3,327    3    0  

Boligkjøpforsikring - hvor lenge må man vente før man kan utbedre?

 86     Bergen     0

Hei,

Vi kjøpte bolig for 3,5 år siden, og kjøpte boligkjøpsforsikring da kontrakt ble tegnet.
Nå har vi hyret inn et selskap (profesjonelt, et av de beste her i byen) for å lage vaskerom om til bad.
I den anledning ble taket opp fra vaskerommet mot gulv i hovedbadet åpnet.
Rørlegger og murer fant da fukt og råte opp mot dette badet. Dette badet ble pusset opp 3 år før vi kjøpte boligen, og det er et av hovedsalgspunktene i takstoppgaven på huset.

Både badefolkene og takstmannen fra vårt forsikringsselskap fant graverende feil i badet:
Bjelkelag har blitt hugget opp/saget inn for å få plass til avløpsrør fra dusjen - dette har medført nedsiging av gulv (tydelig skjevhet påført av to bjelker som er hugget i). Det er negativt fall i avløpsrør (1 cm ´motbakke´ på 1 m!), og rørene er ikke tilstrekkelig festet. Fuktsperre er montert inn mot alle gipsplatene (fukten er påvist på ene veggen; alle vegger i badet er innvendige. Dette er klart i strid med byggforskrift ifølge takstmann. Det er heller ikke lagt opp forsterkninger i gulv selv om arealet på badegulvet har blitt utvidet i sammenheng med oppussingen.

Fuktmålinger/indikasjoner betyr mest sannsynlig ifølge takstmann at lekkasje kommer som følge av brudd på membran (mest sannsynlig relatert til nedsiging av betonggulv). 

Har fått rapport fra megler som i klartekst forklarer forholdene over, og som konkluderer med at skaden skyldes feil utførelse av arbeid og brudd på byggeforskrift.

Siden skaden ble oppdaget har ikke selskapet som bygger nytt bad kunne gjøre noe som helst. I påvente av at rapport/klage nå sendes til motpartens eierskifteforsikringsselskap kan ingenting gjøres, og selskapet vårt har begynt på nye oppdrag.
Mitt forsikringsselskap henstiller oss om å avvente situasjonen. Det har nå gått over 2 uker siden takstmann var her. Dette er utrolig stressende - ikke bare blir vårt nye bad forsinket, vi kan heller ikke bruke vårt hovedbad pga den påviste lekkasjen.

Hvor lenge må man regne med å vente på at motparten skal begynne å behandle saken og få sendt ut egen takstmann for å vurdere skaden?
Vi er innstilt på at saken vil ta lang tid å løse, men hovedfokuset vårt nå er å få komme igang igjen med nytt bad så fort som mulig.

Noen som har erfaring med lignende saker? Vi har Help Boligkjøpsforsikring.
En av sakene de ánnonserer´for på deres hjemmeside er veldig lik denne, og kjøper vant frem med krav. Men som den realisten jeg er antar jeg kanskje Help også driver reklame uten å skrive om alle sakene de ikke greier å vinne...

GT

  (trådstarter)
   #1
 86     Bergen     0

OK, sikkert litt for heftig spørsmål fra meg.
Enklere spørsmål:

Noen her som har erfaring med boligkjøpsforsikring (fra Help)?

GT
   #2
 943     0
hei

kjedelige nyheter for badet ditt!

Vi holder på med HELP nå, oppdaget at det trengte inn vann gjennom ytterveggen under et ENORMT utvær som var for en ukes tid siden, etter å ha studert litt så mener vi det er feil ( byggteknisk ) rundt blekket rundt vinduer som gjør det.

Etter å ha tatt av pyntelisten over dørkarmen så trekker det også veldig inn her, kjempemorro....

Venter nå på takstmann da.

Men jeg føler det samme som deg, syns det tar veldig lang tid med HELP, greit nok det skal gå rettslig korrekt for seg,  men når det er vannskader ( eller mulighet for det ) så syns jeg det burde gå raskere.

Håper virkelig det ikke tar over 2 uker etter takstmannen kommer... eneste jeg fikk lov å gjøre var preventive tiltak som å tette lekkasjen, ble fikset med teip og silikon Smile Men dette blir jo vanskelig i ditt tilfelle. Teip og silikon koster jo liksom ikke noe i forhold til det du evt. må gjøre..

  (trådstarter)
   #3
 86     Bergen     0
Hei,

Nå har ballen begynt å rulle.
Fikk startet opp igjen arbeidet ca 5 uker etter første kontakt med Help.
Help har nå tatt saken videre - og ´gir gass´. Tror nok det vil ta sin tid før dette er avklart, men greit at vi har profesjonell assistanse.

Stå på!