Kan ikke klare inkompetente som mener de har krav på samme betaling som kompetente.
Kompetente har ikke så veldig mye å frykte - flinke folk vil det alltid bere bruk for.
Jeg har ikke lyst å måtte ringe flere ganger til byggsjapen for å høre om min ordre som aldri ble bestilt. Da kjører jeg heller 4 mil til noen som har lyst å drive butikk.
Betaler gjerne ekstra for kvalitett og ikke minst god service - hvor varen/ytelsen kommer fra betyr ikke så meget.
Det er jo derfor det er blitt så utbredt med bruk av øst-europeere fra vikar/bemannings byråer. Når du tar dette opp imot at de store entrepenørene har fått blod på tann når det gjelder lave kostnader ved å ha innleid bemanning som gjør at de presser prisene så langt ned de bare kan for at de skal sitte igjen med mest mulig overskudd.
Nå er det slik at de som kjøper billig arbeidskraft har fått det de har betalt for. Det ble ikke så rimelig allikevel når feilene skulle rettes. De flinke folkene har nok arbeid og trenger normalt ikke å flytte seg fra sitt hjemland for å få arbeid. (Gjelder EU-land)
"Nå er det slik at de som kjøper billig arbeidskraft har fått det de har betalt for. Det ble ikke så rimelig allikevel når feilene skulle rettes." En entreprenør retter ofte ikke opp feil. Det meste av "reparasjonene" er å male over. Mange bygg her settes opp med eget firma og org.nr. Da avvikles firmaet etter pengene er betalt inn. Kunden som får dårlig kvalitet/høy pris fra entrepenør møter ikke utførende. "De flinke folkene har nok arbeid og trenger normalt ikke å flytte seg fra sitt hjemland for å få arbeid. (Gjelder EU-land)" Under sist krise i 1988-1995? var mange flinke håndverkere uten jobb i norge. Slik er vel situasjonen i Eu nå. slik den var her under jappetiden. En Ing. på jobb fortalte at da han sa han var bygg Ing. i banken fikk han ikke minibankkort etter å ha trukket over konto. (Når krisen var mest hysterisk i 1990) Tror kvaliteten blir ganske høy, når en kunden for eksempel legger membran selv. Kunden forstår ofte legge anvisningen når den er på norsk. Alle autorisasjoner som kreves er vel for å kunne legge på moms og skatt. Kvaliteten på arbeidet blir ofte ikke bedre Med flere ledd og permer(eventuell en entreprenør over håndverker)(mange entreprenører vil ha dårlig kvalitet=billig). Høyest kvalitet blir det når en gjør noe en nesten ikke har lov til. Da er en gjerne 100% fokusert. Har en egentlig lov å skifte bremseklosser selv?
Siste redigering: Sunday, September 8, 2013 12:10:44 PM av jaf
Problemet er jo at det er blitt en slags aksept for å bruke ufaglærte fra utlandet. En ting er feilene man oppdager umiddelbart. Verre er det med skader som oppstår over tid pga. juksing med grunnarbeid. Fukt og setningsskader kan det ta tid å oppdage. Da er kanskje ikke de ansvarlige mulig å få tak i lenger. Vi må akseptere utenlandsk arbeidskraft, men vi må stille de samme krav som til norske. Bygger man et hus til flere millioner kan man ikke risikere at det blir satt opp av polske bakere og postmenn. Vi ser jo i en annen tråd her at et polsk firma utfører elektroarbeid med den største selvfølge. Myndighetene strammer inn når det gjelder hva man kan gjøre uten autorisasjon mens de ser gjennom fingrene med tusenkunstnerne de hevder vi er helt avhengige av.
Hvis det er en aksept så er det i såfall en stilltiende aksept fordi de "gode" alternativene har priset seg ut. Eller at de rett og slett, som Tazz sier, ikke har lyst til å drive butikk. Tilbud, håndverkere eller leveringer som aldri kommer eller som er mangelfulle, kanskje noen folk liker en sånn lek, men jeg får mest lyst til å spy.
Alle bransjer har inkompetente mennesker som aldri skulle jobbet med det de gjør. Det er ikke noe spesielt bare for byggebransjen. Det kan hende tettheten er noe høyere der, siden nordmenn flest later til å synes at det er under deres verdighet å ta i en hammer. Samtidig orienterer og organiserer vi oss sosialt i et hierarki hvor antall håndverkerbiler i oppkjørselen later til å være av avgjørende betydning.
I den grad jeg føler jeg har noe samfunnsansvar når det kommer til håndverkere så må det evnt. være det at jeg ønsker å belønne de som bryr seg om faget sitt og som er dyktige. For et godt håndverk er noe man må ta vare på og belønne. Alt jeg ber om er at de er ærlige nok til å ta en realistisk timepris og tilsvarende realistiske priser på materiell og gi meg som betalende kunde et minstemål av service. Får jeg det så er det greit.
