4,522
9
0
Avløp, sanneringsfirma, kommunen?
13
Hedemarken
0
Hjelp!
Jeg føler jeg står litt og stanger hodet i veggen, uten å riktig forstå noen ting.
Vi står i startgropa med bygging av nytt hus. Før dette kan sette igang, må et gammelt hus rives.
Vi har ved fler annledninger, både over telefon og oppmøte, prøvd å få noe svar fra kommunen om hva vi må gjøre, hvordan, når, hvorfor, kostnader, hva vi bør gjøre osv...
Men vi får rett og slett ikke svar. Det eneste de gjør er å henvise til et sanneringsfirma (?).
Vi tok først kontakt ang riving av gamle huset. Ved kontakt med brannvesnet kunne de tenke seg å ta en brannøvelse på huset, men dette ville de gjøre mens det fortsatt var snø. Rivesøknad ble sendt, men vi har fortsatt ikke fått svar, og snøen er jo borte. Om brannvesnet fortsatt vil ha øvelse her, vet vi ikke.
Vi tok igjen kontakt for å få til en kostnadsoversikt på avløp, da vi må ha dette i budsjettet for byggelån. Igjen viste de til dette firmaet, og vi har ikke fått noe svar. Eiendommen vi skal bygge på ligger langt til "fjels", og det er ikke offentlig avløp. Håpet er derfor at vi kan ha spredegrøfter.
Hvordan går vi fram med dette?
MÅ vi bruke et sanneringsfirma? Tidligere vet jeg rørlegger har kunnet gått god for synketest ol. for å sjekke muligheten for spredegrøft. Gjelder ikke dette lenger?
Vi har ikke fått noe antatt pris fra sanneringsfirmaet. Eneste vi fikk var en pris på 40'+mva dersom huset som skulle rives var over 100 kvm, men det er det ikke.... Hva dem gjør/inkluderer i prisen og hva vi må koste videre har vi ikke fått noen oversikt på.
Tar hjerteligst imot litt tips her!
Takk!
Jeg føler jeg står litt og stanger hodet i veggen, uten å riktig forstå noen ting.
Vi står i startgropa med bygging av nytt hus. Før dette kan sette igang, må et gammelt hus rives.
Vi har ved fler annledninger, både over telefon og oppmøte, prøvd å få noe svar fra kommunen om hva vi må gjøre, hvordan, når, hvorfor, kostnader, hva vi bør gjøre osv...
Men vi får rett og slett ikke svar. Det eneste de gjør er å henvise til et sanneringsfirma (?).
Vi tok først kontakt ang riving av gamle huset. Ved kontakt med brannvesnet kunne de tenke seg å ta en brannøvelse på huset, men dette ville de gjøre mens det fortsatt var snø. Rivesøknad ble sendt, men vi har fortsatt ikke fått svar, og snøen er jo borte. Om brannvesnet fortsatt vil ha øvelse her, vet vi ikke.
Vi tok igjen kontakt for å få til en kostnadsoversikt på avløp, da vi må ha dette i budsjettet for byggelån. Igjen viste de til dette firmaet, og vi har ikke fått noe svar. Eiendommen vi skal bygge på ligger langt til "fjels", og det er ikke offentlig avløp. Håpet er derfor at vi kan ha spredegrøfter.
Hvordan går vi fram med dette?
MÅ vi bruke et sanneringsfirma? Tidligere vet jeg rørlegger har kunnet gått god for synketest ol. for å sjekke muligheten for spredegrøft. Gjelder ikke dette lenger?
Vi har ikke fått noe antatt pris fra sanneringsfirmaet. Eneste vi fikk var en pris på 40'+mva dersom huset som skulle rives var over 100 kvm, men det er det ikke.... Hva dem gjør/inkluderer i prisen og hva vi må koste videre har vi ikke fått noen oversikt på.
Tar hjerteligst imot litt tips her!
Takk!
Kommunens bestemmelser er uansett nøkkelen. Var jeg deg, ville jeg gått tilbake til kommunen og fått et møte til.
Må du rive huset?
Du kan rive selv, men du må søke og få ansvarsrett og lage avfallsplan.
Ellers kan du søke om tilbygg/ombygging og rive det som ikke passer (alt). Ikke helt etter boka.
Vi er altså ikke pålagt å bruke et sanneringsfirma? Kommunen har ikke lagt fram annet for oss, enn å henvise oss til dette firmaet. Er det pålagt, eller er det deres egen latskap i å kun ha kommunikasjon med en person/firma?
De har ikke lov til å kreve at du bruker et bestemt firma.
Hele greia virker litt rar.
Folka i kommunen går bare rundt i ring og vet ingen ting....
Men, ift. avløp/kloakk. Kan rørlegger utføre synketest? Med tanke på om vi kan grave spredegrøfter...?
Jeg har nylig søkt om, og fått ansvarsrett som selvbygger for å rive(!) et hus vi har kjøpt.
Jeg søkte ikke vha. noen skjemaer, men skrev rett og slett en kortfattet søknad hvor jeg beskrev hva som skulle gjøres.
Siden huset ditt er under 100 kvm trenger du ikke å utarbeide noen avfallsplan, men det skader nok ikke å skrive noen linjer i søknaden om hvordan du har tenkt til å behandle avfallet.
For å få ansvarsrett som selvbygger må man sannsynligjøre at arbeidet blir gjort iht. Plan og bygningsloven, så det kan være lurt å lese litt i den og henvise til noen paragrafer i søknaden.
Det hører også med til historien at jeg fikk min far som er snekker til å legge med en erklæring i søknaden om at han ville bistå meg med råd og vink under riveprosessen.
Slik ville min kommune ha det, om andre kommuner synes dette er greit er jo et annet spørsmål. Har vel inntrykk av at større bykommunerer er hakket mer stivbeinte når det kommer til byråkratiet enn små bygdekommuner.