er sykt overpriset her hjemme, kabler til data/audio/video for eksempel, handlet akkurat 7 bananplugg deksel for veggmontering fra kina, kosta meg 20,- stk, nærmeste jeg fant her hjemme kostet ca 80,- stk og de var ikke like fine.. Kjøpte bananplugger fra UK, de kosta ca 150,- for 12 stk, kjøpte noen på biltema her hjemme, de kosta vel 20-30 kr pr par og passa dårlig i anlegget.
Hadde familie som koblet elektriske (gjennom arbeidsgiver, betalte nto pris +10), da er det greit, kosta meg ca 22k for nytt anlegg i stort sett alle rom (noen var nyoppusset fra før) inkl varmefolie på kjøkken. Et par eksempler: Dobbel innfelt elko stikk - 135,- inkl mva 2x2,5/2,5 PR - 19,55,- inkl mva pr m Prefix 2x2,5+j - 20,- inkl mva pr m.
Når man da leser om folk her inne som er fakturert 500-600,- for en elko stikk så er det ikke vanskelig å forstå folks motvilje til å kjøpe tjenester fra norske firmaer. Har selv opplevd å få noen sinnsvake fakturaer på enkle tjenester, så nå gjør jeg alt jeg kan (og har lov til) selv.
Vi kjøpte nye vinduer i første etasje, da sendte jeg mail til alle leverandører i området og valgte de billigste, de lå rett borti gata og var veldig hyggelig og hjelpsomme. (XL Bygg/Gilje)
Personlig så er jeg for å handle lokalt og prøver så ofte det lar seg gjøre å handle lokalt både tjenester og materiell. Men jeg har selv flere ganger opplevd at å handle lokalt ikke alltid er like lett. Går man til de lokale håndverksbedriftene med små jobber koster de dessverre skjorta og vel som det i tillegg til at leveransen ofte er om 6mnd++. Om dette reflekterer enn full ordrebok, eller motvilje til å ta på seg mindre jobber med lavere volum er jeg ikke sikker på. På toppen av dette kommer jo pris aspektet som jeg tror er en av de viktigste driverene for at folk velger polske bakere til å male stua.
Å kritisere en elektrikers 100% påslag på materiell er enkelt og har blitt kommentert opp og ned i mente. Personlig så betaler jeg det som faktureres, surmuler litt for det og tenker i det stille at neste gang skal jeg få en bedre pris, noe som naturligvis ikke skjer.
Ser at det henvises til Byggmax vs BM, Monter og andre "dyrere" varehus. Personlig så opplever jeg kvaliteten på feks byggmax til å være dårligere enn det som jeg får når jeg handler hos de dyre. Spesielt på trevirke og skruer. Men samme hvor man handler av disse varehusene så føler ikke jeg at man tar "lokalt" samfunnsansvar, man må velge en av hopen..
Jeg tror at flere bransjer vil ha godt av en transperent prismodell, men tror og at forbrukere flest må ta seg "en bolle" og akseptere at i høykost landet norge så koster kvalitet mer selvom det finnes ett tilvarende produkt som er billigere på internett.
Det beste eksempelet på mentaliteten i norge er i forhold til kjøpmannen på hytta. Der sitter det en stakkar og driver butikk for 90fastboende, med over 1000hyttegjester i de travle periodene. Kjøpmannen driver butikk hver dag, folk flest er på hytta i helgene. Naturligvis så koster en pakke smør 3kr mer hos kjøpmannen. Det som skjer da er at Ola forbruker handler ALT maten "hjemme" hos coop obs og legger igjen minimalt hos kjøpmannen noe som igjen fører til dårligere utvalg og høyere priser som igjen fører til mindre omsatt volum. Et par runder ned i spiralen er kjøpmannen konkurs og tilbudet er borte, til ALLEs forargelse.
Samfunnsansvar for meg når det kommer til å handle lokalt eller norsk handler om nettopp dette. Noen må bruke den første krona, samme hvor urettferdig det føles. Alternativet er jo i ytterste konsekvens at tjenestetilbydere forsvinner.
Jeg har helt motsatt syn på det enn trådstarter: Samfunnsansvar er vel å kjøpe fra dem som gir det beste tilbudet, og ikke støtte dårlige og dyre bedrifter. Er det nødvendigvis samfunnsansvar å hjelpe nordmenn fremfor utlendinger? De er da mennesker de også.
Mesteparten av Ikeas produksjon foregår i lavkostland, overskuddet går antagelig direkte til Sverige.
Skal nok se at de bidrar med en del her i Norge også, i form av ansatte, distribusjon, kjøp/leie av tomter osv.
