4,752    2    1  

Regler for utgraving av innkjørsel

 918     OSLO     0
Har en tomt der det vil være ca 36m fra starten av innkjørselen til front av evt hus/garasje. De første 20 meterne er tilnærmet flate, før det "stuper" ned 7 meter de neste 25. Våre to alternativer:

A: Bygge garasje oppe på flaten, og ha en trapp ned til huset
B: Grave ut innkjørsel der helning starter ved innkjørselen og ender opp med garasje i andreetasje av huset.

Alternativ B vil altså si at vi skaper en nedkjørsel med jevn 1:8 helning ved å grave oss ned to meter på de første 20, og så bruke den samme jorden til å fylle inn mot huset. Da bygger vi altså et 1.5 etasjes hus på skråtomt der vi fyller inn hele nederste etasje sett ovenfra.

Jeg har en del spørsmål rundt alternativ B, og legger ved et par skisser av tomten som illustrerer tankegangen. Håper de er forståelig.

1. Planen er å lage 3 meter bred vei som innkjørsel. Passe bredde?

2. På bakkekanten vil jeg allerede være 2 meter dypt i terrenget. Hvis veien er 3 meter bred har jeg da ca 2 meter på hver side til å lage skrå helning mot nabotomtene. Er dette nok?

3. Reguleringsplanen sier at helningen på veien må være 1:8 eller bedre. Er dette snittet av innkjørselen eller skal det bratteste punktet maks være 1:8? Kan jeg f.es ha 1:12 fram til bakkekanten, ett bratt 1:6 parti på midten og så flatere igjen inn mot huset?

Håper noen har peiling på dette, for kommunen selv virker ikke å ha skikkelig oversikt.
Regler for utgraving av innkjørsel - innkjørsel.jpg - tonyG

   #1
 974     0
1:8 er bratt når det er glatt. 1:6 er veldig bratt.... 

Vi har 1:7 utanfor her - og er glade for at vi ikkje køyre opp om vinteren. (Ned kan også vere litt skummelt - men det er iallfall fysisk mogeleg.)

På eit reint fysisk/praktisk grunnlag ville eg tolka reg.planen slik at 1:8 var maks. stigning.
  (trådstarter)
   #2
 918     OSLO     1
Takker. Enig i at det gir mest mening med 1:8 i bratteste punkt. Noen som har tanker rundt punkt 2? Og ville dere foretrukket å kjørt ned og ha garasje som en del av huset, eller er det like greit å ha garasje oppe på flaten og bare ha en trapp ned?