Jeg hadde ikke reagert på en timepris på 800-1200 kroner timen for en skikkelig dyktig håndverker, men å ta 300% avanse på materiell er bare en fornærmelse. Og jeg betaler ikke den slags priser for en jobb en tiåring kunne gjort.
Så, mange av disse dyktige norske håndverkerne som jeg gjerne skulle gitt oppdrag til, de priser seg ut eller gjør seg uaktuell på andre måter lenge før de kommer i posisjon til å vise hvor dyktige de er. De tror de kan flyte på at de er det de er (Jeg er flislegger, se på meg!) og at de har holdt på lenge. Jeg tror ikke på nabo A dersom han sier at snekker B er utrolig flink. Det kan hende snekker B er flink, men det kan også hende at snekker B kjenner nabo A. Eller så har ikke Nabo A peiling og synes alt er fint. Så det eneste jeg kan by snekker B er å komme på befaring og presentere seg selv og sitt håndverk på en måte som gjør at jeg tror på han. Han bør ha med en mappe med bilder og referanser. Han bør ikke komme slentrende som en løshund og si at ja, dette kan vi nok ta i mai, men det vil koste. Jeg kan akseptere litt mindre fra en østeuropeer enn en med flere millionbiler i oppkjørselen.
Kan ikke klare inkompetente som mener de har krav på samme betaling som kompetente.
Kompetente har ikke så veldig mye å frykte - flinke folk vil det alltid bere bruk for.
Jeg har ikke lyst å måtte ringe flere ganger til byggsjapen for å høre om min ordre som aldri ble bestilt. Da kjører jeg heller 4 mil til noen som har lyst å drive butikk.
Betaler gjerne ekstra for kvalitett og ikke minst god service - hvor varen/ytelsen kommer fra betyr ikke så meget.
"De flinke folkene har nok arbeid og trenger normalt ikke å flytte seg fra sitt hjemland for å få arbeid. (Gjelder EU-land)" Under sist krise i 1988-1995? var mange flinke håndverkere uten jobb i norge. Slik er vel situasjonen i Eu nå. slik den var her under jappetiden. En Ing. på jobb fortalte at da han sa han var bygg Ing. i banken fikk han ikke minibankkort etter å ha trukket over konto. (Når krisen var mest hysterisk i 1990)
Tror kvaliteten blir ganske høy, når en kunden for eksempel legger membran selv. Kunden forstår ofte legge anvisningen når den er på norsk. Alle autorisasjoner som kreves er vel for å kunne legge på moms og skatt. Kvaliteten på arbeidet blir ofte ikke bedre Med flere ledd og permer(eventuell en entreprenør over håndverker)(mange entreprenører vil ha dårlig kvalitet=billig). Høyest kvalitet blir det når en gjør noe en nesten ikke har lov til. Da er en gjerne 100% fokusert. Har en egentlig lov å skifte bremseklosser selv?
Alle bransjer har inkompetente mennesker som aldri skulle jobbet med det de gjør. Det er ikke noe spesielt bare for byggebransjen. Det kan hende tettheten er noe høyere der, siden nordmenn flest later til å synes at det er under deres verdighet å ta i en hammer. Samtidig orienterer og organiserer vi oss sosialt i et hierarki hvor antall håndverkerbiler i oppkjørselen later til å være av avgjørende betydning.
I den grad jeg føler jeg har noe samfunnsansvar når det kommer til håndverkere så må det evnt. være det at jeg ønsker å belønne de som bryr seg om faget sitt og som er dyktige. For et godt håndverk er noe man må ta vare på og belønne. Alt jeg ber om er at de er ærlige nok til å ta en realistisk timepris og tilsvarende realistiske priser på materiell og gi meg som betalende kunde et minstemål av service. Får jeg det så er det greit.
Jeg hadde ikke reagert på en timepris på 800-1200 kroner timen for en skikkelig dyktig håndverker, men å ta 300% avanse på materiell er bare en fornærmelse. Og jeg betaler ikke den slags priser for en jobb en tiåring kunne gjort.
Så, mange av disse dyktige norske håndverkerne som jeg gjerne skulle gitt oppdrag til, de priser seg ut eller gjør seg uaktuell på andre måter lenge før de kommer i posisjon til å vise hvor dyktige de er. De tror de kan flyte på at de er det de er (Jeg er flislegger, se på meg!) og at de har holdt på lenge. Jeg tror ikke på nabo A dersom han sier at snekker B er utrolig flink. Det kan hende snekker B er flink, men det kan også hende at snekker B kjenner nabo A. Eller så har ikke Nabo A peiling og synes alt er fint. Så det eneste jeg kan by snekker B er å komme på befaring og presentere seg selv og sitt håndverk på en måte som gjør at jeg tror på han. Han bør ha med en mappe med bilder og referanser. Han bør ikke komme slentrende som en løshund og si at ja, dette kan vi nok ta i mai, men det vil koste. Jeg kan akseptere litt mindre fra en østeuropeer enn en med flere millionbiler i oppkjørselen.