Forøvrig ser jeg absolutt en nytte av å ha lokale butikker, men er ikke villig til å betale vesentlig overpris for å bruke dem. Vi vet jo også at de lokale butikkene ønsker ikke å støtte oss forbrukere. Får de "for mange" kunder, så vil de sette opp avansen, inntil mange nok kunder forsvinner. Det er en balansegang, der ønsket er å tjene mest mulig. Jeg har vanskelig for å se at en lokal byggsjappe som går godt vil sette prisene ned, for på den måten å glede lokale forbrukere og kunne sysselsette lokale ansatte. Setter de prisene ned, så er det for å dra flere kunder og tjene mer penger.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Du er ved kjernen av spørsmålet. Som jeg skrev tidligere "value for money". Man kan ta seg mer betalt hvis kunden opplever en tilleggsverdi han er interessert i å betale for. Å tro at folk har en irrasjonell adferd av solidaritetshensyn er naivt. Problemet er at effektivitet betyr mindre tid til hver kunde. Hvis ingen er interessert i å betale for veiledning og kort vei til butikken vil byggevaren på hjørnet forsvinne. Dette er en utvikling vi har akseptert på mange områder uten å tenke på det.
- Alle dagligvarebutikker har selvbetjening - Ingen besinstasjoner fyller tanken for deg -Bankene har fått oss over til å gjøre banktjenestene selv
Netthandel vil overta mer og mer av handelen. Folk har begynt å kjøpe biler på nett. De setter sammen bilen selv og leverer ferdig bestilling til selger. Selv kjøper jeg mye på byggevarer.net fordi jeg vet hva jeg skal ha og derfor ikke har betalingsvillighet for servicen til en middelmådig ekspeditør. Dette er den harde virkelighet. Vi vil se en stor endring i hvordan folk handler fremover og hva de er villige til å betale for.
Jeg trodde gartneriet var mer lokalt enn at det lå i Egersund, men beklager at jeg misforstår. Jeg mener fremdeles at ønsket om norske råvarer bør være grunnleggende, og ikke styrt av tilgjengelighet. I så tilfelle vil nok pris være avgjørende.
Var ikke nødvendigvis de kjedene jeg mente. men slike typer butikker. I mitt tilfelle så er alle disse ganske nærme selv om carlsen fritzøe er nærmere. så for meg var det naturlig å nevne dem.
Det siste jeg kommer til å gjøre er å gi seks eller syvsifrede donasjoner til den nye yachten til den første og beste rørleggeren jeg måtte komme over.
Problemet med at folk ukritisk handler norsk er at norske leverandører (være det seg håndverkere eller noen andre som vil selge varer/tjenester) begynner å tro at det er sånn det skal være og når det kommer en bevisst forbruker, slik som mange av oss her, så tas det ikke vel imot. Hva - skal du stille kritiske spørsmål OG prute på prisen? Ha deg ut av butikken min, din lømmel!
Men selvsagt, det er et komplisert spørsmål. Hadde ikke budsjettet mitt vært så magert som det er så hadde nok jeg og, mye for enkelhets skyld, men også delvis for å støtte lokalsamfunnet... funnet meg lokale leverandører for veldig mange ting.
Her til lands er det dessverre tradisjon for å skjule priser mest mulig, motivet for dette kan bare ha en årsak.
Ikea har i alle år hatt synlige priser på hver detalj de selger. Andre leverandører av f.eks kjøkken har sjelden prisoversikt før du har gitt de en detaljert handleliste. Mesteparten av Ikeas produksjon foregår i lavkostland, overskuddet går antagelig direkte til Sverige. Ikea er antagelig forhandleren med størst suksess i Norge. Det viser i mine øyne ganske greit hvordan vi tenker om å handle lokalt.
Byggmax har i alle år hatt synlige priser. Innenfor trelast til forbruker, antagelig noe av samme suksess som Ikea.
For en del år siden hadde hagesentrene ofte sesongbetont tilbud på torv. Torvindustrien i Norge protesterte på dette og var antagelig så sterke at det siden ikke har vært én sekk på tilbud. Når jeg nå ser på alternativer til taktekking, kan jeg finne ut hva et tak koster å kle med alle mulige sorter belegg, så nær som torv.
Jeg personlig vil gjerne handle lokalt, men skjult prising antagelig grunnet skyhøye priser som igjen ofte skyldes grådighet gjør at jeg som regel velger alternativt. At f.eks en svensk byggkjede har kunnet forhandle norskprodusert trevirke til rundt halve prisen motiverer ikke til å handle hos norske kjeder. (Byggmax kontra Maxbo, Byggmakker m.fl.)
Nå har jeg flyttet, og har både Coop Obs Bygg, Byggmax, Carlsen Fritzøe (tidl. BM) og Monter innenfor samme område, vi har pusset opp det meste av huset iløpet av året og har konstant handlet på Coop Obs, de har faire priser uten syke påslag, jeg misliker sterkt at vanlig mann i gata skal subsidiere prisene proffene får.
Jeg handler fra utlandet ting som er sykt overpriset her hjemme, kabler til data/audio/video for eksempel, handlet akkurat 7 bananplugg deksel for veggmontering fra kina, kosta meg 20,- stk, nærmeste jeg fant her hjemme kostet ca 80,- stk og de var ikke like fine..
Kjøpte bananplugger fra UK, de kosta ca 150,- for 12 stk, kjøpte noen på biltema her hjemme, de kosta vel 20-30 kr pr par og passa dårlig i anlegget.
Hadde familie som koblet elektriske (gjennom arbeidsgiver, betalte nto pris +10), da er det greit, kosta meg ca 22k for nytt anlegg i stort sett alle rom (noen var nyoppusset fra før) inkl varmefolie på kjøkken.
Et par eksempler:
Dobbel innfelt elko stikk - 135,- inkl mva
2x2,5/2,5 PR - 19,55,- inkl mva pr m
Prefix 2x2,5+j - 20,- inkl mva pr m.
Når man da leser om folk her inne som er fakturert 500-600,- for en elko stikk så er det ikke vanskelig å forstå folks motvilje til å kjøpe tjenester fra norske firmaer.
Har selv opplevd å få noen sinnsvake fakturaer på enkle tjenester, så nå gjør jeg alt jeg kan (og har lov til) selv.
Vi kjøpte nye vinduer i første etasje, da sendte jeg mail til alle leverandører i området og valgte de billigste, de lå rett borti gata og var veldig hyggelig og hjelpsomme. (XL Bygg/Gilje)
Men jeg har selv flere ganger opplevd at å handle lokalt ikke alltid er like lett. Går man til de lokale håndverksbedriftene med små jobber koster de dessverre skjorta og vel som det i tillegg til at leveransen ofte er om 6mnd++. Om dette reflekterer enn full ordrebok, eller motvilje til å ta på seg mindre jobber med lavere volum er jeg ikke sikker på. På toppen av dette kommer jo pris aspektet som jeg tror er en av de viktigste driverene for at folk velger polske bakere til å male stua.
Å kritisere en elektrikers 100% påslag på materiell er enkelt og har blitt kommentert opp og ned i mente. Personlig så betaler jeg det som faktureres, surmuler litt for det og tenker i det stille at neste gang skal jeg få en bedre pris, noe som naturligvis ikke skjer.
Ser at det henvises til Byggmax vs BM, Monter og andre "dyrere" varehus. Personlig så opplever jeg kvaliteten på feks byggmax til å være dårligere enn det som jeg får når jeg handler hos de dyre. Spesielt på trevirke og skruer. Men samme hvor man handler av disse varehusene så føler ikke jeg at man tar "lokalt" samfunnsansvar, man må velge en av hopen..
Jeg tror at flere bransjer vil ha godt av en transperent prismodell, men tror og at forbrukere flest må ta seg "en bolle" og akseptere at i høykost landet norge så koster kvalitet mer selvom det finnes ett tilvarende produkt som er billigere på internett.
Det beste eksempelet på mentaliteten i norge er i forhold til kjøpmannen på hytta. Der sitter det en stakkar og driver butikk for 90fastboende, med over 1000hyttegjester i de travle periodene. Kjøpmannen driver butikk hver dag, folk flest er på hytta i helgene. Naturligvis så koster en pakke smør 3kr mer hos kjøpmannen. Det som skjer da er at Ola forbruker handler ALT maten "hjemme" hos coop obs og legger igjen minimalt hos kjøpmannen noe som igjen fører til dårligere utvalg og høyere priser som igjen fører til mindre omsatt volum. Et par runder ned i spiralen er kjøpmannen konkurs og tilbudet er borte, til ALLEs forargelse.
Samfunnsansvar for meg når det kommer til å handle lokalt eller norsk handler om nettopp dette. Noen må bruke den første krona, samme hvor urettferdig det føles. Alternativet er jo i ytterste konsekvens at tjenestetilbydere forsvinner.
Jeg har helt motsatt syn på det enn trådstarter: Samfunnsansvar er vel å kjøpe fra dem som gir det beste tilbudet, og ikke støtte dårlige og dyre bedrifter. Er det nødvendigvis samfunnsansvar å hjelpe nordmenn fremfor utlendinger? De er da mennesker de også.
Skal nok se at de bidrar med en del her i Norge også, i form av ansatte, distribusjon, kjøp/leie av tomter osv.
Forøvrig ser jeg absolutt en nytte av å ha lokale butikker, men er ikke villig til å betale vesentlig overpris for å bruke dem. Vi vet jo også at de lokale butikkene ønsker ikke å støtte oss forbrukere. Får de "for mange" kunder, så vil de sette opp avansen, inntil mange nok kunder forsvinner. Det er en balansegang, der ønsket er å tjene mest mulig. Jeg har vanskelig for å se at en lokal byggsjappe som går godt vil sette prisene ned, for på den måten å glede lokale forbrukere og kunne sysselsette lokale ansatte. Setter de prisene ned, så er det for å dra flere kunder og tjene mer penger.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
- Alle dagligvarebutikker har selvbetjening
- Ingen besinstasjoner fyller tanken for deg
-Bankene har fått oss over til å gjøre banktjenestene selv
Netthandel vil overta mer og mer av handelen. Folk har begynt å kjøpe biler på nett. De setter sammen bilen selv og leverer ferdig bestilling til selger. Selv kjøper jeg mye på byggevarer.net fordi jeg vet hva jeg skal ha og derfor ikke har betalingsvillighet for servicen til en middelmådig ekspeditør. Dette er den harde virkelighet. Vi vil se en stor endring i hvordan folk handler fremover og hva de er villige til å betale for.